Quattro Skrivet 10 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2007 En kompis sade att lastbilar är halvautomatiska, alltså att de inte har någon koppling. Sant eller falskt? Alla lastbilar som har manuell växling har koppling. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 10 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2007 vad skulle det bli för konsekvenser om Columbus inte upptäckte Amerika? Indianer skulle troligen inte kallas för indianer, men kanske för amerikaner(?) Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 10 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2007 Hur kommer det sig att man tappar smak på tungan när man är sjuk? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 10 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2007 Alla lastbilar som har manuell växling har koppling. Åhå, tackar för svaret. --- På bilddagboken, bredvid ens bilder, står det så här: Jag är lite intresserad av kamera-fältet. Går det att ändra den texten på något sätt? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 10 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2007 På tal om lastbilar - varför säger lastbilar (och bussar) PSSSCH? Många gånger man fått gå hem och byta kallingar pga det. Hur kommer det sig att man tappar smak på tungan när man är sjuk? Smak är en kombination av lukt- och smaksinnet och när man är förkyld täpps näsan, dvs luktsinnet, och då känner man inte smak lika bra. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 10 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2007 På tal om lastbilar - varför säger lastbilar (och bussar) PSSSCH? Många gånger man fått gå hem och byta kallingar pga det. De släpper ut övertrycksgasen som jag antar är till för nån form av fjädring. Inte stötdämparna, men nåt annat. I don't know. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VenoM Skrivet 10 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2007 På tal om lastbilar - varför säger lastbilar (och bussar) PSSSCH? Är det inte gasen i stötdämparna? För dom flesta bussar går jue och höja och sänka, och innan dom åker iväg så dumpas den? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 10 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2007 (redigerad) Det är tryckluftsbromsarna som pyser. När de släpper ut övertrycket dvs. Redigerad 10 oktober, 2007 av GTA3 freak Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 10 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2007 (redigerad) På tal om lastbilar - varför säger lastbilar (och bussar) PSSSCH? Många gånger man fått gå hem och byta kallingar pga det. Smak är en kombination av lukt- och smaksinnet och när man är förkyld täpps näsan, dvs luktsinnet, och då känner man inte smak lika bra. det är när kompressorn laddat för mycket luft som inte behövs släpper en ventlil ut den luften som inte behövs för att inte luften ska smälla tryckluftsledningarna på lastbilarna sen när de lägger i handbromsen pyser det med. det fungerar så här: handbromsen sätts i parkeringsläge genom att den fjäder pressar ut bromsoken, sen när man ill åka vidare och släpper upp handbromsen pumpas ny luft in i fjädercylindern och pressar ner fjädern som trycker på bromsarna har faktiskt åkt med i en lastbil där denna tryckluftsslang brast. fjädern slås upp och den sa "skriiiiiiii" lite mer utförligt än GTA3 fraks förklaring. såg en fråga om växlingen på lastbilar. det finns halvautomat och automatväxlade lastbilar. me ninte vidare vanligt. men lastbilar med vanlig växling har koppling. de har oftast split och range växlar med. defungerar så att det finns tre växlingslägen, ettan tvåan trean, sen slår man på en knapp och i växellådan som har två "plan" hoppar till nästa "plan" där resten av växlarna finns.då hörs ett "klick" ljud av växellådan. (hörs även utifrån omni ser en lastbil som startar och sen låter det lite svagt "klick") då kommer växlarna fyran femman och sexan i samma lägen som ettan tvåan och trean var i. altså fyran-ettans läge, femman-tvåans läge och sexan- treans läge. sen är split hög och låg växlar. altså man kan köra på alla växlar i låg läge, men då kan man oftast inte köra fortare än 70 på sista växeln inom ekonomigränserna, sen hög växeln då man kan köra maxfarten (90 km/h) men oftast på scania brukar detta inte heller vara i ekonomiläget utan lite utanför. på varvräknaren finns det olika områden. på scania: gult,grönt,gult,rött. gult är oekonomiskt, grönt är ekonomiskt,och rött är så klart övervarv. nu har ni som inte vet fått lära er lite mer om lastbilarnas glamourfyllda värld SEN MIN FRÅGA!!!!! MIN FRÅGA!!!!! *räcker upp handen högre än taket* vart får man tag på färgämnet metylenblått och metylenroalinin? Redigerad 10 oktober, 2007 av guardian Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 11 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2007 vart får man tag på färgämnet metylenblått och metylenroalinin? metylblått metylanilin Dessa ämnan brukar apoteket ha. Ska du ha det till btw? Har du gonorré eller ska du jävlas med folk så dom blir blåa? Btw, har aldrig hört talas om metylenroalinin.. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 11 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2007 det är när kompressorn laddat för mycket luft som inte behövs släpper en ventlil ut den luften som inte behövs för att inte luften ska smälla tryckluftsledningarna på lastbilarna sen när de lägger i handbromsen pyser det med. det fungerar så här: handbromsen sätts i parkeringsläge genom att den fjäder pressar ut bromsoken, sen när man ill åka vidare och släpper upp handbromsen pumpas ny luft in i fjädercylindern och pressar ner fjädern som trycker på bromsarna har faktiskt åkt med i en lastbil där denna tryckluftsslang brast. fjädern slås upp och den sa "skriiiiiiii" lite mer utförligt än GTA3 fraks förklaring. Detaljerat och bra svar. Tack tack. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 11 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2007 Någon som vet om den här är tagen ifrån en film och i så fall vilken? http://www.sieni.us/?id=14 Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 11 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2007 Någon som vet om den här är tagen ifrån en film och i så fall vilken? http://www.sieni.us/?id=14 Hint, kanske kommer från ett japanskt barnprogram Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 11 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2007 Får se om jag kan formulera mig enkelt.. Jag har en platt-tv som skräm till datorn. Det är ett vanligt "in/output uttag" på datorn. Alltså behövs en vanlig skärmsladd för att "connecta" datorn med skärmen. Jag måste ha upplösningen 1360 x 768 @ 60 Hz i tvn. Men nu har jag funderat på att koppla in en skärm också, för jag har två uttag på datorn för skärmar. Men problemet är att 1360 x 768 är lite för stort för en 17" skärm. Kan man göra så att mitt grafikkort, ett GeForce XFX (1 st XFX GeForce 7900GS eXTreme 480MHz GPU 256MB DDR3 HDTV-out DUAL DVI RETAIL PCI Express) bestämmer att just att min tv ska ha 1360 x 768 och att den vanliga skärmen har något annat? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 11 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2007 Hint, kanske kommer från ett japanskt barnprogram Hmm, hjälper inte mycket. Nån mer ledtråd? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 11 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2007 Hmm, hjälper inte mycket. Nån mer ledtråd? Noep =( Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 11 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2007 Får se om jag kan formulera mig enkelt.. Jag har en platt-tv som skräm till datorn. Det är ett vanligt "in/output uttag" på datorn. Alltså behövs en vanlig skärmsladd för att "connecta" datorn med skärmen. Jag måste ha upplösningen 1360 x 768 @ 60 Hz i tvn. Men nu har jag funderat på att koppla in en skärm också, för jag har två uttag på datorn för skärmar. Men problemet är att 1360 x 768 är lite för stort för en 17" skärm. Kan man göra så att mitt grafikkort, ett GeForce XFX (1 st XFX GeForce 7900GS eXTreme 480MHz GPU 256MB DDR3 HDTV-out DUAL DVI RETAIL PCI Express) bestämmer att just att min tv ska ha 1360 x 768 och att den vanliga skärmen har något annat? Ja det går alldeles utmärkt. Du ställer in detta i nVidias kontrollpanel. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 11 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2007 Pallar inte med en helt ny tråd så jag frågar här: Mitt Icemat headset är snart helt pajj efter cirka 1 års andvändning så jag behöver tips till ett ganska billigt med ändå skitbra headset krav är: Hyffsat bra mic Ljudet är inte så viktigt men man ska kunna lyssna på låtar utan att spy. Helst ska headsetet täcka hela öronen och vara bekvämt priset ska ligga mellan 300-450 kr Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 11 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2007 Pallar inte med en helt ny tråd så jag frågar här: Mitt Icemat headset är snart helt pajj efter cirka 1 års andvändning så jag behöver tips till ett ganska billigt med ändå skitbra headset krav är: Hyffsat bra mic Ljudet är inte så viktigt men man ska kunna lyssna på låtar utan att spy. Helst ska headsetet täcka hela öronen och vara bekvämt priset ska ligga mellan 300-450 kr http://www.webhallen.com/prod.php?id=77090 Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 11 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 oktober, 2007 Någon som vet om den här är tagen ifrån en film och i så fall vilken? http://www.sieni.us/?id=14 Min gissning är att de är maskotar för ett zoo. Får se om jag kan formulera mig enkelt.. Jag har en platt-tv som skräm till datorn. Det är ett vanligt "in/output uttag" på datorn. Alltså behövs en vanlig skärmsladd för att "connecta" datorn med skärmen. Jag måste ha upplösningen 1360 x 768 @ 60 Hz i tvn. Men nu har jag funderat på att koppla in en skärm också, för jag har två uttag på datorn för skärmar. Men problemet är att 1360 x 768 är lite för stort för en 17" skärm. Kan man göra så att mitt grafikkort, ett GeForce XFX (1 st XFX GeForce 7900GS eXTreme 480MHz GPU 256MB DDR3 HDTV-out DUAL DVI RETAIL PCI Express) bestämmer att just att min tv ska ha 1360 x 768 och att den vanliga skärmen har något annat?Pallar inte med en helt ny tråd så jag frågar här: Mitt Icemat headset är snart helt pajj efter cirka 1 års andvändning så jag behöver tips till ett ganska billigt med ändå skitbra headset krav är: Hyffsat bra mic Ljudet är inte så viktigt men man ska kunna lyssna på låtar utan att spy. Helst ska headsetet täcka hela öronen och vara bekvämt priset ska ligga mellan 300-450 kr Trådmaterial... Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts