Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Kontoudrag på internet? Wtf menar du? Man kan betala och överföra pengar på internet, visst, men utdrag betyder väl alltid att man får kontanter i handen, antingen ur en bankomat eller i kassan på banken/affären?

Kontoutdrag = Liten papperslapp där ditt tillgängliga saldo står, samt dina senaste uttag/insättningar. Du får den då du tagit ut pengar.

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kontoudrag på internet? Wtf menar du? Man kan betala och överföra pengar på internet, visst, men utdrag betyder väl alltid att man får kontanter i handen, antingen ur en bankomat eller i kassan på banken/affären?

Vad heter det då? Hade för mig att det heter kontoutdrag.

RavenE ftw

Redigerad av Marky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kontoutdrag = Liten papperslapp där ditt tillgängliga saldo står, samt dina senaste uttag/insättningar. Du får den då du tagit ut pengar.

:rolleyes:

Men allt det kan man ju se på Swedbank, vad var det egentligen du hade problem med Marky?

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

..vilket jag då inte har, så jag får be till gudarna att jag har pengar på kontot imorgon :rolleyes:

Du har alltså ingen liten dosa med siffrorna 0-9 plus en/två funktionsknappar och en display? Annars går du in på swedbank.se, klickar på Logga in i övre högra hörnet, anger ditt personnummer, skriver in PINkoden på dosan, skriver in den temporära kod som står på sidan in i dosan, som ger en svarskod du matar in på datorn. Sen är du inloggad och kan betala, kolla konton och göra transaktioner till höger och vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har alltså ingen liten dosa med siffrorna 0-9 plus en/två funktionsknappar och en display? Annars går du in på swedbank.se, klickar på Logga in i övre högra hörnet, anger ditt personnummer, skriver in PINkoden på dosan, skriver in den temporära kod som står på sidan in i dosan, som ger en svarskod du matar in på datorn. Sen är du inloggad och kan betala, kolla konton och göra transaktioner till höger och vänster.

Det finns även it-bank för ungdomar. Väldigt begränsat dock; man kan kolla sina konton, ladda mobilen och.. tja, inte så mycket mer.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så du kan alltså inte logga in och se hur mycket pengar du har kvar på kontot?

Antagligen.

Marky: Du kan på vissa bankomater be om ett kontoutdrag utan att ta ut pengar. Om du dock mer vill ser om du har mycket pengar kvar (vet i fan vad du ska köpa) så kan du dra ut en 100:- och be om minneslapp. Om det nu är så att du förmodar att du inte har 100:- kvar på kontot får du leta upp en bankomat som kan ge minneslappar utan att ta ut pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen.

Marky: Du kan på vissa bankomater be om ett kontoutdrag utan att ta ut pengar. Om du dock mer vill ser om du har mycket pengar kvar (vet i fan vad du ska köpa) så kan du dra ut en 100:- och be om minneslapp. Om det nu är så att du förmodar att du inte har 100:- kvar på kontot får du leta upp en bankomat som kan ge minneslappar utan att ta ut pengar.

Det kan man gör på alla Swedbanks bankomater vad jag vet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen.

Det kan jag redan göra :rolleyes:

Men det var tyvärr inte det jag ville ha hjälp med, eftersom närmaste bankomat ligger i centrum och jag bor ca 20 minuter bort (jag är lat) så skulle det underlätta om jag visste hur mycket pengar jag har kvar på kontot istället för att springa iväg till bankomaten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och det kan man, om man har it-bank. :rolleyes:

Alla banker har väl(?) "bank på telefon"?

Använder alltid jag, bara ringa nummret och knappa in kontonummret och så får man saldot.

En sak jag funderat på:

Om jag köper ett spel via stem, så försvinner aldrig det. Jag kan avinstallera det men återinstallera det igen bara genom att klicka på ikonen för spelet som ligger under "not installed".

Det är det som är så bra med steam.

Om jag köper spelet i butik, så har jag min skiva.

Och nu kommer frågan: När jag avinstallerar spelet, lägger det sig under "not installed" då, precis som om jag hade köpt det via steam eller gör det, det inte?

Om ja, kan jag återinstallera spelet UTAN skiva?

För om det INTE gör det, och man råkar sabba/förlora/whatever sin skiva så är det kört, då måste man köpa nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu kommer frågan: När jag avinstallerar spelet, lägger det sig under "not installed" då, precis som om jag hade köpt det via steam eller gör det, det inte?

Om ja, kan jag återinstallera spelet UTAN skiva?

För om det INTE gör det, och man råkar sabba/förlora/whatever sin skiva så är det kört, då måste man köpa nytt.

Jag köpte ju cs för så pass länge sedan att en half-life key fortfarande fungerade. Det spelet ligger alltid kvar, även när jag installerat om steam och haft mig så finns fortfarande ikonen under not installed och jag kan installera igen, till och med utan att knappa in keyn igen.

Likadant med cz, det ligger också kvar för mig.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen.

Jag har nordea och måste paya tre kronor för ett kontoutdrag (se saldot). är det så på övriga banker med?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...