AngryAxel Skrivet 19 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 oktober, 2007 Varför heter PS3s handkontroll "Sixaxis"? Det finns väl bara tre axlar (X, Y, Z-koordinater), och dessutom borde den ju bara känna av i ett plan hur man lutar, dvs att den bara känner att jag lutar den framåt och åt höger, till exempel. Då använder den ju bara två axlar. Så hur fanken får de sex axlar?! Jag får bara ihop det till två, hur jag än tänker. Den känner ju inte av "elevationen" på kontrollern, dvs hur högt jag håller den (som isf skulle representeras av en pil rakt igenom, från ovansidan till undersidan av kontrollern.) Elevationsaxeln skulle isf vara den tredje. Men varifrån de tre/fyra sista kommer ifrån, det skulle jag vilja veta. Klurigt, men detta fann jag på Wikipedia A major feature of the controller is the ability to sense both rotational orientation and translational acceleration along all three dimensional axes, providing a full six degrees of freedom. Vidare läsning: Six degrees of freedom. Jag vet inte om Sony menar att deras 'axis' i 'sixaxis' är de samma som de sex 'graderna' i 'Six degrees of freedom', men det är min teori. Sedan låter det ju coolt också, med två 'X' i ett produktnamn! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 19 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 oktober, 2007 (redigerad) Klurigt, men detta fann jag på Wikipedia Vidare läsning: Six degrees of freedom. Jag vet inte om Sony menar att deras 'axis' i 'sixaxis' är de samma som de sex 'graderna' i 'Six degrees of freedom', men det är min teori. Sedan låter det ju coolt också, med två 'X' i ett produktnamn! Själva produktnamnet SixAxiS tycker de är coolt eftersom det är ett palindrom. De gör till och med visualiseringar av Sixaxislogons palindrom-egenskaper i sina reklamfilmer. Däremot kan jag tänka mig att "jaw"-rörelsen skulle kunna definieras som en fjärde axel, då den inte påverkar värdet på sidleds-, höjdleds- eller djuplutningsaxeln. Så då har vi fyra axlar. Skulle du, AngryAxel, hålla i en Sixaxis skulle det bli en Sjuaxel. Eller, en femaxel? That's the question, you see Redigerad 19 oktober, 2007 av Henkibojj Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 Vilken är den svenska video som fått mest views på YouTube? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 Någon som vet hemsidan som man kunde kolla hur många sekunder, timmar, dagar det har gått på en viss tid? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 Vilken är den svenska video som fått mest views på YouTube? Den skrattande babyn har jäkla många. http://www.youtube.com/watch?v=5P6UU6m3cqk...ted&search= Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 Klurigt, men detta fann jag på Wikipedia Vidare läsning: Six degrees of freedom. Jag vet inte om Sony menar att deras 'axis' i 'sixaxis' är de samma som de sex 'graderna' i 'Six degrees of freedom', men det är min teori. Sedan låter det ju coolt också, med två 'X' i ett produktnamn! Ja det skulle jag gissa på. Rotation har föresten endast med 1 axel att göra, den axel systemet roterar kring. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 Jag behöver lite tips på vad man kan vara under Halloween Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 Jag behöver lite tips på vad man kan vara under Halloween emo, helt klart.. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 emo, helt klart.. Jag tänkte faktiskt vara det men, hela min skola kommer döda mig tyvärr Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 Jag behöver lite tips på vad man kan vara under Halloween Transexuell tomte Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 Transexuell tomte Eller homosexuell trollkarl. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 Jag behöver lite tips på vad man kan vara under Halloween Assassin. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 Transexuell tomte Jag funderade på att vara en död jultomte Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 När kommer bild-på-mig-tråden öppnas igen? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Quattro Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 När kommer bild-på-mig-tråden öppnas igen? Var inte alltför säker på att den öppnas igen Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 Är alla spam-trådar gjorda av Hitler och Stalin rapporterade? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 20 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2007 Är alla spam-trådar gjorda av Hitler och Stalin rapporterade? Ja, och dom är bannade och deras topics ligger i papperskorgen. Varför är jag alltid borta när sånt här skoj händer.. -.- Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 21 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2007 Ja, och dom är bannade och deras topics ligger i papperskorgen. Varför är jag alltid borta när sånt här skoj händer.. -.- För att du är Hitler och Stalin Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 21 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2007 För att du är Hitler och Stalin Precis som pappa är tomten. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 21 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2007 Precis som pappa är tomten. Fråga då honom vart i helv*te mitt presentkort på PS3 tog vägen förra julen.. http://www.gubbklubben.se/modules/Forums/images/smiles/ranting.gif Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts