felshoe Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Fick idag höra av en kompis att intro riffet till Slayers Raining Blood var förbjudet att spela på 1700-talet för att det ansågs vara satanistiskt. Är detta sant? I så fall så skulle jag vilja läsa mer om just detta. Kan säkert stämma. Vid den tiden brände de väl häxor på bål också. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Fick idag höra av en kompis att intro riffet till Slayers Raining Blood var förbjudet att spela på 1700-talet för att det ansågs vara satanistiskt. Är detta sant? I så fall så skulle jag vilja läsa mer om just detta. Ja, tvi vale. Det var i smyg man fick sitta med sin ukulele där i källaren och återskapa den ljuva tonen. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Ja, tvi vale. Det var i smyg man fick sitta med sin ukulele där i källaren och återskapa den ljuva tonen. , menar ju så klart att det var förbjudet att använda just de tonerna efter varandra. Men vem vet. 1700-talets gestapo kanske smög omkring utanför husen och letade efter Slayer fans. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 (redigerad) , menar ju så klart att det var förbjudet att använda just de tonerna efter varandra. Men vem vet. 1700-talets gestapo kanske smög omkring utanför husen och letade efter Slayer fans. Stämmer lite. Intervallet tritone/augmented fourth/6 halvtoner var förbjudet på medeltiden och kallades "diabolus in musica". Det intervallet förekommer i riffet till raining blood, mellan e och a#: e----------------------------------------------------------------- b----------------------------------------------------------------- g----------------------------------------------------------------- d---------8-9-8-----8-7-----7-6-------------8-9-8-----8-7-----7-6- a-------7---------9-------8---------------7---------9-------8----- e-0-0-0-----------------------------0-0-0------------------------- Redigerad 12 mars, 2008 av R2D2 Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Stämmer lite. Intervallet tritone/augmented fourth/6 halvtoner var förbjudet på medeltiden och kallades "diabolus in musica". Det intervallet förekommer i riffet till raining blood, mellan e och a#: e----------------------------------------------------------------- b----------------------------------------------------------------- g----------------------------------------------------------------- d---------8-9-8-----8-7-----7-6-------------8-9-8-----8-7-----7-6- a-------7---------9-------8---------------7---------9-------8----- e-0-0-0-----------------------------0-0-0------------------------- Tack! Kommer ihåg hur min musiklärare jiddrade om något som kallades tritonus "djävulens akord" eller något liknande. Det är detta jag älskar med GTAsajtens forum. Man kan få svar på allt. Visst kan vissa personer vara riktigt irriterande (jag vet att jag är en sån person) men allt bra med forumet överväger det dåliga. Länge leve GTAsajtens forum! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Finns det något program (eller Wörd-plugin) som kan sortera text efter bokstavsordning? Dvs att jag har en lista med namn där jag vill att Anna ska hamna på första raden och Örjan på sista. Tacksam för svar! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 (redigerad) Intressant fundering! Nu då jag läste det så känns det som att man oftast väljer sax i första rundan. Jag väljer alltid sten först. Hela fenomenet med sten, sax, påse är intressant faktiskt. Kan man använda någon slags taktik? Går det att förutspå vad motståndaren tänker välja? Hur väljer man egentligen vilket tecken man ska visa, kommer det till en automatiskt? Borde inte något av tecknen vara 'enklare' att göra, och att kroppen därför väljer det? Jag har själv aldrig medvetet valt ett visst tecken, utan man bara tar ju ett. Hmm.. Jag sitter här i skolan, frusen, sjuk och eländig med huvudvärk och kramper, och gör en hemtenta som måste vara klar så snart som möjligt fast jag bara vill hem, hem, hem till en och en halv veckas påsklov. Surfar in på forumet i hopp om att kunna förströ lite tid till nåt vettigare än dubbelsidiga variansanalystester med 95% konfidensintervall. Vad får jag se, om inte detta inlägg. Det ger mig lite mer perspektiv på vilka frågor som är viktiga i livet . Tack Kebapen, du förgyllde min timme Nu överlever jag en stund till. Känns bra att kunna hjälpa en medmänniska. Edit: Axel, har du Excel? Det är ypperligt till sådana saker. Redigerad 12 mars, 2008 av Kebab Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Finns det något program (eller Wörd-plugin) som kan sortera text efter bokstavsordning? Dvs att jag har en lista med namn där jag vill att Anna ska hamna på första raden och Örjan på sista. Tacksam för svar! Enda jag kommer på nu är Excel. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 (redigerad) Stämmer lite. Intervallet tritone/augmented fourth/6 halvtoner var förbjudet på medeltiden och kallades "diabolus in musica". Det intervallet förekommer i riffet till raining blood, mellan e och a#: This interval was frequently avoided in medieval ecclesiastical singing because of its dissonant quality. The first explicit prohibition of it seems to occur with However, suggestions that singers were excommunicated or otherwise punished by the Church for invoking this interval are likewise fanciful Om man ska tro Wikipedia verkar det som att intervallet upplevdes som oharmoniskt snarare än att det var förbjudet. Hela fenomenet med sten, sax, påse är intressant faktiskt. Kan man använda någon slags taktik? Går det att förutspå vad motståndaren tänker välja? Hur väljer man egentligen vilket tecken man ska visa, kommer det till en automatiskt? Borde inte något av tecknen vara 'enklare' att göra, och att kroppen därför väljer det? Jag har själv aldrig medvetet valt ett visst tecken, utan man bara tar ju ett. Känns som att personligheten på de båda spelarna spelar en viss roll vid val av speldrag. Någon med en stark logisk sida kanske har en utstuderad taktik baserad på sina egna och motståndarens tidigare drag medan någon med en mer impulsiv personlighet väljer drag efter vad som känns rätt. Normalt sett brukar väl de flesta spelare försöka kontra sin motsåndares drag baserat på det förra, vilket egentligen är lönlöst sålänge motståndaren inte är en grönsak. Din motståndare försöker säkert också kontra ditt nya drag, därför försöker du kontro hans kontring och han i sin tur kontra din kontring av hans kontring och så vidare, till slut spelar det ingen roll vilket drag man väljer. Det borde finnas någon som gjort en undersökning på vilket tecken flest antal människor väljer som man kan lägga upp sin taktik efter, extra bra vore det om man hade statistik på just sin motståndare. Antagligen finns det också vissa fysiska egenskaper som kan spela in, någon med allvarlig reumatism väljer antagligen hellre sten än t.ex. sax, någon annan kanske känner ett extremt psykiskt obehag gentmot saxar och då är det ju ganska lätt att vinna genom att stena den jäveln varje gång. Redigerad 12 mars, 2008 av GTA3 freak Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Edit: Axel, har du Excel? Det är ypperligt till sådana saker. Enda jag kommer på nu är Excel. Tack så mycket! Funkade bra. Festivaltrådens startpost är uppdaterad Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Antagligen finns det också vissa fysiska egenskaper som kan spela in, någon med allvarlig reumatism väljer antagligen hellre sten än t.ex. sax, någon annan kanske känner ett extremt psykiskt obehag gentmot saxar och då är det ju ganska lätt att vinna genom att stena den jäveln varje gång. Hahahahaha! Kunde du inte låtit mig se det där imorrn istället, jag ska ju tillbaka och fortsätta hemtentaskiten och jag är fortfarande sjuk Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Känns som att personligheten på de båda spelarna spelar en viss roll vid val av speldrag. Någon med en stark logisk sida kanske har en utstuderad taktik baserad på sina egna och motståndarens tidigare drag medan någon med en mer impulsiv personlighet väljer drag efter vad som känns rätt. Normalt sett brukar väl de flesta spelare försöka kontra sin motsåndares drag baserat på det förra, vilket egentligen är lönlöst sålänge motståndaren inte är en grönsak. Din motståndare försöker säkert också kontra ditt nya drag, därför försöker du kontro hans kontring och han i sin tur kontra din kontring av hans kontring och så vidare, till slut spelar det ingen roll vilket drag man väljer. Det borde finnas någon som gjort en undersökning på vilket tecken flest antal människor väljer som man kan lägga upp sin taktik efter, extra bra vore det om man hade statistik på just sin motståndare. Antagligen finns det också vissa fysiska egenskaper som kan spela in, någon med allvarlig reumatism väljer antagligen hellre sten än t.ex. sax, någon annan kanske känner ett extremt psykiskt obehag gentmot saxar och då är det ju ganska lätt att vinna genom att stena den jäveln varje gång. Ah, precis ett sådant svar jag var ute efter. Mycket intressant att läsa. Fenomenet sten, sax och påse är ju så stort och välkänt så man tycker ju faktiskt att det borde finnas undersökningar om detta. Låtsas-edit: Åh, jäklar! Wikipedia har gjort det igen! Nu har jag att läsa hela natten. http://en.wikipedia.org/wiki/Rock,_Paper,_Scissors Och förresten: och då är det ju ganska lätt att vinna genom att stena den jäveln varje gång. Hahahahahaha Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Ni har ju glömt de två viktigaste i sten, sax, påse. Eld och vattenballong. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Ni har ju glömt de två viktigaste i sten, sax, påse. Eld och vattenballong. Jag brukar alltid köra med "STORT SVART HÅL SOM SLUKAR ALLTING, JAG VINNER" Eld, pfft. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Ni har ju glömt de två viktigaste i sten, sax, påse. Eld och vattenballong. Men hur klarar sig egentligen eld och vattenballong gentemot en sten? http://ww2.beffo.se/upload/pic~/img538/hmm.gif Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Ni har ju glömt de två viktigaste i sten, sax, påse. Eld och vattenballong. Joey/Chandler? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 Det finns en del på YouTube också [youtube-old]M1bWXvS8TYY[/youtube-old] [youtube-old]yuEZEyDdmvQ[/youtube-old] [youtube-old]RFJvzJax0Pk[/youtube-old] Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 (redigerad) Joey/Chandler? Joey och Phoebe. Kebab: Fire beats it all, water balloon beats fire. Redigerad 12 mars, 2008 av eXotic Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 12 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2008 (redigerad) Joey och Phoebe. Fire beats it all, waterballoon beats fire. Ah, så var det. Men var det inte Joey och Chandler som spelade, och sen kom Phoebe med 'Waterballoon'? Edit: Såhär var det: [youtube-old]o_xH__mg03w[/youtube-old] Redigerad 12 mars, 2008 av RavenE Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 13 mars, 2008 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2008 Tips till alla klunsare: möter ni någon (korkad) person säger ni bara: "för att göra det mer spännande, vi testar att bara köra med sax/påse (sten/sax etc.)". De går antagligen med på det. Låt oss säga att ni kör bara sax och påse, då är det bara välja sax varje gång och invänta offret att ta påsen. De flesta fattar inte detta. En lärare på skolan körde det varje gång, och lyckades alltid. Var så kul att se eleverna gå med på detta, och sen gulligt och lydigt gå och fylla på mjölken eller vad det nu var. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts