Henkibojj Skrivet 16 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2008 Jag satt här och funderade. Det är ju allmänt känt att organismen Homo Sapiens med den moderna medicinens och teknikens hjälp kan leva med t.ex. bara en njure eller bara en lunga, inga ben, inga armar etc. Hur mycket (%) av kroppen kan man teoretiskt ta bort och ändå hålla organismen levande? Min gissning är att man kan avlägsna över hälften av lekamens beståndsdelar utan problem. 60%. Det är väl inte procent som räknas riktigt, det handlar ju om vilka delar som är vitala. Menar du att man ersätter en lever med en dialysmaskin (heter de så?) och det är "godkänt"? I så fall är det ju bara hjärnan som man måste ha kvar och en bål som kan vara nästan hur tom som helst. Hjärta går att ersätta, hela mag-tarmsystemet går att ersätta, man behöver inget av sinnesorganen, ingen av lemmarna, inga muskler... Hjärnan är det enda vi inte har nån maskin till för att ersätta. Vi har förstås ingen ögonapparat, men syn är ju inte vitalt. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 16 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2008 Det är väl inte procent som räknas riktigt, det handlar ju om vilka delar som är vitala. Menar du att man ersätter en lever med en dialysmaskin (heter de så?) och det är "godkänt"? I så fall är det ju bara hjärnan som man måste ha kvar och en bål som kan vara nästan hur tom som helst. Hjärta går att ersätta, hela mag-tarmsystemet går att ersätta, man behöver inget av sinnesorganen, ingen av lemmarna, inga muskler... Hjärnan är det enda vi inte har nån maskin till för att ersätta. Vi har förstås ingen ögonapparat, men syn är ju inte vitalt. Nej, nej, nej, inte så, inga maskiner. Med "teknik" avser jag främst teknisk apparatur man använder när man gör själva ingreppen (t.ex. avlägsnar en arm). Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 16 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2008 Kommer med en liten följdfråga till det här med att dista en gitarr några sidor bakåt: Tar förstärkaren skada av att man "distar" den? Skadas rören på något sätt? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 16 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2008 Hur får jag foobar att startas när jag startar datorn? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 16 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2008 Hur får jag foobar att startas när jag startar datorn? lägg en genväg i autostart. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 16 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2008 Nej, nej, nej, inte så, inga maskiner. Med "teknik" avser jag främst teknisk apparatur man använder när man gör själva ingreppen (t.ex. avlägsnar en arm). Intressant fråga. Armar, ben, snopp, hår, tänder, tunga, näsan, massa muskler och fett. Inre organ har jag ingen koll på. Det kanske är risk att kroppen skulle självdö i ren protest. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 16 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2008 Uppifrån och ner. Utifrån och in. Utanpå och ben Hår (i övrigt allt hår på hela kroppen, laseroperationer eller svåra brännskador borde fixa så allt hår inte växer igen) Öron och näsa (Allt som sticker ut, that is) Tänder och läppar Armar och skulderblad Några revben Kvinnobröst Ben upp till bäcken Innuti I princip allt du har dubbelt av kan du skippa den ena av. Njure, lunga osv. Halsmandlar Blindtarm Korta tarmarna (Om stomipåse är tillåtet) Med lite sjuka metoder skulle man antagligen kunna korta ryggraden utan att skada nerverna, krympa hela buken och göra den kompakt, "trycka" ner huvudet i kroppen. Ja, inte fan blir det en vacker syn för gudarna iaf.. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 16 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2008 Med lite sjuka metoder skulle man antagligen kunna korta ryggraden utan att skada nerverna, krympa hela buken och göra den kompakt, "trycka" ner huvudet i kroppen. Ja, inte fan blir det en vacker syn för gudarna iaf.. och varför skulle man göra det? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 16 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2008 och varför skulle man göra det? Varför? Hur mycket (%) av kroppen kan man teoretiskt ta bort och ändå hålla organismen levande? Därför. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 16 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2008 Hahaha! Visst, men organismen lever ju vidare trots att man har huvudet på rätt plats. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 16 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2008 Hahaha! Visst, men organismen lever ju vidare trots att man har huvudet på rätt plats. Men nu är du efterbliven igen. Hur många procent! Om du tar bort kotor från ryggraden och får bort halsen så har du genast blivigt av med procent. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 17 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2008 Är det emot forumets regler att ha en köp/sälj tråd på forumet? Ingen auktion, utan mer en tråd där man kanske vill sälja några spel/kläder/whatever och man sätter upp sina priser och vill någon försöka pruta får han göra det i PM eller liknande. Det sistnämnda var mest för att undvika spam. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 17 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2008 Är det emot forumets regler att ha en köp/sälj tråd på forumet? Ingen auktion, utan mer en tråd där man kanske vill sälja några spel/kläder/whatever och man sätter upp sina priser och vill någon försöka pruta får han göra det i PM eller liknande. Det sistnämnda var mest för att undvika spam. Är ju ingen lektråd, så personligen tycker jag det borde vara tillåtet. Skulle gärna hoppa på en sådan tråd. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 17 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2008 (redigerad) Har en HD-Ready tv på 20" (LG M208WA-BZ) som jag kan koppla in i min dator via DVI Upplösningarna jag har att välja mellan är 800x600, 1024x768, 1280x960, 1280x1024 samt 1680x1050 Eftersom tv'n bara är HD-R så borde ju max upplösning vara 1280x720.. Klarar skärmen av att visa 1280x960 / 1680x1050 eller kan det bli problem i längden? Har även fått in störningar när jag spelar upp filmer på den, små vita streck och så, mest i kanterna. Trodde hittills att det berodde på att mitt grafikkort är kasst (gammalt skit) men kan det vara felet med upplösningarna som gör det? Redigerad 17 april, 2008 av GiZmo Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Valle-Ball Skrivet 17 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2008 Kommer med en liten följdfråga till det här med att dista en gitarr några sidor bakåt: Tar förstärkaren skada av att man "distar" den? Skadas rören på något sätt? Förstärkare ska vara byggda för att klara sånt, men det finns ändå e liten risk att spräcka den. Själva disten är helt ofarlig men vill du vara säker så ha inte master-volymen (alltså inte dist/gain) på full Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 18 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2008 Men nu är du efterbliven igen. Aja, tack för svaren, nu blir styckmördandet lite lättare. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 18 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2008 Är det emot forumets regler att ha en köp/sälj tråd på forumet? Ingen auktion, utan mer en tråd där man kanske vill sälja några spel/kläder/whatever och man sätter upp sina priser och vill någon försöka pruta får han göra det i PM eller liknande. Det sistnämnda var mest för att undvika spam. Sådana trådar har blivit låsta förut. Så jag antar att det även om det inte står i reglerna är förbjudet. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 18 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2008 Vad är det som behöver ändras i Microsoft w0rd när man skriver och bokstaven framför flyttas bort? T.ex. om jag skriver "Finns inte på kartan" men vill ändra till "Det finns inte på kartan" så blir det "Detns inte på kartan". Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 18 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2008 Vad är det som behöver ändras i Microsoft w0rd när man skriver och bokstaven framför flyttas bort? T.ex. om jag skriver "Finns inte på kartan" men vill ändra till "Det finns inte på kartan" så blir det "Detns inte på kartan". Tryck på "insert", som sitter till höger om Enter och ovanför delete. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 18 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2008 Tryck på "insert", som sitter till höger om Enter och ovanför delete. Oh... Tack ! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts