Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Har en fråga nu. Det brukar oftast vara så att när man efter en skoldag eller efter träningen kommer hem och går in sitt rum att man blir trött om man inte får syre(luft?). Detta har jag upplevt flera gånger. Alltså, att man har fönstret stängt och efter en 'lite jobbig' skoldag kommer hem och trots att man inte är trött så slocknar man snabbt om man inte får syre. Men om man däremot har fönstret uppe och hjärnan (?) får syre, då blir man ganska pigg igen och man slocknar inte. Varför detta? Och varför måste man få luft för att inte somna, just ibland? Hoppas ni förstår sista där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hjärnan, precis som resten av kroppen, är beroende av syre och utan syre så blir du medvetslös.. eller så somnar du.

Jaha. Jag har inte varit med på dessa lektioner precis, men jag har svagt minne att jag kom på svaret på frågan när jag väl ställde den till mig själv. Iaf, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska mycket till för att du ska få syrebrist bara för att ett fönster är stängt. Kanske är det så att det blir kallare i rummet när du öppnar fönstret vilket gör dig piggare?

Man minns ju hur seg man blev efter en timme med 27 flåsande elever i vissa klassrum med dålig ventilation under skoltiden. Jag tror nog att det visst är syret som påverkar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips till alla klunsare: möter ni någon (korkad) person säger ni bara: "för att göra det mer spännande, vi testar att bara köra med sax/påse (sten/sax etc.)". De går antagligen med på det. Låt oss säga att ni kör bara sax och påse, då är det bara välja sax varje gång och invänta offret att ta påsen. De flesta fattar inte detta.

En lärare på skolan körde det varje gång, och lyckades alltid. Var så kul att se eleverna gå med på detta, och sen gulligt och lydigt gå och fylla på mjölken eller vad det nu var. :whistling:

What the... Vad gick du på för skola? En skola för förståndshandikappade? Jag har svårt att tro att ens min lillebror på sex år skulle gå på det där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

What the... Vad gick du på för skola? En skola för förståndshandikappade? Jag har svårt att tro att ens min lillebror på sex år skulle gå på det där.

Min syrra gick på det. Hon är inte efterbliven men godtrogen. Så det kan funka om man tar det snabbt bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kommer det sig att man ofta inte minns vad man drömde om? :confused: .

Drömminnet är rikast och mest detaljerat omedelbart efter en REM-period. Man kan träna sig till att vakna av sig självt ur sina REM-perioder under hela natten för att skriva ned drömmarna tills senare. Men mer exakt vetenskapligt varför man inte minns dom vet jag inte.

Drömtydning är fett kul ska ni veta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drömtydning är fett kul ska ni veta.

Verkligen! Inget jag ägnar mig mycket åt, men mor min har ett 'drömlexikon'. Minns jag vad jag drömde så händer det att jag kollar i det. Sjukt hur mycket saker man kan få ut av drömmar, och att allt (det mesta) överensstämmer med livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En överlevare från Auschwitz, Benny Grünfeldt, var i vår skola för inte så länge sedan. Han berättade allting jävligt bra, och jag blev intresserad.

Det finns förmodligen en hel jävla drös med dokumentärer om Auschwitz, men jag vill veta mer ingående om vad som händer när judarna lastas av från tåget, och vilka döds/tortyrmetoder som användes.

Ja... eh. Jag försöker inte återskapa alltihopa, även om det verkar så. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En överlevare från Auschwitz, Benny Grünfeldt, var i vår skola för inte så länge sedan. Han berättade allting jävligt bra, och jag blev intresserad.

Det finns förmodligen en hel jävla drös med dokumentärer om Auschwitz, men jag vill veta mer ingående om vad som händer när judarna lastas av från tåget, och vilka döds/tortyrmetoder som användes.

Ja... eh. Jag försöker inte återskapa alltihopa, även om det verkar så. :confused:

Han har varit hos oss också! Några tjejer skrattade. Vilka jävla idioter, man såg hur det gjorde ont ända in i hjärtat på honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läs Anne Franks Dagbok.. eller se filmen. Den skildrar ganska bra hela 'processen'.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...