Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Jag har en fråga angående sömn.

Varför känner man sig helt åt helvete när man har somnat i soffan och sovit i nån timma? Eller helt enkelt bara tagigt en tupplur i sängen från kanske 17.00 till 18.00. Varje gång jag gör det mår jag jättekonstigt när jag vaknar, och kanske 10-20 min efter det.

Så är det aldrig när jag har vaknat på morgonen :unsure:

Man vilar typ inte när man tar en tupplur för man uppnår aldrig deltasömn-stadiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fråga angående sömn.

Varför känner man sig helt åt helvete när man har somnat i soffan och sovit i nån timma? Eller helt enkelt bara tagigt en tupplur i sängen från kanske 17.00 till 18.00. Varje gång jag gör det mår jag jättekonstigt när jag vaknar, och kanske 10-20 min efter det.

Så är det aldrig när jag har vaknat på morgonen :unsure:

Ja usch, senast jag tog en tupplur (brukar aldrig göra det), ca. 1h, rycktes jag verkligen upp ur sömnen när klockan ringde. Det gjorde skitont, som om någon smocka mig ut ur sömnen. Ska aldrig prova det igen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, att somna i soffan kan vara hur skönt som helst, men att vakna är ett helvete. Värst var när jag bodde hemma och lillebrorsan kom och väckte mig, genom att skrika att det var dags för mat eller liknande. När jag vaknar efter att ha somnat i soffan är jag oftast bara förbannad, aldrig utvilad. Dessutom ofta väldigt svettig, i och med att man sovit med kläderna på.

Men det P-C beskrev är väl vad det beror på, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kommer det sig då att man sover så himla skönt på bussen? :unsure:

Det är ju också bara i 30-40 minuter.

För att det är så mysigt. Visserligen hatade jag att åka buss till skolan eftersom man blev så dåsig. Men det är ganska mysigt när det skumpar. Man blir vaggad till sömns.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kommer det sig då att man sover så himla skönt på bussen? :confused:

Det är ju också bara i 30-40 minuter.

Usch, är ingen höjdare, när klassen var i Stockholm i tisdags var jag ganska trött på bussen hem iochmed att jag hade dygnat. bussen var fullsatt typ och den dånade och folk pratade och fnissade och massa skit, sov 5 minuter i stöten och hela tiden när jag öppnade ögonen glodde nån konstigt på mig. tacka vet jag att sova skönt i sin säng ca. 5-6 timmar

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv älskar jag att sova på bussen. :confused:

I alla fall, hur stort är det faktiska utrymmet på en DVD-skiva? På papperet är det ju 4,7 GB, men det stämmer ju aldrig (och jag vet att det finns en logisk förklaring till det som jag har glömt bort). Hur som helst, hur mycket kan jag egentligen få plats med på en DVD-skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv älskar jag att sova på bussen. :unsure:

I alla fall, hur stort är det faktiska utrymmet på en DVD-skiva? På papperet är det ju 4,7 GB, men det stämmer ju aldrig (och jag vet att det finns en logisk förklaring till det som jag har glömt bort). Hur som helst, hur mycket kan jag egentligen få plats med på en DVD-skiva?

Brukar få in 4.3 GB som mest. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför sover man i ~30 minuter när man tar en tupplur, men man sover i ~9 timmar på natten? Varför uppnår man inte deltasömn?

För att bussresan är 30 min lång, för att maten är klar om 30 min, för att man ställt mobilen på 30 min för att inte sova bort dagen... OCH SÅ VIDARE.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hahhahihihiihohohohohehehehehihhihhohohoha!!!!!!1

Fan va' roliga ni kan vara.

Det va inte för o vara rolig Lajnux-ponken... Det var ett svar på hans fråga.

Det ÄR inget ordspråk utan ett uttryck. Och det betyder inte mer än att du inte ska ta något för givet. Så enkelt är det..

Om han söker efter ett ordspråk osm betyder det får han skriva det. Då skulle mitt svar sett annorlunda ut.

Vad vill du egentligen få ut av ditt inlägg Lajnux?? +1 i postcounten??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...