Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Finns det någon typiskt svensk symbol som är fin att tatuera, jag ska tatuera en tjur någonstans för att hylla mitt spanska arv men vill också tatuera något svenskt, bilden jag postar en en klassisk bild som är lite av en symbol för spanien. vill ha någonting i stil som den, någonting som ska vara helt ifyllt och fint!
En gran.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar hända så för mig ochså, fast med andra trådar. Sjukt störande. :wub:

--

Jag har ett problem med mina Skullcandy hörlurar, Man hör inte "Sången" utan mest instrumenten dvs gitarren och inte vad dem sjunger, Dem fungerade perfekt förut.

Hur kan jag "Fixa" det?

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också det problemet, hamnar på en av kickens gamla post varje gång. Men om jag istället för att klicka på länken varddagssnack klickar på In: Vardagssnack!! v. 2.0 som är längst till höger så hamnar jag på senast olästa post så som jag ska. Testa det du med om det fungerar.

Det fungerade :lol: TAK TAK!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju så att AngryAxel, jag och co. planerar en islandsresa... Funderar på ett antal saker, delvis, som jag har märkt det är det 20 års åldersgräns för att köpa och konsumera alkohol i island, och man får bara föra in 1 liter sprit och en liter vin. Då måste man också vara 20 år gammal. Jag kommer att vara 18 vid resan, min kompis kommer att vara 18 och Axel kommer att vara 19 (antar jag, om vi åker i år). Hur faasen ska man lösa det?

Och, vars borde man fara? Största syftet med resan är att fota, först och främst, sen att ha trevligt med alkohol och bara minnas det resten av livet. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju så att AngryAxel, jag och co. planerar en islandsresa... Funderar på ett antal saker, delvis, som jag har märkt det är det 20 års åldersgräns för att köpa och konsumera alkohol i island, och man får bara föra in 1 liter sprit och en liter vin. Då måste man också vara 20 år gammal. Jag kommer att vara 18 vid resan, min kompis kommer att vara 18 och Axel kommer att vara 19 (antar jag, om vi åker i år). Hur faasen ska man lösa det?

Och, vars borde man fara? Största syftet med resan är att fota, först och främst, sen att ha trevligt med alkohol och bara minnas det resten av livet. :lol:

Ni kan alltid chansa. När jag var i Bulgarien (18 år) köpte jag hem sprit, fast att åldersgränsen är 20. Vissa av de jag åkte med hade även mer än den tillåtna mängden tror jag, och trots att tullvakterna på Arlanda tog in våra väskor och kollade dem hände ingenting. Kanske är hårdare i Island, vad vet jag.

Låter som en trevlig resa förresten, lycka till. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni kan alltid chansa. När jag var i Bulgarien (18 år) köpte jag hem sprit, fast att åldersgränsen är 20. Vissa av de jag åkte med hade även mer än den tillåtna mängden tror jag, och trots att tullvakterna på Arlanda tog in våra väskor och kollade dem hände ingenting. Kanske är hårdare i Island, vad vet jag.

Låter som en trevlig resa förresten, lycka till. :mellow:

Kan ju alltid trycka ner nån liter sprit i väskan påväg dit, men hur stora är konsekvenserna om man blir tagen på bar gärning? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har hänt med mitt uTorrent? Jag har två pågående nedladdningar, men den ena vägrar att ladda ner trots att den har mer källor än klienter? Sedan var dom här 'blå pilarna' röda för ett tag sedan. Vad betyder det?

Har du nya Utorrent, om inte, i utorrent: hjälp--->Sök efter uppdateringar.

Gamla versionen hade tydligen buggar i sig och jag hade problem att ladda ner.

Bla Swebits spärrade alla äldre versioner.

Vet inte om det hjälper, emn prova att uppgradera om det behövs. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min kompis storebror var med några kompisar i Bulgarien förra året. Brodern tog med sig en en-litersburk med öl (en ren souvenir-grej). Då han bara var 18 år så blev han haffad i tullen och fick böta 800 kronor. Hans kompisar som hade några flaskor sprit var fick böta 2000+. Rätt hårt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Jag har undringar om olika energikällor. Jag undrar vilka energikällor som ger vad för sorts energi (t.ex vattenkraft ger elektricitet, olja ger energi till transporter) osv.

Någon som har lite mer koll än jag? =)

* Kärnkraft

* Solceller

* Solfångare

* Vattenkraft

* Vindkraft

* Vågkraft

* Fossila bränslen

edit. det är dessa energikällor som jag vill ha lite mer koll på =)

Redigerad av Addepladde
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min kompis storebror var med några kompisar i Bulgarien förra året. Brodern tog med sig en en-litersburk med öl (en ren souvenir-grej). Då han bara var 18 år så blev han haffad i tullen och fick böta 800 kronor. Hans kompisar som hade några flaskor sprit var fick böta 2000+. Rätt hårt. :)

En annan kom ut med 4 flaskor sprit samt en påse diazapam från bangkok -> arlanda. Lite läskigt var det att gå genom tullen men jag visste inte att det var böter på att ta in alkhol som minderårig, trodde det bara blev beslagtaget.

Hur som helst klarade vi oss fint.

Det finns en stor tråd om detta på Flashback: http://www.flashback.info/showthread.php?t=591322

Jag läste igen om den förrut och ett tips som jag tyckte lät bra var att prata med någon barnfamilj eller äldre par och säga att du aldrig har varit här själv och undra om dom kan visa dig vart man ska...

Mycket mindre risk att du blir stoppad då än ifall ni två grabbar kommer gående där med feta smile.

Hej. Jag har undringar om olika energikällor. Jag undrar vilka energikällor som ger vad för sorts energi (t.ex vattenkraft ger elektricitet, olja ger energi till transporter) osv.

Någon som har lite mer koll än jag? =)

* Kärnkraft

* Solceller

* Solfångare

* Vattenkraft

* Vindkraft

* Vågkraft

* Fossila bränslen

edit. det är dessa energikällor som jag vill ha lite mer koll på =)

Allt uppräknat där utom fossila bränslen omvandlas enbart till elektricitet. Fossila bränslsen funkar som drivmedel men även detta används i stor utsträckning i kraftverk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var så sjukt den gången tullen tog in oss. Alla var 18-19 år och hade sprit i väskorna. Jag trodde lätt att dom skulle beslagta det (visste inte att man kunde få böter också), och när de kollade på mig flinade de litegrann och jag förstod att de såg att jag var osäker. Sen blev jag riktigt förvånad, de bara ställde ner väskorna utan att kolla leg eller nått. Jag ser heller inte speciellt gammal ut, så jag fattar inte hur de jobbar. De plockar ju mestadels in ungdomar, men varför när de ändå inte bryr sig?

Förresten, lite diskriminering ägde dessutom rum. Vi var fyra killar och fyra tjejer, men de plockade bara in oss killar...

EDIT:

Stavning...

EDIT2:

Kan tillägga att jag är värdelös på att göra olagliga/dumma saker, blir väldigt lätt kallsvettig och får nästan direkt dåligt samvete. :)

Redigerad av Tackleberry
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt uppräknat där utom fossila bränslen omvandlas enbart till elektricitet. Fossila bränslsen funkar som drivmedel men även detta används i stor utsträckning i kraftverk.

Lyckades hitta lite mer om solfångare på wikipedia:

En solfångare tar emot solstrålar och omvandlar energin i solinstrålningen till värme. Värmen transporteras från solfångare med hjälp av ett lämpligt medium.

Där står det att det omvandlas till värme-energi?

Jag kanske var lite dålig på att förklara förut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...