Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

I många av Svenska akademins (skånskt hip-hop band) så nämner dom om "MCs" något negativt måste de va. Eftersom dom sjunger att dom lämlästar "MCs på höga hästar".

"MC" är en förkortning av "Master of Ceremonies", och fungerar rätt och slätt som en synonym till ordet "rappare".

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En MC var en sån som till musik på fester och discon "beodrade" dansarna att lyfta händer, skaka loss eller liknande. Kommer inte ihåg vad MC står för. Men senare tid så började dom att prata med rim till musiken och på sätt utvecklades hiphopen. Fanns en ganska bra sida om sånt, men orkar inte kolla efter det just nu. Ska kolla om det finns nåt på Wikipedia. Återkommer om jag finner nåt.

Lite hjälp från Corleones sida. :>

Edit. http://en.wikipedia.org/wiki/MC Orkade inte läsa igenom...

Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och det kan inte hända på personens 20-årsdag?

Men vid 20-årsåldern har ju de flesta redan druckit alkohol. Gått på krogen och så. (Visst det har många gjort redan vid 18-årsdagen med, men det är ju som vi alla vet inte lagligt att förtära alkohol innan man är 18.)

Med andra ord har man mer lärt sig hur mycket man tål när man är 20.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vid 20-årsåldern har ju de flesta redan druckit alkohol. Gått på krogen och så. (Visst det har många gjort redan vid 18-årsdagen med, men det är ju som vi alla vet inte lagligt att förtära alkohol innan man är 18.)

Med andra ord har man mer lärt sig hur mycket man tål när man är 20.

Jag tycker inte att man kan tänka på det sättet.

Antingen så höjer dom lagen så man måste vara 20 för att gå på krogen eller så sänker dom den så man får handla på Systemet när man är 18.

Samma skit ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att man kan tänka på det sättet.

Antingen så höjer dom lagen så man måste vara 20 för att gå på krogen eller så sänker dom den så man får handla på Systemet när man är 18.

Samma skit ändå.

Men grejen är att det är mer kontrollerat på krogen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Chansen att en nymyndig person köper ut åt minderåriga är ganska stor, eftersom folk i dennes vänskapskrets oftast är 16-20 år. Däremot har en 21-åring ofta vänner som alla är över 18. Därav lagarnas utformande.

Men varför håller folk på att snacka om 21-åringar?

Lagen är på 20 år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför måste man vara 21 eller vad det nu är för ålder för att handla på systemet när man får dricka när man är 18?

När du fyller 18 får du gå på krogen (dom ställena som har 18), du får dricka allt där inne, men du får inte gå ut med något. Så det är själva idén. Du är där inne, och du dricker där inne. Inget annat.

När du fyller 20 får du gå på systemet, och du får köpa med dig i princip hur mycket du vill (Nu snackar vi rimliga perspektiv). Den alkoholen kan du förtära var du vill (Var du vill som det är lagligt).

Saken är den att du kan då köpa ut, bjuda, eller rent av ge bort alkohol till minderåriga.

I norge så får man köpa starköl när man är 18, men fortfarande inte starksprit. Därimot så får krogarna inte servera starksprit till folk under 20.

Tycker personligen dom ska införa så att folk som har fyllt 18 ska få köpa starköl iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men varför håller folk på att snacka om 21-åringar?

Lagen är på 20 år.

Ojskipojsi. Jag gjorde en miss i mitt inlägg. Förlåt. 20 år kanske gränsen ligger på. Jaja.

Vad jag försöker säga är i alla fall att en äldre person vanligtvis inte köper ut olagligt åt sina vänner, då dessa redan har passerat åldern för när man får hälla i sig sprit. Folk runt 18-19-årssträcket har däremot vänner under gränsen för när det är tillåtet med starksodan, och risken att de köper ut är stor.

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...