Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Är detta sant?

Min lärare berättade idag att hon hade läst någonstans att när Helium når runt –271°C så börjar den bete sig underligt/konstigt. Hon nämnde att en av de konstiga beteenden var att den kunde helt plötsligt klättra ut från bägaren som den låg i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är detta sant?

Min lärare berättade idag att hon hade läst någonstans att när Helium når runt –271°C så börjar den bete sig underligt/konstigt. Hon nämnde att en av de konstiga beteenden var att den kunde helt plötsligt klättra ut från bägaren som den låg i.

Google, räckte med att kolla på Wikipedia!!

Isotopen 4He i vätskeform blir supraflytande vid temperaturen 2,17 K (-271,0 °C), vilket bland annat innebär att viskositeten sjunker kraftigt, och vätskan beter sig mycket egendomligt, bland annat rinner den uppför kanter på kärl och attraheras mot värmekällor.

Helium används som förpackningsgas i livsmedel och har E-nummer E 939.

Se även [redigera]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går wmv-filer att spela upp i vanliga DVD-spelare?

Tror det, men don't take my Håller med till 100%! for it. WMA är ju stött av ganska många spelare numera. :(

EDIT: Ah, ditsatt av filtret jag ville behålla! :wub: Perfekt, det är av såna här anledningar jag ville ha kvar det. Låter "Håller med till 100%!" stå kvar :wub:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan alla du köper kommer som FAT32 och då funkar det utan problem, förutom att filerna inte kan vara över 4gb men det är ju inte Mac OSX' fel.

Jag kan inte se min externa på min Mac men jag kan se USB-minnen etc, vad kan vara fel? :>

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför heter PS3s handkontroll "Sixaxis"? Det finns väl bara tre axlar (X, Y, Z-koordinater), och dessutom borde den ju bara känna av i ett plan hur man lutar, dvs att den bara känner att jag lutar den framåt och åt höger, till exempel. Då använder den ju bara två axlar. Så hur fanken får de sex axlar?! :( Jag får bara ihop det till två, hur jag än tänker. :> Den känner ju inte av "elevationen" på kontrollern, dvs hur högt jag håller den (som isf skulle representeras av en pil rakt igenom, från ovansidan till undersidan av kontrollern.) Elevationsaxeln skulle isf vara den tredje. Men varifrån de tre/fyra sista kommer ifrån, det skulle jag vilja veta.

post-4777-1192790669_thumb.jpg

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja veta om det finns någon sida där man kan lyssna på många olika låtar.

Tex. Jag vill ha tag i bra låtar, men då jag absolut inte är insatt i musk så kan jag varken söka på artist eller låt.

Utan jag får lyssna igenom de moderna låtar som spelas nu, för att hitta det jag gillar. (NRJ, tex har typ 10 låtar man kan lyssna på.)

Förstår ni hur jag menar?

Vart kan man göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja veta om det finns någon sida där man kan lyssna på många olika låtar.

Tex. Jag vill ha tag i bra låtar, men då jag absolut inte är insatt i musk så kan jag varken söka på artist eller låt.

Utan jag får lyssna igenom de moderna låtar som spelas nu, för att hitta det jag gillar. (NRJ, tex har typ 10 låtar man kan lyssna på.)

Förstår ni hur jag menar?

Vart kan man göra det?

Last.fm ska väl vara bra? Har inte testat men "alla verkar ju ha det" :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför heter PS3s handkontroll "Sixaxis"? Det finns väl bara tre axlar (X, Y, Z-koordinater), och dessutom borde den ju bara känna av i ett plan hur man lutar, dvs att den bara känner att jag lutar den framåt och åt höger, till exempel. Då använder den ju bara två axlar. Så hur fanken får de sex axlar?! :( Jag får bara ihop det till två, hur jag än tänker. :> Den känner ju inte av "elevationen" på kontrollern, dvs hur högt jag håller den (som isf skulle representeras av en pil rakt igenom, från ovansidan till undersidan av kontrollern.) Elevationsaxeln skulle isf vara den tredje. Men varifrån de tre/fyra sista kommer ifrån, det skulle jag vilja veta.

Varför är orolig inte motsatts till rolig?

Det är bara ett namn och behöver inte ha någon direkt logisk förklaring.

rolig = glad => orolig = inte glad.

I din fråga ligger nog logiken i att vi har 6 riktningar om man delar upp dem i possitiva och negativa vektorer.

Det har altså inget med produkten, utan är ett reklamnamn då det passar bättre än twoaxis som låter lite fattigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är orolig inte motsatts till rolig?

Det är bara ett namn och behöver inte ha någon direkt logisk förklaring.

rolig = glad => orolig = inte glad.

I din fråga ligger nog logiken i att vi har 6 riktningar om man delar upp dem i possitiva och negativa vektorer.

Det har altså inget med produkten, utan är ett reklamnamn då det passar bättre än twoaxis som låter lite fattigt.

Det var väl inte riktigt rätt jämförelse... Orolig borde dessutom komma från danskans rolig, som betyder lugn. Sätt ett o- på det så får du olugn. Bara en gissning.

Men när man tar "beskrivning av produkt" på diverse köpsajter så står det att den använder sig av sex axlar, vilket för mig är absolut omöjligt att begripa. Tre axlar på sin höjd, men själva lutningen borde bara använda sig av två axlar => fyra vektorer. De tre sista axlarna existerar inte, däremot kanske det finns två extra vektorer, som isf skulle gå i höjdled. Eftersom kontrollern inte känner av hur högt den hålls (t sk f Wiimoten) så är det enda jag kan tänka mig att den känner av stötar i höjdled, alltså om man hastigt kastar den absolut ovinklat rakt upp/ner. Det skulle vara den sista (tredje) axeln och de två sista vektorerna, men några sex axlar existerar ju bara inte.

Så; är höjdleden den tredje (sjätte enligt Sony) axeln i Sixaxis?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...