Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Jordens diameter samt rotationshastighet.

Jomen, en timme kunde ju lika gärna bestå av 78,4 hickaflux? Varför 60 sekunder per minut, 60 minuter per timme? Att man sen fick fram att det gick just 24 timmar har ju sin förklaring i ditt svar.

...eller var det tvärtom man gick tillväga?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jomen, en timme kunde ju lika gärna bestå av 78,4 hickaflux? Varför 60 sekunder per minut, 60 minuter per timme? Att man sen fick fram att det gick just 24 timmar har ju sin förklaring i ditt svar.

Är det inte ceasar som införde detta räknesett?

alltså, det var han som införde detta med hur många dagar det är per år/månad.

eller var det? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Källa: Nationalencyklopedin

Dygnets indelning

Fråga: Varför har vi delat in dygnet i just 24 timmar? Varför är 1 minut 60 sekunder och inte 100 sekunder?

Svar: Vår nutida dygnsindelning i 24 timmar anses ha blivit införd av Klaudios Ptolemaios under mitten av andra århundradet e.Kr. Äldre kulturer hade dock redan använt sig av en tolvdelning av dygnet. Att använda talet 12 som bas i ett talsystem är mycket gammalt. Mycket gammal är användningen av basen 60, som förekom hos de gamla babylonierna, och man anser att vår indelning av timmar och minuter i sextiondedelar härrör därifrån. Denna indelning används fortfarande även för vinkelmått, där 1 grad är 60 bågminuter och 1 bågminut är 60 bågsekunder. I detta sammanhang är den dock på väg att försvinna till förmån för vanlig decimalindelning av graden.

Ett försök att komma bort från dessa numera främmande talsystem var den franska revolutionskalendern, som man kan läsa om i NE. Där hade dygnet 10 timmar om 100 minuter vardera. Denna kalender slog (tyvärr) inte igenom.

Björn Stenholm, docent i astronomi

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säljer min psp på en lokal hemsida och det var en som ville köpa den, mailet är dock lite mystikst om jag får säja det själv. Deta stog det:

Date: Sun, 15 Jun 2008 11:30:31 -0700

From: bensonben43@yahoo.com

Subject: PSP: Playstation portable 1600 kr

To:

Hello i am Mr Ben Benson from Essex United Kingdom i saw what you wanted to sell online and i am interested in buying it so i will like to know if it is still available for sale if so can you get back to me with the reason for selling it , the last asking price so that i can know what to do next ok you can contact me at my email at bensonben43@yahoo.com or my number +447024030395 so i will be waiting to hear from you soon ok.

Thanks

Ben

Detta kan inte vara seriöst va?

Inte tradera?

Jag har auktioner där och det har börjart dyka upp sådana där maila där.

Redigerad av Umberto
mailadress raderad på begäran
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan är (/var) ju talet 12 rätt bekvämt då det är enkelt delbart med många andra siffror, vilket till exempel 10 inte är.

Vore det inte mer bekvämt att enkelt kunna räkna tid i vårt tiobaserade talsystem? Att 10,5 timmar var tio timmar och femtio minuter, än att man måste omvandla 0,5 efter en 60-minutersskala. Eller, varför är det bekvämt att det är enkelt delbart med många andra siffror? Vad har man för nytta av det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vore det inte mer bekvämt att enkelt kunna räkna tid i vårt tiobaserade talsystem? Att 10,5 timmar var tio timmar och femtio minuter, än att man måste omvandla 0,5 efter en 60-minutersskala. Eller, varför är det bekvämt att det är enkelt delbart med många andra siffror? Vad har man för nytta av det?

Givetvis är det bättre i det decimala sammanhanget, förut använde man ju vinkelmåttet bågminuter vilket inte passade ihop så bra med det heller. Tänkte mest att det gjorde det enklare att tänka i segment av dagen på den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får nåt fel på det här skiten! har äntligen fått xbox 360n att fatta den ska vara uppkopplad till internet, nu ska jag skapa ett account. och det verkar som man måste paya för skiten, okej, men "enter the 4 last digits in your credit card" vafan? jag satte in de fyra sista från mitt enda konto, men den vägrar fatta! jag hari nget jävla kredit kort!

hur gör djur?

4get min fråga. det var jag som var jävligt korkat på dessa uppkopplingar hit och dit. tryckte fel ställle >_<

Redigerad av guardian
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni har kopierat något när ni sitter vid en dator, får ni då en vag känsla av att ni bär på någonting?

Haha. Ja! >_<

Känns som man har något med sig hela tiden, vilket man ju på ett sätt har.

Kan man få olika träffar om man googlar på google.com eller på google.se? Samma sökord såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man fyller en vattenmelon med vodka ni vet, eller det kanske ni inte gör men jag har läst om det någonstans i alla fall, att man skär ett hål och låter spriten fördela sig i melonen och sen äter man melonen. Hursomhelst: hur länge måste man låta spriten "sjunka in" och kan någon dra hela proceduren, liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...