Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Ja har en liten fråga som slåg mig i hvudet.

Frågan är de som är födda 1991 hur kan de vara äldre de som är 92:or 93:or osv. När 1992 är äldre än 1991 1990 1989 osv. Så hur kan det komma sig att de 1991 är äldre än 1992 1993. Borde in 1992 och 1993 var äldre. Hoppas ni fattar.

Du vet. Är man född 91, så är man ett år före de som föds 92 och så vidare.

Tycker det är helt logiskt. :unsure:

Svårt att tro han ljuger, men nog skulle det kunna vara så ;) ett boeing väger iallafall ett par hundra ton, och ska lyfta på två kilometer (kanske kortare, har ingen större koll) så då behövs nog rätt mycket horses under the hood för att hinna lyfta hela den metall dildon :)

Jovisst, det är tungt som satan. Men att blåsa iväg asfalt? Det.. ptja.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är de som är födda 1991 hur kan de vara äldre de som är 92:or 93:or osv. När 1992 är äldre än 1991 1990 1989 osv. Så hur kan det komma sig att de 1991 är äldre än 1992 1993. Borde in 1992 och 1993 var äldre. Hoppas ni fattar.

Det är de ju inte!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst, så var det FÖRE KRISTUS. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst, så var det FÖRE KRISTUS. :unsure:

Bah, jorden är runt 4.6 Miljarder år, människan (sapiens) har funnits i 200,000~ år.

Skulle det inte bli lite väl jobbigt att köra på att i år är det år 46000002008. Detsamma med människans tid på jorden, 202008. Du kan inte mäta tid egentligen. En klocka må du säga, men en klocka mäter bara sig själv i grunden. År 0 är befängt isig. Varför ska det börja på det år en fiktion påstås ha fötts. Varför säger bibeln att jorden är runt 6000 år gammal om vi ska börja år 0, 4000 år efter att jorden skapades.

Nah, "år 0" är bara ett lättare sätt för oss att förstå innebörden av så lång tid. 2008 år före kristus är således lika lång bakåt som framot från en viss tidpunkt. Spelar egentligen ingen roll vad för tidpunkt det är, nu är det dock pga. den sk. Jesus.

Om "år 0" faktist är år 0, vad hade då en person f.kr. sagt om någon frågade när han föddes. "Jag föddes XX år innan Jesus föddes. Fast han är inte född än, men jag vet att han kommer födas det året.".

Fattar dock att du inte är seriös, men iaf. För att klargöra saker.

Så till Agenten; Ju lägre tal du har, destu längre är det till det talet du är på just nu.

Du har 100 kronor, Pelle har 95 kronor. Ni ska båda samla ihop till 150 kronor vadera. Vem får samla mest pengar? Jo, Pelle. Du samlar 50 kronor, Pelle samlar 55 kronor.

På samma sätt funkar det. Det är år 2008 i år. Jag föddes 1987, du föddes (orkar inte kolla) 1991. Alltså har jag 21 år fram tills 2008, medans du bara har 17 år fram tills 2008.

Jag har 1987 kronor, du har 1991 kronor. Vi ska samla ihop 2008 kronor. Jag får samla 21 kronor, du får samla 17 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om "år 0" faktist är år 0, vad hade då en person f.kr. sagt om någon frågade när han föddes. "Jag föddes XX år innan Jesus föddes. Fast han är inte född än, men jag vet att han kommer födas det året.".

Mja, det fanns ju allt tideräkningssystem före Jesu födelse. T.ex. egyptierna, grekerna, tidiga romarna, mayaindianerna, babylonierna m.fl. använde ganska avancerade kalendrar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, det fanns ju allt tideräkningssystem före Jesu födelse. T.ex. egyptierna, grekerna, tidiga romarna, mayaindianerna, babylonierna m.fl. använde ganska avancerade kalendrar.

Självklart. Det jag syftade på är att "år 0" inte är år 0, utan bara en viss tidsepok dom numera används som en stödpelare för att lättare hålla räkning. Alltså, "tiden" måste ha en början, och eftersom du egentligen inte kan mäta tid, utan bara mäta på en klocka att klockan faktist stämmer med hur gjorden står sig till solen varje dag. Eftersom det är omöjligt för oss att veta hur gammal faktist universum eller jorden är (as in, födelsedatum) så kan vi heller inte ha en början. "Jesu födelse" är således bara en påhittad händelse som med hjälp av Brute Force (Ljug om en sak i 2000 år så kommer folk att tro på dig).

"År 0" skulle lika gärna kunnat va 1769 då Napoleon föddes. Vi skulle leva i år 239 e.np. just nu. Samma princip, bara att Nappe faktist fanns på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg något klipp från Top Gear där dom blåste bort småbilar som stog bakom ett jumbojet. Killen från programmet sa något om att planet inte fick stå still mer än 20-30 sekunder på full gas, eftersom det var risk att bitar av banan bakom planet skulle lossna/gå sönder.

Stämmer det? :unsure:

Visst, det krävs jävligt mycket kraft för att få upp ett Boeing 747 i luften, men det där lät ändå lite extremt?

För er intresserade:

[youtube-old]YZCJrigtcEw[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta min okunnighet, men det är som så att jag har ett nytt grafikkort (det gamla gick sönder). Jag har nu ett Radeon HD2600 Pro. Jag spelade lite San Andreas förut och tyckte att det uppförde sig lite skumt. (Texturer hade fel färg och så vidare..) Nu såg jag på kartongen att det här kortet stödjer DirectX 10, och det är här min okunnighet kommer in i bilden;

Måste jag ha Windows Vista för att ha någon nytta av DirectX 10? :unsure: Eller bör jag installera det, eftersom kortet faktiskt är gjort för det?

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta min okunnighet, men det är som så att jag har ett nytt grafikkort (det gamla gick sönder). Jag har nu ett Radeon HD2600 Pro. Jag spelade lite San Andreas förut och tyckte att det uppförde sig lite skumt. (Texturer hade fel färg och så vidare..) Nu såg jag på kartongen att det här kortet stödjer DirectX 10, och det är här min okunnighet kommer in i bilden;

Måste jag ha Windows Vista för att ha någon nytta av DirectX 10? :unsure: Eller bör jag installera det, eftersom kortet faktiskt är gjort för det?

Jag är ganska säker på att du måste ha vista för att kunna använda DirectX 10, men kortet går att använda med xp :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...