Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Hur högt kan man falla ner i vatten utan att dö, respektive bli allvarligt skadad? Jag tänkte på scenen i nån gammal Bondfilm där en snubbe kastas ut ur en zeppelinare ner i havet och jag tycker att det väl borde vara möjligt att klara det från en viss höjd - men vilken?

Det beror på din kroppsmassa och vinkeln du hoppar ifrån men har för mig att om du kommer upp i 200km/h så spelar det ingen roll om man slår i vatten eller cement, själva krocken blir densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur högt kan man falla ner i vatten utan att dö, respektive bli allvarligt skadad? Jag tänkte på scenen i nån gammal Bondfilm där en snubbe kastas ut ur en zeppelinare ner i havet och jag tycker att det väl borde vara möjligt att klara det från en viss höjd - men vilken?

A View To A Kill. Älskar den scenen. Max Zorin ramlar ner från Golden Gate bron.

Man måste väl landa rätt också? Chansen för överlevnad är väl större om man bryter ytan i lodrät vinkel än vågrät? Fast det är ju klart, faller man i 150 km/h så överlever man inte hur man än landar.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man överlever i betydligt högre hastigheter ifall vattenytan är "bruten". Vid simhoppstävlingar är det ju en liten fontän som sprutar där man landar.

Hörde en gång om en person som föll från en klipphöjd ner i vattnet som i vanliga fall skulle varit dödlig, men tack vare ett han hade en hammare på sig som han sulade ner innan han landade så överlevde han.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörde en gång om en person som föll från en klipphöjd ner i vattnet som i vanliga fall skulle varit dödlig, men tack vare ett han hade en hammare på sig som han sulade ner innan han landade så överlevde han.

Låter som en riktig urban legend. Kanske något för mythbusters? :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man överlever i betydligt högre hastigheter ifall vattenytan är "bruten". Vid simhoppstävlingar är det ju en liten fontän som sprutar där man landar.

Det var med på mythbusters ( :angry: ) och att dom bevisa eller delvis bevisa att det var en myt. De testa med en docka och dockan gick helt sönder. Vet inte dock hur det är med människor men men. :)

Edit - PC. Det var med en gång. :P

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet iaf att det är en person som överlevde ett hopp från Golden Gate bron.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en riktig urban legend. Kanske något för mythbusters? :)

Redan gjort :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Golden Gate Bridge is a frequent site for suicide. The deck is approximately 260 feet above the water. After a fall of approximately four seconds jumpers hit the water at 75 miles per hour (121 km/h), which is nearly always fatal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Gate_Bridge

Fler personer har överlevt,

[EDIT]

As of 2006, only 26 people are known to have survived the jump.[35] Those who do survive strike the water feet-first, usually suffering broken bones and internal injuries. Even when a jumper is promptly rescued from the water and rushed to the hospital, most die of internal bleeding from ruptured spleens.[citation needed] Only one person has ever been recorded as having made the jump without serious injury: in 1985 a 16-year-old wrestler landed on his buttocks and swam ashore; his first words reportedly were, " I can't do anything right."[citation needed] Another young man survived a jump in 2000, although the impact broke his back and shattered multiple vertebrae.[36] A young woman from Piedmont, California, may be the only person to have jumped from the bridge twice. She survived the first jump in early 1988, but died in her second attempt later that year.[citation needed]

[/EDIT]

även om det är väldigt sällan. Och det där med mythbusters, alltså. Det dom testade var ju om dockan gick sönder. En docka har ju inte organ och allting som vi människor har, och frågan var ju egentligen om man dog eller inte. Man kan väl bryta nästan alla ben i kroppen utan att dö, och det kan ju inte en liten docka bevisa.

Q:

Kan man (bokstavligt talat) skratta ihjäl sig själv?

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När används ; och vet heter den?

Semikolon används mellan meningar, ofta huvudmeningar, som står nära varandra.

Typ .. Jag var trött; lite senare gick jag och la mig.

Inget man använder inom modern litteratur men den funkar bra för smileys! ;(

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Semikolon och används oftast inom skönlitteratur när man finner punkt och komma knasigt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Semikolon

Jag finner den ganska användbar; ett mellanting av punkt och komma.

Inte:

Jag finner den ganska användbar. Ett mellanting av punkt och komma.

Jag finner den ganska användbar, ett mellanting av punkt och komma.

...eftersom båda känns fel. Speciellt första meningen där punkten gör andra meningen "ogiltig" (saknar verb).

:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det använder man visst inom modern litteratur. Ifall Microsoft Word påstår något annat har de fel.

Hihi, jag quotar dig bara för att avslöja hur du gjorde :)

+1

:angry:

Okej, nästa fråga då. Manu Chao har en låt som jag tror heter "El Hoyo". Jag tror att textraden är "Yo vengo del hoyo", vilket jag en gång översatte till "Jag hämnas hålet/gropen". What the fuck? Kollar man deras video på t.ex Youtube visar de ett antal amerikanska politiker med texter som "jag är skyldig", "vi är skyldiga", "vi är alla skyldiga". Vad betyder titeln, vad handlar låten om och vad är det för grop man talar om?

[youtube-old]9naTEBhJrww[/youtube-old]

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört åtskilliga historier om att ett trådlöst nätverk ger mycket sämre hastigheter än ett via sladd. Beror sådant på hur "fin" router man har, eller är det något vanligt förekommande?

I lägenheten vi ska flytta till ligger nämligen telefonjacket/bredbandsuttaget så långt från "mitt" rum som man kan komma. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...