Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Jag ska hålla ett tal på vår studentlunch för alla treor, och hur klyschigt det än låter - så är jag ingen talare. Skrivandet av själva talet är lugnt, ord och bokstäver behärskar jag, men inte i muntlig form. Jag blir lätt nervös, och tappar ofta tråden, och... ja, jag vet inte; har aldrig varit min grej, bara. Det jag undrar är nu om någon har några tips för att jag ska bli en säker spokesman, en retorikens riddare, en... Ja, ni förstår säkert. Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska hålla ett tal på vår studentlunch för alla treor, och hur klyschigt det än låter - så är jag ingen talare. Skrivandet av själva talet är lugnt, ord och bokstäver behärskar jag, men inte i muntlig form. Jag blir lätt nervös, och tappar ofta tråden, och... ja, jag vet inte; har aldrig varit min grej, bara. Det jag undrar är nu om någon har några tips för att jag ska bli en säker spokesman, en retorikens riddare, en... Ja, ni förstår säkert. Tacksam för hjälp!

Öva framför spegel / webcam.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En slurk

och börja talet med "jag är ingen talare". :)

edit:

Ett lite seriösare tips är att plöja igenom talet väldigt många gånger. Börja med att läsa det, läs om det ett tiotal gånger. Tänk igenom talet, läs det fem gånger till. Börja läs det högt med diskret pappersläsning... du kan texten. Försök att ha talet utan papper. Träna så att du spyr på texten.

Ha sedan med pappret ändå till talet (eller hade du tänkt det från början?), och se hur du klarar det galant utan pappret, eller bara med små kikar.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öva framför spegel / webcam.

Will do; tack!

En slurk

edit:

Ett lite seriösare tips är att plöja igenom talet väldigt många gånger. Börja med att läsa det, läs om det ett tiotal gånger. Tänk igenom talet, läs det fem gånger till. Börja läs det högt med diskret pappersläsning... du kan texten. Försök att ha talet utan papper. Träna så att du spyr på texten.

Ha sedan med pappret ändå till talet (eller hade du tänkt det från början?), och se hur du klarar det galant utan pappret, eller bara med små kikar.

<rolig kommentar om champagnefrukosten, och att dricka för mycket på den, för att kommentera bilden på spritflaskan>

...men de seriösa tipsen är verkligen bra; plöja igenom talet, så att det verkligen sitter präntat på främre hjärnloben, typ. Danke schön.

Jahh... jaeiäh... *hick*

*subtle burp* Jaaaäääingen tháálarrä männ.... :cry:

Det skulle iallafall bli ett tal att minnas! :]

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min retoriklärare sade det första hon gjorde när vi pratade om att hålla tal att det där är det absolut sämsta man kan göra.

Axel, det absolut bästa du kan göra är helt enkelt att ta det inför familj osv. Ju mer du håller tal/pratar inför en folkgrupp desto lättare blir det. Förr så SPYDDE jag innan jag skulle hålla ett litet tal för en liten klass. Nu efter retorik A och alla dess tal? Jag kan slänga av mig byxorna och ändå hålla koncentrationen och inte avbryta talet. Du får helt enkelt försöka hålla "tal" inför så mycket folk du kan innan det stora talet och försöka arbeta bort nervositeten. Ett annat tips är att du skriver endast stödord istället. Det blir lite mindre "direkt från pappret"-stammande och du kan slänga in lite skämt och sådant hipp som häpp. Mer frihet i allmänhet. Kom bara ihåg att andas, ta det lugnt och försök håll masken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man är rädd för att hålla själva talet så är det bästa man kan göra att se på varje person som en enskild individ. Varje person som lyssnar på talet är en person med egna tankar om talet. Se inte på gruppen som en enda individ som sitter där och bara väntar på att du ska säga fel så att alla i kör kan säga "Haha, du suger". Det kommer nämligen aldrig hända.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säg bara "Jag är ingen talare, så jag sjunger i stället"

We shall overcome :)

Hah, tänkte först något sådant på skoj, men jag är rädd för att ingen skulle förstå, och talet skulle öppnas med en pinsam tystnad.

[youtube-old]OfbN6VphDxg[/youtube-old]

Om man är rädd för att hålla själva talet så är det bästa man kan göra att se på varje person som en enskild individ. Varje person som lyssnar på talet är en person med egna tankar om talet. Se inte på gruppen som en enda individ som sitter där och bara väntar på att du ska säga fel så att alla i kör kan säga "Haha, du suger". Det kommer nämligen aldrig hända.

Låter väldigt klokt, det där, och det vet man ju innerst inne; självklart kommer ingen bua bort en, det gäller bara att få nerverna att inse det.

Axel, det absolut bästa du kan göra är helt enkelt att ta det inför familj osv. Ju mer du håller tal/pratar inför en folkgrupp desto lättare blir det. Förr så SPYDDE jag innan jag skulle hålla ett litet tal för en liten klass. Nu efter retorik A och alla dess tal? Jag kan slänga av mig byxorna och ändå hålla koncentrationen och inte avbryta talet. Du får helt enkelt försöka hålla "tal" inför så mycket folk du kan innan det stora talet och försöka arbeta bort nervositeten. Ett annat tips är att du skriver endast stödord istället. Det blir lite mindre "direkt från pappret"-stammande och du kan slänga in lite skämt och sådant hipp som häpp. Mer frihet i allmänhet. Kom bara ihåg att andas, ta det lugnt och försök håll masken.

Gosh, retorik A; om ändå den kursen hade funnits. Också väldigt bra tips, sådant tackar vi för!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar vanligtvis betyda att objektet tar upp mycket plats vid frakten. En skoter till exempel är skrymmande eftersom den är svår att placera på ett smart sätt. I det där fallet förstår jag inte vad han menar med det. Boken räknas som oförsäkrad eftersom den inte är paketerad möjligtvis?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför använder så jäkla många så jäkla mycket semikolon?

edit: ???

Det är ett bra sätt att dela upp två satser, och få betraktaren mer fokuserad på satsen efter semikolonet. Det är dessutom lite tyngre än en punkt, men inte lika 'tung' som ett streck, enligt mig. Ack, nyanser i språk är underbart!

(kom precis på att det där inte alls besvarar din fråga, och att du förmodligen vet vad ett semikolon gör, men jag låter det stå kvar)

Timmy skulle inte gå ut idag, det var ju trots allt onsdag, och han behövde plugga.

Timmy skulle inte gå ut idag; det var ju trots allt onsdag, och han behövde plugga.

Timmy skulle inte gå ut idag - det var ju trots allt onsdag, och han behövde plugga.

Tycker du att det har blivit mer semikolon på senare tid, eller hur menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar vanligtvis betyda att objektet tar upp mycket plats vid frakten. En skoter till exempel är skrymmande eftersom den är svår att placera på ett smart sätt. I det där fallet förstår jag inte vad han menar med det. Boken räknas som oförsäkrad eftersom den inte är paketerad möjligtvis?

Ah, svårhanterlig typ. Då är jag med, tack.

Men snubben tar ju 50:- i frakt. Menar han att han skall ta ytterligare 11:- ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...