P-C Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Det enda som inte stämmer i det han skrev är att man inte får dricka inf mycket på pubben. Det där med hälla upp i glas är ju eftersom det är tillåtet att bjuda men inte langa. Sen finns det nog inget som säger att det inte kan vara 10 glas, men jag kan tänka mig att den som bjuder har ansvar för 18åringen så inget dumt händer. Vad definerar ett glas? Kan man inte 'hälla upp' en flaska sprit till en 18-åring? Jävligt fånig 'lag' imo. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Ja håller på med ett skol arbete och ja undrar när Arnold Schwarzenegger blev guvenör i Kalifornien har sökt på google men hittar inge. who was California State Treasurer at the time. Schwarzenegger was sworn in for a second term on January 5, 2007.[2] In May 2004 and 2007, he was named as one of the Time 100 people who help shape the world.[3][4] Enligt wikipedia då. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Vad definerar ett glas? Kan man inte 'hälla upp' en flaska sprit till en 18-åring? Jävligt fånig 'lag' imo. Ordet glas finns inte med i lagen, det är inte det som är poängen! Man får bjuda 18 åringar på sprit, halsandes direkt ur flaskan också... Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 (redigerad) Menar du att alla 18/19-åringar med oöppnade starköl (exempelvis) har utfört något olagligt (eller är det den som levererat som utfört det olagliga?)? Blir man påkommen att gå omkring med alkohol på stan när man är under 20 års ålder ska polisen beslagta den, men det är inte man själv som kan få böter utan den som köpte ut. Tvärtom. På krogen får egentligen inte berusade människor serveras men i hemmets lugna vrå får du dricka hur mycket som helst så länge du inte är på allmän plats. Det finns ingen lag som säger något specifikt om att man bara får dricka det som hälls upp i ens glas - var tusan har du fått det ifrån? Nej, man kanske inte får servera redan berusade personer alkohol, men man kan komma spik nykter och beställa 20 starköl. Att man sen blir full efter hälften av dem har inte med saken att göra, såvida man inte kastas ut för att man är högljudd, stökig eller våldsam. Den lag jag pratar om är att 18-åringar inte får köpa själva, men de får konsumera hemma. Äldre får inte köpa ut åt 18-/19-åringar, därför finns det bara ett sätt för 18-åringar att dricka alkohol hemma, och det är när de blir bjudna. Att bli bjuden på alkohol är inte samma sak som att nån dumpar ett sexpack på rummet och säger "grattis" - "bjuden" betyder alltså att man får det upphällt. Sen finns det nog inget som säger att det inte kan vara 10 glas, men jag kan tänka mig att den som bjuder har ansvar för 18åringen så inget dumt händer. Vad som än händer är det den som bjuder som har ansvaret, tills personen är 20. EDIT 1: Ordet glas finns inte med i lagen, det är inte det som är poängen! Man får bjuda 18 åringar på sprit, halsandes direkt ur flaskan också... Bjuda being the important Håller med till 100%!. EDIT 2: (:!!! W0rd-filtret strikes again! (:!!! Låter det vara kvar. Redigerad 15 februari, 2008 av Henkibojj Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kallelito Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Om man byggde en bil av diamant, skulle man då kunna köra in i en mur i typ 90 km/h utan att skada sig? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Blir man påkommen att gå omkring med alkohol på stan när man är under 20 års ålder ska polisen beslagta den, men det är inte man själv som kan få böter utan den som köpte ut. Men det kan väl inte gälla en 18-åring som dricker folköl? Vad jag har läst så är det förbjudet att förtära starksprit/vin på allmän mark (Göteborgsposten), oavsett hur gammal man än är. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Om man byggde en bil av diamant, skulle man då kunna köra in i en mur i typ 90 km/h utan att skada sig? Då skulle man åka på än mer stryk än om man kraschade med en vanlig bil. Energin som inträffar vid smällen måste ta vägen någonstans - och om det inte är bilen som tar upp den, genom att gå sönder, så kommer istället vår kropp ta emot smällen och slå emot insidan av bilen med en hastighet utav 90 km/h. Stendöd. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kallelito Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Då skulle man åka på än mer stryk än om man kraschade med en vanlig bil. Energin som inträffar vid smällen måste ta vägen någonstans - och om det inte är bilen som tar upp den, genom att gå sönder, så kommer istället vår kropp ta emot smällen och slå emot insidan av bilen med en hastighet utav 90 km/h. Stendöd. aha ok (:!!! men själva bilen går inte sönder eller? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 aha ok (:!!! men själva bilen går inte sönder eller? Hur kom du att tänka på det där? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 aha ok men själva bilen går inte sönder eller? Tänker du rent teoretiskt nu eller, om hela bilen bestod av solid diamant? Nej, då skulle den inte gå sönder. Men om man skulle utföra detta i praktiken hade man varit tvungen att limma ihop hundratusentals diamanter och det är väl i limningarna det skulle skita sig i så fall... Men som tidigare påpekat hade det varit helkasst i säkerhetssynpunkt, bilen SKA deformeras. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Det var så sjukt den gången tullen tog in oss. Alla var 18-19 år och hade sprit i väskorna. Jag trodde lätt att dom skulle beslagta det (visste inte att man kunde få böter också), och när de kollade på mig flinade de litegrann och jag förstod att de såg att jag var osäker. Sen blev jag riktigt förvånad, de bara ställde ner väskorna utan att kolla leg eller nått. Jag ser heller inte speciellt gammal ut, så jag fattar inte hur de jobbar. De plockar ju mestadels in ungdomar, men varför när de ändå inte bryr sig? Förresten, lite diskriminering ägde dessutom rum. Vi var fyra killar och fyra tjejer, men de plockade bara in oss killar... EDIT: Stavning... EDIT2: Kan tillägga att jag är värdelös på att göra olagliga/dumma saker, blir väldigt lätt kallsvettig och får nästan direkt dåligt samvete. (:!!! Vem blir inte lite kallsvettig? (:!!! Fast jag är ganska duktig på den dumma delen (och olagliga för den delen) så jag blir inte så orolig så lätt... Men vi ser väl hur vi gör.. Men jag undrar om det är värt att chansa eller inte... Får väl ta fixa ihop 2000 extra ifall dom skulle bötsätta oss, men det är typ inte, fängelse eller nåt sånt som kan hända? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Vad har hänt med 'Möt forumiten'? Det var strax två månader sedan en intervju las upp! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Vad har hänt med 'Möt forumiten'? Det var strax två månader sedan en intervju las upp! Vice. har "julledigt". (:!!! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Vem blir inte lite kallsvettig? (:!!! Fast jag är ganska duktig på den dumma delen (och olagliga för den delen) så jag blir inte så orolig så lätt... Men vi ser väl hur vi gör.. Men jag undrar om det är värt att chansa eller inte... Får väl ta fixa ihop 2000 extra ifall dom skulle bötsätta oss, men det är typ inte, fängelse eller nåt sånt som kan hända? Läs i tråden jag länkade till för bövelen. Och ja, du kommer hamna i fängelse i högst 10 år varav 6-12 månader avtjänas på guantanamo. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Vad har hänt med 'Möt forumiten'? Det var strax två månader sedan en intervju las upp! Vice. har "julledigt". (:!!! På tal om Möt Forumiten! Jag har ett förslag. Ska vi inte börja om med den? det har väl gått typ 2 år sen de första intervjuerna nu och alla intressanta och välkända, utom Umberto, har ju redan blivit intervjuade, det är inte så kul läsning längre. Däremot om vi började om finns det ju massa nya frågor och saker man undrar att ställa till folk som redan blivit intervjuade en gång men som är värda en ny. Vad sägs? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 På tal om Möt Forumiten! Jag har ett förslag. Ska vi inte börja om med den? det har väl gått typ 2 år sen de första intervjuerna nu och alla intressanta och välkända, utom Umberto, har ju redan blivit intervjuade, det är inte så kul läsning längre. Däremot om vi började om finns det ju massa nya frågor och saker man undrar att ställa till folk som redan blivit intervjuade en gång men som är värda en ny. Vad sägs? Jah vill absolut det. Hoppas bara Vice. är på. Jag skäms redan för min intervju, så dålig Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Jag är då fortfarande väldigt nöjd med min intervju. Alltså, jag förstår tanken med det hela, men det skulle ändå vara dumt att börja om.. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Jag är då fortfarande väldigt nöjd med min intervju. (:!!! Alltså, jag förstår tanken med det hela, men det skulle ändå vara dumt att börja om.. Men.. som det är nu är det ju inte roligt. Och jag vet i alla fall massa frågor jag har att ställa till folk som redan blivit intervjuade. Och om vi skulle börja om borde vi andra forumiter respektera Vice, och allt jobb han lägger ner, bättre och se till att ställa många frågor och seriösa frågor som har med personen att göra för att fixa bra intervjuer. (:!!! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Om jag beställer en grej i mitt namn på internet, och går till postkontoret, Måste jag då visa leg? När får man leg? Hur gammal måste man vara för att få leg? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 15 februari, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2008 Om jag beställer en grej i mitt namn på internet, och går till postkontoret, Måste jag då visa leg? När får man leg? Hur gammal måste man vara för att få leg? Du måste visa leg. Jag måste det varje gång. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts