Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Vill fråga vad detta heter som jag beskriver.

Jag skulle åka till en annan stad med buss då. Satte mig och det var mörkt ute. Efter en cirka halvtimma så halvsover jag. Har ögonen öppna men är sjukt trött. Har även MP3-n på. Jag kollar på bilarna i den motsatta filen.

Det som nu händer är något oerhört konstigt. Jag kollar på ljusen som kommer emot mig och 2-3 bilar åker förbi.

Plötsligt ser jag en raggarbil som kommer och när den nästan är jämsides så svänger den otroligt skarpt och åker in "mot" bussen. Den är just på väg på att krascha och jag tar tag i sätet framför mig och hoppar smått till. Jag trodde helt allvarligt att nu kraschar han. Men sedan försvann bilen bara "poff" exakt när det skulle hända. Alltså, det var ingen riktig bil, men jag blev rejält skrämd.

Har aldrig varit med om detta och trodde inte sådant var möjligt. Jag hade ögonen öppna hela tiden och drömde INTE. Det vet jag. Nu vill jag veta vad det var och varför? Var det en illusion, eller något annat? Varför en raggarbil?

För raggarbilarna äger bussarna. raggarbilarna äger alla bilar. men sen tror jag mest på sömnparalys. att du inte sover, men hjärnan "vilar" ändå på något sätt. hänt mig också flera gånger. vad jag såg då ska vi inte tala om B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skall göra ett arbete om ett rockband i skolan, eller en bokrecension, eller vad som helst - när skall man sluta använda citattecken? Finns det någon speciell regel? Alltså, jag menar så här:

Jag har analysera Astrid Lindgrens förmodligen mest välkända barnbok - "Pippi Långstrump".

"Pippi Långstrump" skrev när Astrid var 2 år..... "Pippi Långstrump" handlar om en stark tjej som...

Skall man fortsätta skriva citattecken när man nämner titeln eller slutar man med det efter första gången? Någon som förstår vad jag menar? B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag skall göra ett arbete om ett rockband i skolan, eller en bokrecension, eller vad som helst - när skall man sluta använda citattecken? Finns det någon speciell regel? Alltså, jag menar så här:

Skall man fortsätta skriva citattecken när man nämner titeln eller slutar man med det efter första gången? Någon som förstår vad jag menar? B)

För bok- och filmtitlar känns det, i mina ögon, överflödigt att använda citattecken iöverhuvudtaget. Det blir något ansträngt, och det finns en viss tvetydighet, då en liten, avlägsen del av min hjärna skickar signaler om att du är ironisk när du skriver 'Pippi Långstrump'.

För vidare bildning:

anföringstecken, citationstecken, liten streckmarkering (" eller »), som anger inledning eller avslutning av ett direkt citat. Tecknet används också för att utmärka en speciell, ofta ironisk användning av ett ord. Dessutom brukas det för att markera upprepning av det ovanför stående i tabeller. Kring citat inuti citat sätts enkla anföringstecken ('). Så utmärks oftast även ett ords betydelse. Andra språk kan använda anföringstecken som ser annorlunda ut än i svenskan.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kursiverat eller citationstecken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För bok- och filmtitlar känns det, i mina ögon, överflödigt att använda citattecken iöverhuvudtaget. Det blir något ansträngt, och det finns en viss tvetydighet, då en liten, avlägsen del av min hjärna skickar signaler om att du är ironisk när du skriver 'Pippi Långstrump'.

För vidare bildning:

Det låter som du har rätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...