Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Nej, det har inte med nerverna att göra utan blodet.

Nej, det har med att nerven kommer i kläm.

Och på frågan: hm, jag vet inte men jag skulle gissa på att det inte är det. Eller jag vet fan inte. Men en nerv vid min stortå blev i alla fall avcuttad en gång, i maj förra året, och på ett ställe är huden fortfarande domnad om man rör vid det, för det tar sjukt lång tid för en nerv att växa ihop igen. Apropå ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och på frågan: hm, jag vet inte men jag skulle gissa på att det inte är det. Eller jag vet fan inte. Men en nerv vid min stortå blev i alla fall avcuttad en gång, i maj förra året, och på ett ställe är huden fortfarande domnad om man rör vid det, för det tar sjukt lång tid för en nerv att växa ihop igen. Apropå ingenting.

Nej det har med att det pumpas runt för lite blod och du får syrebrist, därav den stickande känslan. (men okej, jag kan ha fel, men det är upp till dig att överbevisa mig) =)

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det har inte med nerverna att göra utan blodet.

Nej det har med att det pumpas runt för lite blod och du får syrebrist, därav den stickande känslan. (men okej, jag kan ha fel, men det är upp till dig att överbevisa mig) =)

WOW!!

För det enda jag hört är att det är att det inte pumpas blod (eftersom att blodet inte pumpas tillbaka om musklerna är inaktiva) och att det därför blir syrebrist i musklerna. Detta kan ju även leda till blodproppar..

Det var så jag hade hört :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

klämda blodkärl!

evreka! Alltså hade jag med rätt. :)

WOW!!

För det enda jag hört är att det är att det inte pumpas blod (eftersom att blodet inte pumpas tillbaka om musklerna är inaktiva) och att det därför blir syrebrist i musklerna. Detta kan ju även leda till blodproppar..

Det var så jag hade hört :unsure:

Japp, jag med

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

klämda blodkärl!

evreka! Alltså hade jag med rätt. :unsure:

Övergående parestesi är den temporära känslan av domnande i huden. Det förekommer oftast i händer, armar, ben eller fötter men kan förekomma i andra delar av kroppen. Denna temporära känsla är oftast orsakad av tryck placerat på nerven så den inte får något blod.

verkar vara båda? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

verkar vara båda? :unsure:

Jag skulle vilja säga att Vice. har rätt.

"Denna temporära känsla är oftast orsakad av tryck placerat på nerven så den inte får något blod."

Does not make any sence. Det trycket måste väl ändå vara placerat på ett blodkärl som leder till nerven, och då nerven inte får något blod så fungerar den inte, och "somnar".

Det är mitt extremt professionella utlåtande.

Fotnot: Jag är faktiskt inte alls professionell

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...