Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Varför heter PS3s handkontroll "Sixaxis"? Det finns väl bara tre axlar (X, Y, Z-koordinater), och dessutom borde den ju bara känna av i ett plan hur man lutar, dvs att den bara känner att jag lutar den framåt och åt höger, till exempel. Då använder den ju bara två axlar. Så hur fanken får de sex axlar?! :o Jag får bara ihop det till två, hur jag än tänker. >_< Den känner ju inte av "elevationen" på kontrollern, dvs hur högt jag håller den (som isf skulle representeras av en pil rakt igenom, från ovansidan till undersidan av kontrollern.) Elevationsaxeln skulle isf vara den tredje. Men varifrån de tre/fyra sista kommer ifrån, det skulle jag vilja veta.

Klurigt, men detta fann jag på Wikipedia

A major feature of the controller is the ability to sense both rotational orientation and translational acceleration along all three dimensional axes, providing a full six degrees of freedom.

Vidare läsning: Six degrees of freedom. Jag vet inte om Sony menar att deras 'axis' i 'sixaxis' är de samma som de sex 'graderna' i 'Six degrees of freedom', men det är min teori. Sedan låter det ju coolt också, med två 'X' i ett produktnamn!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vidare läsning: Six degrees of freedom. Jag vet inte om Sony menar att deras 'axis' i 'sixaxis' är de samma som de sex 'graderna' i 'Six degrees of freedom', men det är min teori. Sedan låter det ju coolt också, med två 'X' i ett produktnamn!

Själva produktnamnet SixAxiS tycker de är coolt eftersom det är ett palindrom. De gör till och med visualiseringar av Sixaxislogons palindrom-egenskaper i sina reklamfilmer. Däremot kan jag tänka mig att "jaw"-rörelsen skulle kunna definieras som en fjärde axel, då den inte påverkar värdet på sidleds-, höjdleds- eller djuplutningsaxeln. Så då har vi fyra axlar. Skulle du, AngryAxel, hålla i en Sixaxis skulle det bli en Sjuaxel. :o Eller, en femaxel? That's the question, you see >_<

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det skulle jag gissa på.

Rotation har föresten endast med 1 axel att göra, den axel systemet roterar kring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...