Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

.. Det var det jag skrev. :lol:

Meeeeeeeen... det sista kom tydligen inte med.

Pelle kan inte prata, varken i verkligheten eller på bild eftersom han inte finns. Det är illusionen av att han rör på läpparna (det som är tecknat) samt inspelade konversationer med riktiga människor som får dig att tro att det Pelle pratar, när det bara är en mekanisk process alltihopa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får gå till doktorn och skära lite. Been there, done that. :lol:

Make that two.

Det värsta är bedövningen sen så är det lugnt..

----

Först sköljer dom på tån med nån gul vätska (har kunnat namnet på det förut men det är helt borta nu)

Dom sticker i fyra vener i tån tror jag..första och andra gör ganska ont men tredje och fjärde känns inte så mycket,

sen så tar dom en skalpell och skär i nageln !OCH! om det behövs så syr dom och man får ta stygnen 3-4 dar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon förklara för mig varför Facebook är så populärt?

Jag är själv medlem, men tycker det känns rätt så meningslöst. Går nästan bara in och kollar när jag blir påmind av mail. Varför är det så populärt, vad är speciellt med Facebook? Jag kan allvarligt inte komma fram till någon bra förklaring själv...

Jag undrar eftersom jag ser folk som sitter skitlänge framför datorn och är inne på Facebook, förstår inte riktigt vad som kan vara så intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv medlem, men tycker det känns rätt så meningslöst. Går nästan bara in och kollar när jag blir påmind av mail. Varför är det så populärt, vad är speciellt med Facebook? Jag kan allvarligt inte komma fram till någon bra förklaring själv...

Jag undrar eftersom jag ser folk som sitter skitlänge framför datorn och är inne på Facebook, förstår inte riktigt vad som kan vara så intressant.

Folk vill knulla? Det är nytt, alla har det, därför skaffar folk det. Skaffa kontakter och så... Bara idioter gör sånt ärligt talat. Min syrra sa samma sak igår. Undrade varför det var populärt..

"You think its going well. But all your friends is just plugged in the wall" :lol:

En mobil eller msn räcker för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar samma sak, reggade mig något skräpkonto på Facebook för ett litet tag sedan och det finns ju inget speciellt på den sidan, vad jag ansåg i alla fall och för oss svenskar så finns det ingen större nytta. Så det är bara något som speciellt iDG och Aftonhoran som har hypat upp som det vorde den bästa uppfinningen sedan hjulet. happy0062_843193_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte funktionerna som gör sidan. Det är användarna.

Om det börjar med att en person registrerar sig och bjuder in 3 andra. Sen bjuder dom in 3 var. Då kommer ju alla ha det till slut och om man då vill hålla kontakten så är det ju bara att hoppa på bandwagonen eller vara utanför.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig helt och hållet. Alla verkar vara medlem på facebook - så det var ju klart att jag regga mig. Det verkade spännande. Nu tycker jag, precis som du, det känns meningslöst. Skittråkig sida.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Make that two.

Det värsta är bedövningen sen så är det lugnt..

----

Först sköljer dom på tån med nån gul vätska (har kunnat namnet på det förut men det är helt borta nu)

Dom sticker i fyra vener i tån tror jag..första och andra gör ganska ont men tredje och fjärde känns inte så mycket,

sen så tar dom en skalpell och skär i nageln !OCH! om det behövs så syr dom och man får ta stygnen 3-4 dar efter.

Sådär var det inte för mig.

Tanken var att de skulle ta bort ena sidan av nageln endast. Så de gav mig en spruta på ena sidan och två på andra. Doktorn nöp mig och hade sig, och jag kunde inte känna något. Men fyfan vilken smärta det var när han körde under saxen under nageln och började klippa. Hade jag inte legat ner så hade jag förmodligen svimmat. Jag fick en spruta till på varje sida av nageln, men det kändes fortfarande när han klippte. Sen minns jag inte riktigt vad som hände, men jag blev i alla fall ordentligt bedövad till slut. men doktorn fick för sig att det här var en dålig idé, och att han skulle dra loss hela nageln istället. Så det gjorde han. Tanken var att nageln skulle växa ut och se normal ut igen.

Typ 14 månader senare var jag tillbaka hos doktorn med värre nageltrång än någonsin, nu på båda sidorna av nageln. Nu skulle jag äntligen få en vettig "operation" av tån. Även den här gången gick det åt en jäkla massa bedövningssprutor, jag tror det blev tre på ena sidan och fyra på andra :lol: . Doktorn klippte två jack rakt in mot nageln, en på varje sida (så nageln skulle bli smalare). Sen drog han bort de två nagelbitarna som var på sidorna. Sen "skrapade han bort svallköttet", vilket innebar att han tog en kniv av något slag och karvade bort köttet som hade växt sig över nageln. När detta var gjort så sydde han ihop mig. Själva ingreppet tog en halvtimma eller så. Det läskiga var att bara någon minut efter att jag hade blivit omplåstrad så började bedövningen släppa. Tänk om "operationen" hade dragit ut några minuter på tiden... :(

I alla fall; när bedövningen släppte fick jag så vansinnigt ont, den värsta smärtan jag känt. Kunde inte sitta still i bilen på vägen hem för det kliade/värkte som bara fan. Men framåt kvällen lugnade det ner sig. Fick ta bort stygnen tre eller fyra veckor senare.

Summa summarum: Det var jobbigt då, men jag är verkligen glad att jag gjorde det. Nageln ser nu, typ 14-15 månader efter ingreppet, fortfarande rätt fuckad ut. Men jag tror det fixar till sig med åren. Och det är hur som helst värt det, för nu kan man äntligen ha på sig vilka skor man vill och så vidare.

Det jag försöker komma fram till är att nageltrång är inget som du kommer kunna göra något åt på egen hand, så tveka inte att gå till doktorn. För det är verkligen skönt när man är av med det.

Ah, mina systrar pratar om facebook hela tiden.

Om jag har förstått det rätt så är den stora fördelen att det är så lätt att få tag på gamla klasskamrater och vänner via den, eftersom de flesta använder sitt riktiga namn som nickname. Och om folk taggar sina bilder rätt så kan man hitta bilder på sig själv som andra har laddat upp. :P

Jag tror dock att man måste vara 20+ för att kunna uppskatta den sidan helt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, alla som är småfega av sig och säger "groass! icon8_700622_0.gif", eller för den delen de som inte är ett jäkla dugg intresserade av nageltrång ( :P ) kan strunta i detta inlägg.

Det jag försöker komma fram till är att nageltrång är inget som du kommer kunna göra något åt på egen hand, så tveka inte att gå till doktorn.

Det beror sig på, är det riktigt illa så måste man till doktorn. Har man känningar av att det kan komma att bli nageltrång, kan man själv åtgärda det. Jag har en del små skräckhistorier om min högra stortå, men utan att gå in på rent grafiska detaljer så kan jag summera med att jag varje dag under flera månader (eller nästan år) gröpte i och omkring tånageln för att fixa skiten. Ibland var det hyfsat, men adrig helt bra. Kom på att det berodde på att en nagelbit hade lämnat nageln och trängt in i köttet, där det stannat och orsakade en ordentlig inflammation. Det enda jag kunde göra var att vänta på att den skulle komma ut, för om jag gick till doktorn skulle de ge mig antibiotika för att stoppa inflammationen. Det skulle i sin tur leda till att biten låg kvar där eftersom de inte opererat mig. (Det ville jag inte heller, de skulle bara göra det värre.) Så, varje dag försökte jag göra det lättare för att nagelbiten skulle tränga igenom huden så jag kunde plocka bort den. Det lyckades jag till slut med (

biten kom ut en centimeter till höger om hela nageln

^_^ ) , men så började jag få problem på andra tån :lol:

(Det blev rätt grafiskt, sorry :) )

Jag har legat under kniven tre gånger och fått antibiotika fyra, tror jag. Bara den sista har det blivit permanent bra av. Nu efter operationen av högern så ser tårna ut såhär, den vänstra är det normala utseendet (som skapar problem):

vmmfcid5afo8.png

Höger tånagel är opererad senast, för det var den jag hade mest problem med. Som ni ser är det ett jack tvärsöver, det är den nya nageln. Den växer hela tiden, och när den är för lång så behöver jag bara böja lite lätt så att den går bort. Inte ens en nagelklippare behövs. Under den växer då den gamla nageln, men den växer extremt långsamt eller inte alls, så den orsakar ännu inga problem. Hoppas att det kommer förbli så, det är ju ursmidigt att bara böja.

Vänster tånagel har en bomullsbit under, det är så man måste göra om man känner att man börjar få problem. Så fort den är isatt så känns det väl en del, men på nån kväll så är nageln bra igen. Låter dock bomullsbiten sitta kvar nån vecka (byter givetvis) för att det ska vara säkert. Numera klipper jag vänstern när den börjar göra ont (varefter jag lägger under bomull), och högern böjer jag när den ser lång ut. Att bara klippa ner naglarna blir bara besvärligt, det här är det enda sättet jag kan göra det på. Hoppas mitt konstiga, småäckliga inlägg hjälpte någon åtminstone :(

QUESTION: "Jag ids (presens) / iddes (imperfekt) inte bry mig om det". Vad heter det i pluskvamperfekt? "Jag hade inte idts bry mig"? Konditionalis då: "Jag skulle inte ha idts bry mig"?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag tycker verkligen fotbilder (med eller utan nageltrång) är svinäckliga, men då jag varit med om detta själv så försökte jag betrakta bilden med mer "proffsiga" ögon. :(

Tänkte bara säga att jag efter "operationen" så fick jag sådär som du berättade. Alltså, en nagelbit som var där inne i köttet någonstans. Men tillslut kröp den fram lite och då tog jag mod till mig och ryckte bort den (huva, det tog verkligen emot att göra det, med tanke på hur hårt den satt :lol: ). Det gjorde inte så ont, och sen dess har jag inte sett röken av den. Antar att jag lyckades få med roten upp. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag dödat min vänsta stortå nagel genom att vandra ~ 3 mil i ett par för småa stövlar. :lol:

Och då menar jag verkligen dödat. Den är helt blå och sitter inte fast någonstans förutom i "roten", kan nog dra loss den om jag vill men har inte vågat. :(

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag dödat min vänsta stortå nagel genom att vandra ~ 3 mil i ett par för småa stövlar. :lol:

Och då menar jag verkligen dödat. Den är helt blå och sitter inte fast någonstans förutom i "roten", kan nog dra loss den om jag vill men har inte vågat. :(

Om den är helt loss kommer det ju växa upp en ny bakom medan den sitter kvar. Vänta ett tag och ryck bort, och se en fräsch ny nagel :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade tur, själv så dödade jag min tånagel genom att få en järndörr på den (den drogs tydligen igen om man släppte den :P )

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...