Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

• Vänner, bekanta, familj - Fråga!
  • Sök på Arbetsförmedlingen - Skicka in CV!
  • Ring upp företag själv och fråga om sommarjobb - Gå och lämna en CV i så fall.

Jag känner mig helt knäckt. Har verkligen velat jobba nu och har skickat in min CV till 11 olika företag. Inte fått ett enda svar från ett enda. Och jag vill verkligen också jobba i sommar. Det känns kört >_<

Prova att sök olika vikariat inom vård och omsorg.

Edit: sida 500 - PIMP!

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ställa fråga till dig då ju! >_<

När du fick jobb på dagis, hur gick det till egentligen? Hur funkar det när man är helt oerfaren och inte har någon utbildning? Kommer jag också kunna få det sen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har redan frågat. Fick negativa svar. Vette sjutton vad som finns kvar. Har provat vård, omsorg, skola, livsmedel, hotell, bensinstationer, turistbyråer, klädbutiker och reklamföretag. Antingen har jag fått "Nej, det är fullt/Vi anställer inte" eller så har jag fått "Ja, lämna din CV/Intresseanmälan". Men jag kan säga om ingen ringer inom de tre närmsta dagarna så lär det vara kört.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner mig helt knäckt. Har verkligen velat jobba nu och har skickat in min CV till 11 olika företag. Inte fått ett enda svar från ett enda. Och jag vill verkligen också jobba i sommar. Det känns kört (w00t)

Jag vill inte göra dig sur eller så men jag gjorde en sökning på internet (lulz) och fick. Brutal flyt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte göra dig sur eller så men jag gjorde en sökning på internet (lulz) och fick. Brutal flyt.

En till anledning att vara avundsjuk, haha. Nej, men jag får vara glad ändå. Har fullt med planer inför sommaren så jag får väl nöja mig. Men nu tycker jag väl att det är dags att återgå till trådens egentlige syfte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ställa fråga till dig då ju! (w00t)

När du fick jobb på dagis, hur gick det till egentligen? Hur funkar det när man är helt oerfaren och inte har någon utbildning? Kommer jag också kunna få det sen? (w00t)

De flesta brukar skriva upp sig i en vikariepool som kommunen har hand om. När förskolan behöver hjälp med personal ringer de poolen så får de nummret till en person som kan tänkas jobba. Mitt råd är att inte göra så, eller gör så - men inte bara så. För i poolen står säkert jättemånga personer inskriva, så det är inte skitstor chans att man blir uppringd. Dessutom, när förskolan har hittat en person som de gillar ringer de hellre direkt till honom/henne istället för till poolen.

Jag skickade ett mail till en förskola i närheten, de ringde upp och frågade om de kunde ringa mig när de behöde hjälp. Jag svarade ja. Efter en vecka eller två ringde de och jag fick komma och jobba. Det verkade som de gillade mig(speciellt eftersom jag var kille) och efter det fick jag jobb två/tre dagar i veckan. Efter två/tre månader med ströjobb på alla tre avdelningar var en av fröknarna tvunga att ta mammaledighet. Då blev jag hennes vikarie, fast inte heltid "bara" 75%. En månad senare var en fröken tvungen att sjukskriva sig en längre tid, då fick jag vikariat på heltid.

Det mesta funkade väldigt bra. I början tog de hänsyn till att man vikarie, därför hade man inte lika hårda krav på sig. Jag tyckte det var lite pinsamt i början att man inte kunde namnen på barnen och vilka barn som tillhörde vilka föräldrar, men egentligen tror jag att de flesta hade förståelse för det. Det tog ett bra tag innan man lärde sig rutinerna på jobbet. Frukost klockan åtta, sätta på kaffe kvart i, väcka hon då, väcka han då, duka halv ett, hämta maten kvart i osv.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det var ett skitroligt jobb. Väldigt mysigt. Jag tror absolut att du kan få vikariejobb, de gillar killar och när du väl har fått jobba en gång och de ser hur duktig du är kommer det inte vara några problem. De ställer inga krav på utbildning för vikarier. Vissa av fröknarna hade ingen utbildning och hade jobbat där i flera år som vikarier.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fråga ang skolkort som man använder till statsbussarna. När man kliver på bussen och visar upp sitt busskort framför den där apparaten får den där Busschaufför information från mitt busskort vid den där stora apparaten vid han eller? Tex får han upp mitt namn personummer etc. När ja visar upp mitt kort vid den där apparaten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fråga ang skolkort som man använder till statsbussarna. När man kliver på bussen och visar upp sitt busskort framför den där apparaten får den där Busschaufför information från mitt busskort vid den där stora apparaten vid han eller? Tex får han upp mitt namn personummer etc. När ja visar upp mitt kort vid den där apparaten?

Han ser att det är ett skolkort, hur många resor du har kvar (eller byte) och hur länge det gäller.

xxxgemavafanduhuheter: Du kan ju alltid byta namn till Tikki2. (w00t)

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han ser att det är ett skolkort, hur många resor du har kvar (eller byte) och hur länge det gäller.

xxxgemavafanduhuheter: Du kan ju alltid byta namn till Tikki2. (w00t)

Så han får inge information som står skrivet på kortets baksida om mitt namn personummer etc?

Nej jag ska vara den enda med Tikki namnet (w00t)

Redigerad av Tikki
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inte på busskortet när ja fick det så var allt redan ifyllt med mitt namn personummer och skola.

Spelar det någon roll? Om det är förtryckt så ser han väl det där på alla busskorten?

Edit: 10 000nde posten. :wub:

Redigerad av yo.yo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...