Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

verkar inte vara allt för värt alltså :doh:

Det hade varit fett om synflen försvann för alltid...

Om man tänker ekonomiskt så lönar det sig att operara ögonen..

Tar mig tillexempel:

Linser för tre månader = 480,-

160 per månad

12 månder per år x 160,- = 1920,-

En operation kostar väl 10.000 har jag för mig?

Och en operation håller i 20 år, säger vi.

Om jag väljer att ha linser i 20 år

240 månder (20 år) x 160,- = 38.400 ,-

Operation - ~10.000,-

Alltså sparar man 28.400 ,- på att operera ögonen än att fortsätta med linser.

Sen får man inte glömma att linsvätska kostar bortåt 80,- och behövs en ny flaska varanna/tredje månad om man använder linserna som dom ska användas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tänker ekonomiskt så lönar det sig att operara ögonen..

Tar mig tillexempel:

Linser för tre månader = 480,-

160 per månad

12 månder per år x 160,- = 1920,-

En operation kostar väl 10.000 har jag för mig?

Och en operation håller i 20 år, säger vi.

Om jag väljer att ha linser i 20 år

240 månder (20 år) x 160,- = 38.400 ,-

Operation - ~10.000,-

Alltså sparar man 28.400 ,- på att operera ögonen än att fortsätta med linser.

Sen får man inte glömma att linsvätska kostar bortåt 80,- och behövs en ny flaska varanna/tredje månad om man använder linserna som dom ska användas.

Han kanske har glasögon?

28.400:- utdraget på halva livet är väl dessutom en struntsumma i jämförelse med en eventuellt misslyckad ögonoperation, eller att riskera de bieffekter som nämndes.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag är rätt ny på photoshop om man så säger, kör med v.7 (orkar inte skaffa nått nyare/bättre)

Jag är lite småsugen på att försöka göra en signatur/banner med min GW karaktär etc etc.

Behöver hjälp med att klippa ut specifika delar und so weiter!

Så all hjälp uppskattas verkligen! :doh:

Edajt: Eftersom jag inte vill starta nån ny tråd om det här så tar jag detta här (eftersom detta är nått jag vill veta, men aldrig vågat fråga)

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittat ett par bilnycklar till en SAAB. Kan nyckeln ha en stöldmärkning så polisen vet vem som är ägaren snabbt? På baksidan av nyckeln står någon kod. Nu när jag lämnar nycklarna till polisen, har jag någon rätt att få någon hittelön om ägaren hittas?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittat ett par bilnycklar till en SAAB. Kan nyckeln ha en stöldmärkning så polisen vet vem som är ägaren snabbt? På baksidan av nyckeln står någon kod. Nu när jag lämnar nycklarna till polisen, har jag någon rätt att få någon hittelön om ägaren hittas?

Vad jag vet har du rätt till 10% av värdet av objektet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det nyckeln eller bilen då, då? :mf_doof:

Givetvis nyckeln.

Hade det inte varit så, så hade jag varit miljonär vid det här laget. Ligger sjukt många navkapslar från olika bilar längs motorvägarna. Tänka bara att ta en runda där och samla ihop en hög sådana sen inkassera stålarna... :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis nyckeln.

Hade det inte varit så, så hade jag varit miljonär vid det här laget. Ligger sjukt många navkapslar från olika bilar längs motorvägarna. Tänka bara att ta en runda där och samla ihop en hög sådana sen inkassera stålarna... :naughty:

Men det är ju inte riktigt samma sak. En navkapsel kostar kanske en femtiolapp styck, och går utmärkt att köra bilen utan.

Utan nyckel kommer du däremot inte in i bilen (läs: på normalt sätt) och det blir också svårt att starta den. Men det är klart, ägaren har säkert en reservnyckel och i värsta fall får han väl byta lås och skit på bilen alternativt göra en ny, vilket blir betydligt billigare än en tiondel av bilens värde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis nyckeln.

Jag tror inte någon går till polisens hittegodsavdelning och letar upp sina navkapslar. För man kunde bara kräva hittelön om ägaren kom och hämtade det man hittat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu en fråga om den här äckliga hor lagen FRA.

Om ja skaffar typ Proxy så min IP-Adress byts hela tiden eller skaffar så man inte kan se min IP-Adress över nätet kan FRA fortfarande spåra mig om ja använder mig av Proxy så ja byter ut min IP? Eller om ja gör så min IP-Adress inte syns på nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu en fråga om den här äckliga hor lagen FRA.

Om ja skaffar typ Proxy så min IP-Adress byts hela tiden eller skaffar så man inte kan se min IP-Adress över nätet kan FRA fortfarande spåra mig om ja använder mig av Proxy så ja byter ut min IP? Eller om ja gör så min IP-Adress inte syns på nätet?

Du måste fortfarande koppla upp dig mot en proxy, så dom kommer se att du gör det, men dom ser inte vad proxyn gör, såvida den inte går tillbaka till svenska servrar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser det ut i explorer då? :hmm:

Hur lång tid efter ett samlag kan en tjej 'på egen hand' märka att hon är gravid? :lol:

Inte nu igen..? :doh:

Det går ju inte att hitta Munden på Yahoo eller Altavista för den delen heller. Så jag antar att den inte finns. Antar. Men vem vet :lol:

EDIT: Men den där bilden i Humortråden, den måste ju ha någon källa? Hur ska man hitta den om Google vägrar?

:>^_^:lol:

Ni vet att man inte rekomenderas att ha på elektronik när det åskar eftersom det då kan gå sönder. Frågan är då hur stor risk det är att något går sönder? Har detta inträffat er eller någon ni känner?

Två faxar och ett 56k-modem har gått upp i rök hos oss. Vet någon om det är högre risk att apparater som är kopplade till telefonledningen blir utsatta?

Jag gillar forumintriger, som den hobby proletär jag är.

Vart har alla sköna forumiter tagit vägen? Grim(back? Crice? pKz? Okka? pottzork?

Om jag inte är helt ute och tandemcyklar (tack för den, Eudoros!) så blev pKz bannad i samma veva som rabarben och bland annat HOWHOW.

Är det inte dags att unbanna rabarben för att se vad han har och säga nu för tiden? :o Många år sedan sist, ju.

Givetvis nyckeln.

Hade det inte varit så, så hade jag varit miljonär vid det här laget. Ligger sjukt många navkapslar från olika bilar längs motorvägarna. Tänka bara att ta en runda där och samla ihop en hög sådana sen inkassera stålarna... :lol:

:wub:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Två faxar och ett 56k-modem har gått upp i rök hos oss. Vet någon om det är högre risk att apparater som är kopplade till telefonledningen blir utsatta?

Mja, det vet jag inte men jag vet iaf att det är större risk att sånt där händer på landet eller där det är glesare bebyggelse och du bor/bodde väl på landet så ja...

Jag har en polare som arbetar vid datorbutik (ja, det är han den där som säljer gamla datorer till överpris till dumma människor) och han har berättat att de efter varje större åskväder får in en massa trasiga datorer och modem m.m. så det lönar sig att dra ut kontakten när det åskar, särskilt om man bor i villa eller liknande.

---

Hur känns det att vara dum?

Har en till fråga: Fungerar ett "PCI-e x16" - grafikkort i en dator som ska ha PCI-e kort? Är det samma sak?

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...