Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Alla som varit vakna när de nån gång åkt på E4an genom Linköping vet att det finns sex st fullskaliga modeller av flygplan uppsatta vid sidan av vägen, eftersom SAAB och flygbasen ligger i Linköping. Har pendlat mellan Norrköping och Lkpg i nästan 1½ år, så jag tänker verkligen alltid på detta. Bland annat finns där 35an Draken, JA37 Viggen, SK60 (tror jag den heter, orkar inte wiki ATM) - men inte JAS39 Gripen. Varför i all världen saknas det?! Det har funnits sedan 1989 och togs väl i drift 1993, om jag inte minns fel. Det skeppas utomlands rätt mycket, och kommer vara Sveriges främsta plan under många år framöver. Så varför saknas det en modell på detta plan? Vem ringer/mailar man för att fråga om saken? SAAB? Linköpings kommun? Vägverket? Försvaret? Kan det vara så himla dyrt att sätta upp en tom plåtmodell?

Vill se planet uppsatt ju :(

EDIT: Yay, ny sida. Då kanske folk verkligen ser min fråga jag grubblat på i åratal. :huh:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gör After Shave och rakskum?

Dvs - Vad händer om man inte använder samt använder?? :huh:

Tja, rakskum är till för att hyvlen skall glida lättare där du rakar dig. Rakar du dig utan rakskum känns det som att raka sig med en glasbit.

After Shave skall göra huden len och fin efter den ev. glasbitsrakningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som varit vakna när de nån gång åkt på E4an genom Linköping vet att det finns sex st fullskaliga modeller av flygplan uppsatta vid sidan av vägen, eftersom SAAB och flygbasen ligger i Linköping. Har pendlat mellan Norrköping och Lkpg i nästan 1½ år, så jag tänker verkligen alltid på detta. Bland annat finns där 35an Draken, JA37 Viggen, SK60 (tror jag den heter, orkar inte wiki ATM) - men inte JAS39 Gripen. Varför i all världen saknas det?! Det har funnits sedan 1989 och togs väl i drift 1993, om jag inte minns fel. Det skeppas utomlands rätt mycket, och kommer vara Sveriges främsta plan under många år framöver. Så varför saknas det en modell på detta plan? Vem ringer/mailar man för att fråga om saken? SAAB? Linköpings kommun? Vägverket? Försvaret? Kan det vara så himla dyrt att sätta upp en tom plåtmodell?

Vill se planet uppsatt ju :(

EDIT: Yay, ny sida. Då kanske folk verkligen ser min fråga jag grubblat på i åratal. :huh:

Sitter inte Gripen utanför Saab???

På/Ovanför parkeringen där??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter inte Gripen utanför Saab???

På/Ovanför parkeringen där??

Vete tusan, jag har aldrig varit där. Det dumma är ju att om alla andra plan är vid vägen, varför ska inte det aktuella planet vara där också? En modell som pryder ett ställe ingen (utom arbetare) besöker, vad är meningen? Vem ringer/mailar man då, tror ni :huh:

Btw, du menar inte flygplansmuséet då? Där finns det Viggen på gården, med all utrustning i (skulle jag tro, men kanske inte pga /rikes/säkerhet).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Henkibojj, vad heter modellerna som är vid avfarten till Ikea?

J37 Viggen och J35 Draken står ihop. Länge trodde jag att det var en Gripen uppsatt, men det var innan jag började pendla varje dag och sen dess har jag förstått annorlunda. Hey hey, jag hittade till och med modellerna jag pratade om på Google! Just precis utanför IKEA också :(

Grote%20foto

Denna syns utställd på gården till flygmuséet dessutom.

35 Draken:

draken-saab_35_959327_2.jpg

På väg mot Norrköping ser man dessförrinnan SK 60 (syns väldigt ofta på Kanal 5s program "Stridspiloterna"):

Saab_profile_959327_3.jpg

...och deras övningsflyg, vad det nu heter. Kan inte namnet i huvudet, och kan alltså inte hitta nån bild på det. Jag har en gammal bok om SAABs historia hemma, där Gripen inte ens hade lanserats mer än som en halvmeters prototyp :huh:

Ännu längre söderut (?) finns två plan till.

Tunnan:

...och Lansen (tror jag? Åker aldrig där).

Samlingsbild, om jag fick allt rätt:

yhqvd2wu7sc5.png

Ursäkta bildtyngden. Quota inga bilder nu! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:(

Jag är nästan hundra på att han menar det att mapparnas namn inte syns... Tyvärr vet jag ingen lösning.

Om det är det han menar, så har jag samma problem i "My Pictures". Skulle gärna vilja ha hjälp på samma.

Oops, jepp, det var det jag menade.. Jobbigt när man inte kan se namnen :huh:

Edit: Hittade en lösning! Kicken, gå in i Mina Dokument, markera My Pictures, håll in shift eller ctrl (funkar lite slumpmässigt :S ) sen dubbelklicka på mappen.. Funkar det inte första gången så fortsätt testa..

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vete tusan, jag har aldrig varit där. Det dumma är ju att om alla andra plan är vid vägen, varför ska inte det aktuella planet vara där också? En modell som pryder ett ställe ingen (utom arbetare) besöker, vad är meningen? Vem ringer/mailar man då, tror ni :huh:

Btw, du menar inte flygplansmuséet då? Där finns det Viggen på gården, med all utrustning i (skulle jag tro, men kanske inte pga /rikes/säkerhet).

1. Det stället besöks av mycket fler än bara arbetare. I stort sett alla som åker ifrån Linköping mot Åtvidaberg eller västervik tar den vägen. Och själv åker jag förbi med bussen i stort sett varenda dag numer.

2. Hade jag menat Flygvapenmuseet hade jag förmodligen sagt det iom att det ligger i Malmslätt där jag bott i 12 år... Vilket inte du kunde veta iofs.

Men som sagt nej jag menar det som sitter på en pelare ute vid Saabs lokaler.

Besök Teknikcollege där eller nåt så kommer du att se det :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Heter det "en Playstation 3" eller "ett Playstation 3"? :huh: "Ett" låter rätt, men på svenska skulle det ju bli "en Spelstation 3". Någon som besitter kunskaper som kan ge svar på min fråga?

Säger alltid ett PS3. Låter precis som du säger rätt, men jag är inte ett grammatiskt lexikon

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oops, jepp, det var det jag menade.. Jobbigt när man inte kan se namnen :huh:

Edit: Hittade en lösning! Kicken, gå in i Mina Dokument, markera My Pictures, håll in shift eller ctrl (funkar lite slumpmässigt :S ) sen dubbelklicka på mappen.. Funkar det inte första gången så fortsätt testa..

Tack tack tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

J37 Viggen och J35 Draken står ihop. Länge trodde jag att det var en Gripen uppsatt, men det var innan jag började pendla varje dag och sen dess har jag förstått annorlunda. Hey hey, jag hittade till och med modellerna jag pratade om på Google! Just precis utanför IKEA också :D

Åker du med campusbussen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu längre söderut (?) finns två plan till.

Tunnan:

http://web.telia.com/~u13206896/images/saab_tunnan.jpg

...och Lansen (tror jag? Åker aldrig där).

http://www.sff.n.se/images_aktu_2007/2007-05-28_2999.JPG

Ja, det stämmer tror jag, åkte den vägen i lördags och jag minns i alla fall att jag såg Tunnan. ^_^

Hur som helst, tack för svaret. Jag har alltid trott att J37 Viggen var en J39 Gripen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...