StellHell Skrivet 14 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2008 En överlevare från Auschwitz, Benny Grünfeldt, var i vår skola för inte så länge sedan. Han berättade allting jävligt bra, och jag blev intresserad. Det finns förmodligen en hel jävla drös med dokumentärer om Auschwitz, men jag vill veta mer ingående om vad som händer när judarna lastas av från tåget, och vilka döds/tortyrmetoder som användes. Ja... eh. Jag försöker inte återskapa alltihopa, även om det verkar så. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Holocaust Där kan du sitta i flertalet timmar, vilket jag har gjort.. Flera gånger. Det finns alltid nått jag missat som man kan läsa på. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Deltanator Skrivet 14 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2008 En överlevare från Auschwitz, Benny Grünfeldt, var i vår skola för inte så länge sedan. Han berättade allting jävligt bra, och jag blev intresserad. Det finns förmodligen en hel jävla drös med dokumentärer om Auschwitz, men jag vill veta mer ingående om vad som händer när judarna lastas av från tåget, och vilka döds/tortyrmetoder som användes. Ja... eh. Jag försöker inte återskapa alltihopa, även om det verkar så. http://www.wsg-hist.jku.at/Auschwitz/HTML/Vernichtung.html Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 14 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2008 Han har varit hos oss också! Några tjejer skrattade. Vilka jävla idioter, man såg hur det gjorde ont ända in i hjärtat på honom. Varför...? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 14 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2008 Varför...? Varför de skrattade eller varför han blev ledsen? Jag vet i alla fall inte varför de skrattade. De var allmänt sjuka i huvudet, skolkade en massa, ig i alla ämnen. Riktiga gangsters helt enkelt. Svennejävel dit, knulla din mamma hit. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 14 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2008 What the... Vad gick du på för skola? En skola för förståndshandikappade? Jag har svårt att tro att ens min lillebror på sex år skulle gå på det där. Haha, tänkte samma sak! Testa! Nej, jag går i en fullt normal skola. Men som sagt, testa på en genuin fjortis, jag kan garantera att det funkar. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 14 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2008 Egentligen ska ord som "imorgon" och "igår" skrivas isär, va? (Jag har blivit så pinsamt dålig på svensk grammatik de senaste åren. Måste börja läsa mer böccker. ) Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 14 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2008 Egentligen ska ord som "imorgon" och "igår" skrivas isär, va? (Jag har blivit så pinsamt dålig på svensk grammatik de senaste åren. Måste börja läsa mer böccker. ) Det skrivs mestadels ihop, det är dock en tolkningsfråga. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 14 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2008 Läs Anne Franks Dagbok.. eller se filmen. Den skildrar ganska bra hela 'processen'. TACK! Det var en av dom mest intressanta filmerna jag sett på sista tiden! Hela filmen finns på youtube, och ni kan kika igenom den om ni har tråkigt. http://uk.youtube.com/watch?v=lYzDYWNOc40 -> Related Videos för nästa del Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 14 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2008 Testa! Nej, jag går i en fullt normal skola. Men som sagt, testa på en genuin fjortis, jag kan garantera att det funkar. Jag skulle säga att det handlar mycket om vem som gör det där "tricket". Är det en karismatisk s.k. "con-artist" kan nog nästan vem som helst gå på det där. Är det dessutom en lärare som gör det ger det ju honom/henne automatiskt ett visst psykologiskt övertag iom att läraren är en auktoritet. TACK! Det var en av dom mest intressanta filmerna jag sett på sista tiden! Hela filmen finns på youtube, och ni kan kika igenom den om ni har tråkigt. http://uk.youtube.com/watch?v=lYzDYWNOc40 -> Related Videos för nästa del Dra mig i bukspottskörteln! Jag visste inte att det hade gjorts en film om Anne Frank! Synd bara att den är på engelska men tusen tack iaf. Eller ja.. det är väl egentligen P-C jag borde tacka så - tänx mr P. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 14 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2008 Egentligen ska ord som "imorgon" och "igår" skrivas isär, va? (Jag har blivit så pinsamt dålig på svensk grammatik de senaste åren. Måste börja läsa mer böccker. ) Faktum är att det enligt svensk gramatik ska skrivas isär eftersom det är två ord, i och morgon. "Imorgon" är faktiskt helt okej enligt den svenska akademiens ordlista som P-C påpekade, men jag skulle vilja påstår att "imorgon" är ett mera vardagligt uttryck och passar därför bäst in i talspråk. Man skriver ju inte "he's", "what's" och "I'm" i uppsattser på engelska eftersom dessa är ansedda som varadagliga utryck... Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 15 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2008 Dra mig i bukspottskörteln! Jag visste inte att det hade gjorts en film om Anne Frank! Synd bara att den är på engelska men tusen tack iaf. Eller ja.. det är väl egentligen P-C jag borde tacka så - tänx mr P. Filmatiseringen är faktiskt väldigt bra. I mina gamla dar på Tyska Skolan så användes denna i utbildningssyfte när vi läste om Förintelsen. Man skriver ju inte "he's", "what's" och "I'm" i uppsattser på engelska eftersom dessa är ansedda som varadagliga utryck... Jo, det gör man. Såna uttryck används faktiskt i engelska skriftsspråket. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 15 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2008 Jo, det gör man. Såna uttryck används faktiskt i engelska skriftsspråket. Ja, självfallet förekommer det, men om någon målat en tupp gul så betyder inte det att den var gul från början. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 15 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2008 Ja, självfallet förekommer det, men om någon målat en tupp gul så betyder inte det att den var gul från början. Det var det dummaste jag hört. Du menar alltså att t ex. svenskan inte förändrats sen urnordiskan? Alla språks regler är i ständig förändring. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 15 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2008 Man skriver ju inte "he's", "what's" och "I'm" i uppsattser på engelska eftersom dessa är ansedda som varadagliga utryck... Johodå. I have är bra för att betona med I've smälter in mer i texten. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 15 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2008 Apropå det; om man skriver en engelsk text och blandar till exempel "I've" och "I have", gör man fel då? Läste nämligen en bok på engelska för någon månad sedan och där blandades det för fullt. Hade det varit i Sverige så hade något sådant aldrig fått vara tillåtet, det var därför jag blev lite fundersam.. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 15 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2008 (redigerad) Johodå. I have är bra för att betona med I've smälter in mer i texten. Det var det dummaste jag hört. Du menar alltså att t ex. svenskan inte förändrats sen urnordiskan? Alla språks regler är i ständig förändring. Nej. Det finns ingen konkret anledning till varför man använder he is före he's, det bara är så enligt lärarpraktikanten Jenny som spenderade hennes sista månader innan hennes lärarexamen (engelska) i vår engelskaklass. Efterssom du påpekade att gramatikregler och skrivsätt ändras hela tiden så har du kanske missat just denna regeln? Den kanske nyss blivit tillsatt? Dessutom finns det ju grundregler som storbokstav och punkt vilka aldrig ändras, hur vet du att detta inte är en grundregel? Någon som har en pålitligare källa? Kebab, du kan ju se efter om det är skillnad på repliker och löpande text. Redigerad 15 mars, 2008 av Jazz Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 15 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2008 Apropå det; om man skriver en engelsk text och blandar till exempel "I've" och "I have", gör man fel då? Läste nämligen en bok på engelska för någon månad sedan och där blandades det för fullt. Hade det varit i Sverige så hade något sådant aldrig fått vara tillåtet, det var därför jag blev lite fundersam.. Fel och fel... Det kanske var ett medvetet, stilistiskt drag av författaren, och då kan man väl knappast kalla det fel. Jag kan dock tänka mig att det kanske anses mer korrekt att vara konsekvent inom sådant, och vissa engelskalärare skulle säker stryka under med sin röda penna om de såg 'he's' och 'he is' i samma text. Men kanske inte för att säga "Appappapp! Så här får du inte göra", utan snarare för att göra eleven medveten om det. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 15 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2008 Fel och fel... Det kanske var ett medvetet, stilistiskt drag av författaren, och då kan man väl knappast kalla det fel. Jag kan dock tänka mig att det kanske anses mer korrekt att vara konsekvent inom sådant, och vissa engelskalärare skulle säker stryka under med sin röda penna om de såg 'he's' och 'he is' i samma text. Men kanske inte för att säga "Appappapp! Så här får du inte göra", utan snarare för att göra eleven medveten om det. Jo precis, det var så jag tänkte med. Men det visade sig att Jazz hade svaret (i alla fall på mitt problem): Kebab, du kan ju se efter om det är skillnad på repliker och löpande text. Kollade precis och så var det visst! "I'm, he's, I've" och så vidare användes visst bara i replikerna. Tack för svaren. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 15 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2008 Känner man lukt genom en gasmask? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 15 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2008 Känner man lukt genom en gasmask? Du känner lukten av gasmask. Beror ju på vilken sorts gasmask du använder. Sen är gasmaskens första syfte såklart inte att ta bort doft, utan skydda bäraren från gaser och partiklar. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts