Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Jesus återuppstår, han dog aldrig, ofta man dör av att bli uppspikad på et kors.

Plågade dom honom mer efter att han var fast spikad?

De torterade honom väldigt mkt innan de spikade upp honom. (se filmen "the passion of the christ" å dubbla de nån gång så vet du vilken tortyr han fick utstå)

Man blir väldigt törstig i sån hetta :P

En romare stack dessutom upp ett spjut i sidan på honom för att försäkra sig om att han var död. Då såg man att vattnet hade separetrats från blodet eller nåt(kommer inte ihåg riktigt) å har de de så är man död.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är/var Babylon som hiphop-term/nation?

Uttrycket "babylon" syftar allt som oftast på övermaktens - polisen som KalleR sa - korrupta drag, då det så hatiskt nämns inom hip-hopen såväl som reggaen. "Babylon" beskriver även den för själs- och samlivet skadliga ytligheten och materialismen; ett hinder för frihet.

Vad som ligger i grund för att nationen Babylonien, vilken jag inte kan ett skit om, har stöttat dessa negativt klingande pelare vet jag inte, men antagligen var det ett rike där människan kom i andra hand; våran art agerade svans åt kapitalismen eller någonting sådant.

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet Jag vet!

Babylon styrdes av Kung Nebukadezzar(kan inte exakta stavingen), han var en ond jävel och var förjävlig mot folk. Hans män var som poliser som jobbade åt kungen istället för lagen och var somsagt ond mot folk. Hans fall blev när ett nytt kunga rike skapades under Cyrus (På grekista Kyrous och på Persiska Koroush) Den Store av Persien*. Folket vädjade för hjälp och Cyrus såg sin chans att få Babylon under riket. Kort och sagt, Nebukadezzar störtades, landet blev fri och blev en del av det Persiska riket. Då fick de betala skatt som nu i världen och fick då skydd, nya vägar och allt annat som landet behövde för att styras. Efter att gjort Babylon fri så skrev han människans rättigheter som fortfarande använs idag. Texten finns vid FNs entre och cylindern som texten är skirven på finns i British Museeum.

Alltså, Landet blev frit från tyranni och människans rättigheter "skapades"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...