Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Det är för att jag har varit så aktiv den senaste tiden. :D

Hahaha just sån här stämning vi vill ha på forumet! Lite intern gtasajten-jargong! Men det är nog bättre än för ett år sen, jag skrev lite grann i början på sommarn/våren, innan dess var det nån gång tidigt 2006, innan dess var det nog omkring maj 2005. Sen tröttnade jag, eller nåt sånt. San Andreas var i full gång och forumet var helnoobigt. Det kom ju till en massa nya idioter och de gamla härliga medlemmarna pratade bara om hur forumet urholkades. Inget kul.

Men nu är det kul igen! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha just sån här stämning vi vill ha på forumet! Lite intern gtasajten-jargong! Men det är nog bättre än för ett år sen, jag skrev lite grann i början på sommarn/våren, innan dess var det nån gång tidigt 2006, innan dess var det nog omkring maj 2005. Sen tröttnade jag, eller nåt sånt. San Andreas var i full gång och forumet var helnoobigt. Det kom ju till en massa nya idioter och de gamla härliga medlemmarna pratade bara om hur forumet urholkades. Inget kul.

Men nu är det kul igen! :wub:

Vänta du tills det kommer ett nytt GTA lir och en ny sollning av gamla medlemmar som tröttnar på nya "ljushuvuden".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jacker länkade nyss till det första Jackass avsnittet och då kom jag på en fråga jag grunnat över ett tag.

Vem / Vad är det Weman föreställer när han åkeromkring på sin skateboard alldeles orange i huvudet och grön peruk ?

Umpa Lumpa. Dvärgarna som jobbar i Willy Wonkas chokladfabrik i "Kalle och chokladfabriken".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är inte ordet neger nedsättande/kränkande på något sätt, faktiskt.

Jag fattar att när du säger neger menar du inget illa, alltså är det inte nedsättande/kränkande för dig eftersom du inte menar att använda det i kränkade syfte. Men.

Ordet negers historiska betydelse och ordets historia överhuvudtaget är väldigt nedsättande och kränkade, så därför kan mörkhyade ta illa upp av det, ändå att du självklart inte menar ngot illa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tweak: Du syftar på ordet nigger. Neger kommer väl från spanskans negro och betyder svart? :wub:

Nej, jag syftar inte på ordet nigger som de mörkhyade slavarna kallades i USA, utan ordet neger, som även det har en kränkande och nedsättande historia.

Neger kommer inte från spanskan, utan från latinet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, så det var dem ?

Någonting sa till mig at det inte var umpa lumpa fast jag trodde det, när gjordes filmen igentligen ?

Den senaste filmen med Johnny Depp har jag för mig gjordes förra året. Dock är 'Kalle och Chokladfabriken' en gammal och populär barnbok.

Ang. Umpa-Lumpas har det gjorts många parodier på dom. Bland annat i Simpsons, Futurama och Family Guy.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den senaste filmen med Johnny Depp har jag för mig gjordes förra året. Dock är 'Kalle och Chokladfabriken' en gammal och populär barnbok.

Ang. Umpa-Lumpas har det gjorts många parodier på dom. Bland annat i Simpsons, Futurama och Family Guy.

Jo, filmen som gjordes förra året visste jag, men jag undrade om det var en remake på en äldre film, eftersom Jackassfilmerna är äldre än Kalle och chokladfabriken som kom förra året, vilket borde göra det svårt för killarna i Jackass att veta hur Umpa Lumpa såg ut, om det nu inte fanns bilderpå dem i boken.

Edit: Jag tror Tweak syftar på neger som kommer ifrån ordet slav, vet inte vilket språk det är ifrån.

Men mamma fick reda på av en (vad fan ska jag skriva nu då för att inte vara otrevlig?) mindre ljushyad att neger en gång betydde slav och att hon ogärna blev kallad det, kan det ha varit från latinet ?

Redigerad av x_simpa_x
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattar att när du säger neger menar du inget illa, alltså är det inte nedsättande/kränkande för dig eftersom du inte menar att använda det i kränkade syfte. Men.

Ordet negers historiska betydelse och ordets historia överhuvudtaget är väldigt nedsättande och kränkade, så därför kan mörkhyade ta illa upp av det, ändå att du självklart inte menar ngot illa.

Hmm... Jag vet inte riktigt vad jag ska svara.. Av någon anledning så ser jag ändå inte ordet "neger" som något dåligt, fast det ska erkännas att jag skulle nog aldrig kalla någon mörkhyad för det, så länge det inte är någon jag känner. Fast jag känner attt jag kan säga neger om någon, utan att känna mig som en dålig människa.

Ehum.

Jaja, det kanske är jag som har lite fuckade tankar, jag vet inte..

Men vi kan inte få svar från någon i "gruppen" som vi nämner vid tredje person hela tiden? :huh:

Ja, Siana, vad är det du vill bli kallad egentligen? :)

Och btw, Umpa Lumpas är så jäävla obehagliga! Åtminstonde i den gamla Kalle och Chokladfabriken-filmen! Brrrrrrrr! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Jag vet inte riktigt vad jag ska svara.. Av någon anledning så ser jag ändå inte ordet "neger" som något dåligt, fast det ska erkännas att jag skulle nog aldrig kalla någon mörkhyad för det, så länge det inte är någon jag känner. Fast jag känner attt jag kan säga neger om någon, utan att känna mig som en dålig människa.

Ehum.

Jaja, det kanske är jag som har lite fuckade tankar, jag vet inte..

Ja, Siana, vad är det du vill bli kallad egentligen? :)

Och btw, Umpa Lumpas är så jäävla obehagliga! Åtminstonde i den gamla Kalle och Chokladfabriken-filmen! Brrrrrrrr! :)

W00t?? Siana är ju inte... neger. Precis som du sa så tycker jag att jag kan säga neger om någon utan att känna mig hemsk, men det blir problematiskt när jag står och pratar med en. Därför vill jag veta vad man ska säga. Så värst fuckade tankar har du inte, eller så är du åtminstone inte ensam :huh:

Den gamla Kalle och chokladfabriken är från -76, tror jag. Åtminstone däromkring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, nej då. Det kan jag också göra, när man snackar om någon och ska förklara vem det är. Men jag skulle aldrig säga det till någon, eftersom det kan såra dem. Men att man kan kalla någon neger (när man snackar om dem) är ju just för att man inte menar något illa.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

W00t?? Siana är ju inte... neger.

Nej, men han är den enda forumiten som jag vet har afrikanskt påbrå. :)

Precis som du sa så tycker jag att jag kan säga neger om någon utan att känna mig hemsk, men det blir problematiskt när jag står och pratar med en. Därför vill jag veta vad man ska säga. Så värst fuckade tankar har du inte, eller så är du åtminstone inte ensam :huh:

Haha, nej då. Det kan jag också göra, när man snackar om någon och ska förklara vem det är. Men jag skulle aldrig säga det till någon, eftersom det kan såra dem. Men att man kan kalla någon neger (när man snackar om dem) är ju just för att man inte menar något illa.

Kloka ord från bägge två. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det vet jag väl, men det kan man inte alltid hålla sig till. Speciellt inte om det ska vara alldeles neutralt: "Svarta har mörk hy."

Jag kan förstå att man inte vill ha kvar ordet "neger", det begriper jag. "Svarta" låter så otrevligt, "färgad" låter tillkonstlat och fel (det finns många färger, men svart och vitt är inga färger dessutom). "Mörkhyade" är väl det bästa jag kommer på just nu, men det tar tid att säga och är lite krystat, bara för att man ska undvika alla andra uttryck. Jag kan tänka mig att använda vilket ord som helst, bara det inte känns onaturligt eller taskigt.

Du missuppfattade nog mig. Jag menar att man inte behöver namn på andra människor, svarta eller vita. Under antiken kallades alla som som inte var greker för "barbar" eftersom det var så grekerna tyckte att de talade. Nu har det gått några tusen år sen dess, och på vilket sätt är det "smartare" att kalla folk efter hur de ser ut? Det är ju precis lika fånigt som att kalla folk efter hur de låter, ser ut eller något annat "rasistiskt". Är vi inte smartare än de som levde då? Jag hade hoppats att dagens ungdommar växt ifrån sånt här.

Istället för att göra som de gjorde under antiken kan vi väl vara smarta och skita i onödiga saker, som att behöva ett samlingsnamn för folk med annan hudfärg? Jag menar, under antiken trodde man att allt bestod av atomer - även tankar och känslor, dock kunde vi inte se/känna på de eftersom de var så hala atomer. Vi är väl smartare än så, är vi inte?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en solklar poäng där, men.. Om man t.ex. ska beskriva en person, eller förklara för någon annan om någon "inte så ljushyad(eller vad det nu var ximpax sa)" som man inte vet namnet på, så är det ju otroligt smidigt att säga neger, mörkhyad eller liknande. Då blir det ju otroligt mycket enklare för den personen man förklarar för att veta vem det är man pratar om.

Fast det är väl ioförsig bara vid sådana tillfällen det behövs sådana "beteckningar"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...