Henkibojj Skrivet 15 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 september, 2007 (redigerad) Det är problemet. TV:n har ju fortfarande upplösningen 1920x1080 eller något i närheten vilket gör att den måste förstora 720p-bilden och då blir det suddig bild. Om du har en plattskärm till datorn kan du ju prova sänka upplösningen några steg och se hur fint det blir. Spel funkar utan problem i 720p på en 1080p-TV men text blir suddig och framkallar bara huvudvärk efter ett tag. ...och om jag i Windows (internet, ordbehandling...) bara kör med en simpel VGA (om TVn har det), blir det några försämringar då? Det enda är att det ska vara skarpt, annars har jag inga större krav. Det datorn/PS3an/TVn främst ska användas till är Windows och internet, spelande, filmvisning och musikspelande. I spel och film vill jag ha kvalitet, i Windows räcker det med att alla bokstäver och detaljer är så skarpa som möjligt. Kontraster hit och dit är ju struntsaker i Windows. BTW, vad ska datorn ha för grafikkort om jag vill ha VGA och nån form av digital output till min LCD? Finns "HD-out"? Isf låter det snuskigt dyrt. Firewire (DV)? Redigerad 15 september, 2007 av Henkibojj Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 15 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 september, 2007 ...och om jag i Windows (internet, ordbehandling...) bara kör med en simpel VGA (om TVn har det), blir det några försämringar då? Det enda är att det ska vara skarpt, annars har jag inga större krav. Det datorn/PS3an/TVn främst ska användas till är Windows och internet, spelande, filmvisning och musikspelande. I spel och film vill jag ha kvalitet, i Windows räcker det med att alla bokstäver och detaljer är så skarpa som möjligt. Kontraster hit och dit är ju struntsaker i Windows. BTW, vad ska datorn ha för grafikkort om jag vill ha VGA och nån form av digital output till min LCD? Finns "HD-out"? Isf låter det snuskigt dyrt. Firewire (DV)? Vilken anslutning du använder spelar mindre roll. Om det är en 1080p-TV så måste du köra Windows i 1080p för att få skarp text och det funkar kanske på internet men om du ska spela spel så blir det genast mycket tyngre för datorn. Visst funkar det men du måste uppgradera datorn betydligt oftare. Ett alternativ skulle kunna vara att köra Windows i 1080p och sen spel i 720p men då måste du hålla på och ställa om. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 15 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 september, 2007 Vilken anslutning du använder spelar mindre roll. Om det är en 1080p-TV så måste du köra Windows i 1080p för att få skarp text och det funkar kanske på internet men om du ska spela spel så blir det genast mycket tyngre för datorn. Visst funkar det men du måste uppgradera datorn betydligt oftare. Ett alternativ skulle kunna vara att köra Windows i 1080p och sen spel i 720p men då måste du hålla på och ställa om. Umm... kalla mig dum, men 720p, 1080p etc trodde jag bara gällde DVD, konsoller och HDTV. Med datorer har jag alltid bara haft VGA-anslutning, så jag förstår inte så mycket Kan man köra 1080p när jag använder PS3, samt 720p vid datoranvändande och därför alltså ställa om TVn varje gång jag byter enhet? Vad betyder 720p i datorsammanhang? Vi köpte en 19" LCD-plattskärm till datorn häromdagen, och mitt grafikkort tycks inte stödja mer än 1280*1024. Räknar man det som några ***p-siffror över huvud taget? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 15 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 september, 2007 Umm... kalla mig dum, men 720p, 1080p etc trodde jag bara gällde DVD, konsoller och HDTV. Med datorer har jag alltid bara haft VGA-anslutning, så jag förstår inte så mycket Kan man köra 1080p när jag använder PS3, samt 720p vid datoranvändande och därför alltså ställa om TVn varje gång jag byter enhet? Vad betyder 720p i datorsammanhang? Vi köpte en 19" LCD-plattskärm till datorn häromdagen, och mitt grafikkort tycks inte stödja mer än 1280*1024. Räknar man det som några ***p-siffror över huvud taget? Förlåt att jag är otydlig. 1080p är ungefär 1900x1080, kan också vara 1920. 720p är 1368x768 eller något i närheten, jag kan tyvärr inte dom exakta siffrorna. Men då kanske det blir lättare att förstå. En 1080p-TV har 1920x1080-pixlar och om man då ska köra 720p-läge (1368x768 ungefär) så måste den ju uppskala och då blir text oskarp. Det blir extra irriterande om du sitter någon meter ifrån som du gör med en datorskärm. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 16 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2007 Förlåt att jag är otydlig. 1080p är ungefär 1900x1080, kan också vara 1920. 720p är 1368x768 eller något i närheten, jag kan tyvärr inte dom exakta siffrorna. Men då kanske det blir lättare att förstå. En 1080p-TV har 1920x1080-pixlar och om man då ska köra 720p-läge (1368x768 ungefär) så måste den ju uppskala och då blir text oskarp. Det blir extra irriterande om du sitter någon meter ifrån som du gör med en datorskärm. Ungefär hur mycket skulle en dator kosta som klarar av... nu ska vi ta i stort här... Crysis i 1080p? 10 000? 12? Om vi håller oss till rimligare nivåer, hur mycket skulle det kosta med en dator som klarar av låt säga San Andreas i 1280*1024 med maxinställningar på grafik? Mitt grafikkort klarar av den upplösningen som max, men min dator gör det inte. Jag har bara 768 Mb i RAM till min AMD Athlon XP 1600+ 1.40 GHz, och det laggar om jag tar mer än 800*600 med medelmåttig grafics detail. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 16 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2007 Ungefär hur mycket skulle en dator kosta som klarar av... nu ska vi ta i stort här... Crysis i 1080p? 10 000? 12? Om vi håller oss till rimligare nivåer, hur mycket skulle det kosta med en dator som klarar av låt säga San Andreas i 1280*1024 med maxinställningar på grafik? Mitt grafikkort klarar av den upplösningen som max, men min dator gör det inte. Jag har bara 768 Mb i RAM till min AMD Athlon XP 1600+ 1.40 GHz, och det laggar om jag tar mer än 800*600 med medelmåttig grafics detail. Att hela tiden ha en dator som hänger med i nya spel i 1080p-upplösning blir himla dyrt. 720p blir däremot lättare. Då kan man ju tänka sig att du kör 1080p i Windows och sen 720p i alla spel. Det kan vara ett alternativ. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 16 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2007 Hmmm.... Jag kopplade min dator till min fars TV i våras. Den ska ha en upplösning där högsta siffran är nånstans runt 1300 (jag har kunnat upplösningen men fick faktiskt blackout just nu så). Det såg helt ok ut och mitt grafikkort som ändå är ett år gammalt klarar av upp till 1900 nånting (alltså inte en exakt siffra men det är där nånstans om man kopplar till en skärm med den möjligheten). Så för dig min vän anser jag det vara smartast att köpa en TV med så hög upplösning som möjligt för att få ut det allra bästa ur ditt PS3. För om du nu ska köpa en "superdator" är chansen väldigt stor att det kommer se underbart ut på TVn. Eeeh.. Ah det va till nån som skrev förut iaf.. Frivilliga tar åt sig... Jag är bakis så jag pallar inte o göra allt för mycket. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 16 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2007 (redigerad) Jag var bara nyfiken på hur mycket en "superdator" med Crysis på 1080p skulle kosta, jag sa aldrig att det var det jag behövde. Men första frågan återstår ju lite grann när jag vet ungefär hur man räknar pixlar. Om jag vill ha koppling från datorn till TVn, vad ska jag göra för att jag ska se tydligt i både film, spel och textbaserade program? "Superdatandet" överlåter jag åt PS3, kan man säga. Men jag vill vara hyfsat i fas med moderna dataspel - alltså sluta göra som nu: graphics minimum, nästan lägsta upplösningen, låg detail, draw distance så långt det går utan lagg, etc. Frågan har blivit lite av en "vad ska jag ha för dator", märker jag. Det jag egentligen undrar är som från början - kan jag koppla min dator till TVn utan att texten blir grötig? Hur gör jag då? Sorry för att jag är trögfattad Btw, det verkar inte finnas några 32" LCD med full HD. Antagligen slösar man inte sån teknik på så "små" TV-apparater. 37" finns i full HD, men då ser de ut att ligga på 13000... 42" är bara snuskigt mycket för mycket, både i pris och storlek. Jag ska ha TVn i en liten studentlägenhet (korridorsrum), och en 42-tummare där tar ju upp hela rummet Redigerad 16 september, 2007 av Henkibojj Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 16 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2007 Jag var bara nyfiken på hur mycket en "superdator" med Crysis på 1080p skulle kosta, jag sa aldrig att det var det jag behövde. Men första frågan återstår ju lite grann när jag vet ungefär hur man räknar pixlar. Om jag vill ha koppling från datorn till TVn, vad ska jag göra för att jag ska se tydligt i både film, spel och textbaserade program? "Superdatandet" överlåter jag åt PS3, kan man säga. Men jag vill vara hyfsat i fas med moderna dataspel - alltså sluta göra som nu: graphics minimum, nästan lägsta upplösningen, låg detail, draw distance så långt det går utan lagg, etc. Frågan har blivit lite av en "vad ska jag ha för dator", märker jag. Det jag egentligen undrar är som från början - kan jag koppla min dator till TVn utan att texten blir grötig? Hur gör jag då? Sorry för att jag är trögfattad En dator som klarar Crysis på högsta i 1080p börjar nästan närma sig 8800GTX och då kostar bara grafikkortet 5000 spänn. Ingen vet än dock för det är inte släppt. En dator som hänger med i Windows på 1080p är inte så svårt, skaffa bara ett Geforce 8500-grafikkort så att du kan spela upp HD-film utan för mycket strul så funkar allt sen. Du kopplar den helst via HDMI som också finns på det kortet (oftast). Om du däremot ska börja spela spel så blir det mer komplicerat om du inte kan leva med att byta upplösning till 720p när du spelar. För en dator som hänger med i dom nyaste spelen i 1080p idag kommer inte säkert göra det om ett år. En som hänger med hyfsat i spel i 1080p idag kanske kostar 10000 eller något. Men den kommer inte göra det om ett år. Så den bästa idén kanske är att spela spel i 720p-läge eller att helt enkelt låta datorn vara en surfdator och PS3 en spelmaskin. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 16 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2007 Jag köpte en lcd-tv för ca en månad sen, en Samsung 32" HDready.. Hittar ingen länk för tillfället. Men, det jag skulle säga är att min tv har en VGA-ingång, alltså kan du använda exakt samma sladd som går från datorn till din datorskärm. När jag först kopplade in tvn som datorskärm så var allt suddigt, texten syntes inte osv. Jag läste manualen och där stog det att det skulle vara 1360*768 @ 60 Hz, och vips så vart bilden kristallklar. http://www.gtasajten.com/forum/index.php?s...st&p=921388 Jag kan passa på att fråga en fråga. När jag laddar ner filmer i 720p så laggar det när jag kollar genom datorn. Samma sak 1080p, fast det kanske beror på att HDready inte stödjer det? Blir det bättre om jag bränner ut filmen och kollar i min budget dvdspelare? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
luddee Skrivet 16 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2007 Skulle vilja ha tips om något roligt, ovanligt och intressant astronomiskt ämne. Ska ha föredrag i skolan, gymnasienivå. Låt fantasin flöda och kom med massor av förslag ! Tackk Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 16 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2007 Skulle vilja ha tips om något roligt, ovanligt och intressant astronomiskt ämne. Ska ha föredrag i skolan, gymnasienivå. Låt fantasin flöda och kom med massor av förslag ! Tackk Maskhål Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 16 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2007 Du kan ju satsa på något som har med solförmörkelser att göra?? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 17 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2007 Varför klagar folk när man väcker en gammal tråd till liv? Är det bättre att skapa en ny tråd fast det redan finns en som är gammal? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 17 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2007 Varför klagar folk när man väcker en gammal tråd till liv? Är det bättre att skapa en ny tråd fast det redan finns en som är gammal? Varför blir folk sura när man river kulturminnen och gamla byggnader som har ett värde? För att de gamla husen har minnen. Vi som har varit med på forumet längst har minnen från de gamla trådarna, så därför vill vi inte att någon random äcklig jävla sned unge ska dra upp dem, för det är bara ett bevis på att det här forumet inte har kvar sina glansdagar. När trådarna ligger där orörda fram tills någon idiot drar upp dem så visar det att forumet är på väg utför. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kattälskaren Skrivet 17 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2007 Vad är det för skillnad på Coca-Cola Light och Coca-Cola Zero? Var kan man hitta många Carpe Diem-serier? Inte niklaseriksson.se Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 17 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2007 (redigerad) Vad är det för skillnad på Coca-Cola Light och Coca-Cola Zero? Cola Light innehåller sötningsmedlet aspartam, Cola Zero innehåller sötningsmedlet aspartam. Just det; Cola Light, a.k.a "Diet Coke" har också fått en väldigt feminin kundkrets, främst i USA, så Coca Cola Company framställde Cola Zero, vars reklamer och utformning riktar sig med till män. EDIT: Visade sig att båda innehåller sötningsmedlet aspartam, och ingen av dem sötningsmedlet sukralos, pga. en relativt ny ändring i ingredienserna. Source: http://www.fulcola.com/showcola.asp?id=91 ---- Frågan är då vad som skiljer Coca-cola zero från de övriga. Enligt en artikel på Wikipedia är Coca-cola zero samma sak som vår Coca-cola light, som alltså inte skulle vara samma sak som den amerikanska Diet coke. Enligt artikeln är Diet coke baserad på receptet för New Coke, medan Coca-cola zero och följdaktligen också vår Coca-cola light är baserade på Coca-cola classic. Artikeln har åtminstone nästan rätt. Coca-cola zero smakar mycket likt Coca-cola light, men det är inte samma dryck. Coca-cola light innehåller mer koffein, och förhållandet mellan ingredienserna skiljer sig. ---- Tvärt om. Bugger, visste att jag borde faktakollat *grm*. Oh well, ändrat nu. Tack, tack Redigerad 17 september, 2007 av AngryAxel Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 17 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2007 Cola Light innehåller sötningsmedlet aspartam, Cola Zero innehåller sötningsmedlet sukralos. Tvärt om. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 17 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2007 (redigerad) Frågade för ett tag sedan och fick en bra sida men mina bokmärken försvann, så: Jag skulle vilja veta vart det finns en sida där man kan se alla tvprogrammen som går. Redigerad 17 september, 2007 av Vice. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 17 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2007 (redigerad) Frågade för ett tag sedan och fick en bra sida men mina bokmärken försvann, så: Jag skulle vilja veta vart det finns en sida där man kan se alla tvprogrammen som går. Tv.nu visar de flesta. Finns en knapp längst upp på sidan, "Välj kanaler". Tryck där så kan du välja och designa din "egen" tv-sida. Redigerad 17 september, 2007 av RavenE Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts