Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Om man har två utländska föräldrar (t.ex. amerikanska) men är född i Sverige. Är man svensk då? Hade en djup debatt med mina klasskompisar idag... alla var emot mig så jag undrar om jag eller dom hade rätt. :)

Btw... mina kompisar använder ordet CP hela tiden. Jag försökte kontra med att säga att världens smartaste människa har en cp-skada. Världens smartaste människa är väl Stephen Hawking right? Så är det något jag har fått för mig att han är CP?

Redigerad av rabarben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har två utländska föräldrar (t.ex. amerikanska) men är född i Sverige. Är man svensk då? Hade en djup debatt med mina klasskompisar idag... alla var emot mig så jag undrar om jag eller dom hade rätt. :)

Du är väl typ halvsvensk. Så ingen av er hade egentligen rätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet väl inte. Men vad brukar du kalla såna som har två föräldrar från ett annat land och som är födda i sverige?

Brukar kalla dom för det som deras föräldrar är...

Jag blir ju inte kines om min mamma blir gravid, åker till kina dagen jag ska födas och föder mig i kina och sen åker direkt tillbaka till sverige, jag är ju svensk då, lika med alla utlänningar som föds i sverige..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar kalla dom för det som deras föräldrar är...

Jag blir ju inte kines om min mamma blir gravid, åker till kina dagen jag ska födas och föder mig i kina och sen åker direkt tillbaka till sverige, jag är ju svensk då, lika med alla utlänningar som föds i sverige..

Jo, det håller jag med dig om. Men om båda ens föräldrar är från utlandet och har bott i sverige i ungefär 5 år kanske, och deras son föds i sverige, då brukar jag kalla deras barn halvsvenska. Men alla tycker olika (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...