Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Jag läste en spalt med Gunde Svan i någon blaska för ett tag sedan. Hans dröm (nu har jag värsta blackouten - dröm, med ett eller två M? :shifty: ) var och bilda en bil som drevs av vatten, där avgaserna blev vattenångor. Det vore väl fantastiskt, även om det är omöjligt.

På vatten, nej, men det finns dock miljövänliga bilar som utsöndrar mycket vatten som rinner ut från avgasröret, detta vatten är såpass rent att man kan dricka det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dröm :shifty:

Ah, tack. :wub:

På vatten, nej, men det finns dock miljövänliga bilar som utsöndrar mycket vatten som rinner ut från avgasröret, detta vatten är såpass rent att man kan dricka det.

Ja, men tänk dig och tanka med en vattenslang. Det är ju dock inte helt omöjligt, om det vore någon slags ångmaskin (för en sådan drivs väl på vatten..?).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men tänk dig och tanka med en vattenslang. Det är ju dock inte helt omöjligt, om det vore någon slags ångmaskin (för en sådan drivs väl på vatten..?).

En ångmaskin drivs på vatten ja. Men en sådan bygger på att vattnet hettas upp vilket också kräver att man eldar. Så det blir miljöovänligt i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, tack. :shifty:

Är det bara jag som hört talas om väteceller??

När vätet förbränns blir restprodukten vatten som innehåller väte (H2O) som man när man väl kommer på något sätt att krympa det som krävs för att få ut vätet ur vattnet skulle kunna använda om o om igen.. Däremot skulle det behövas fyllas på ibland.. Med vatten.

(hur va det man gjorde för o få nersänkta bokstäver/siffror nu igen?? :S )

Edit: Fixade det jag frågade om här ovan.

Redigerad av Friberg
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En ångmaskin drivs på vatten ja. Men en sådan bygger på att vattnet hettas upp vilket också kräver att man eldar. Så det blir miljöovänligt i alla fall.

Sant. Men ändå, om du eldar i skogen, är det farligt för miljön? Det blir ju till omvandlad energi. När man eldar bensin, som man gör i en motor blir ju avgaserna till koldioxid, kolväten, kolmonoxid m.m. Det är ju mycket farligare.

Jag kanske är helt ute och cyklar.

Är det bara jag som hört talas om väteceller??

När vätet förbränns blir restprodukten vatten som innehåller väte (H2O) som man när man väl kommer på något sätt att krympa det som krävs för att få ut vätet ur vattnet skulle kunna använda om o om igen.. Däremot skulle det behövas fyllas på ibland.. Med vatten.

(hur va det man gjorde för o få nersänkta bokstäver/siffror nu igen?? :S )

Låter ganska ballt.

(du markerar en eller flera bokstäver och klickar på rullgardinslistan bredvid smileyknappen. taggen är annars [sup][/sup] för upphöjd och [sub][/sub] för nedsänkt.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sant. Men ändå, om du eldar i skogen, är det farligt för miljön? Det blir ju till omvandlad energi. När man eldar bensin, som man gör i en motor blir ju avgaserna till koldioxid, kolväten, kolmonoxid m.m. Det är ju mycket farligare.

Har ingen aning om vilka ämnen som utlöses när man förbränner trä eller anpassat bränsle (brickor av speciellt material) men ett av ämnen är ju då koldioxid. Det finns ju fortfarande en gräns för hur pass mycket koldioxid växterna/havet kan ta upp och omvandla till syre, om då alla bilar plötsligt skulle börja driva med hjälp av ånga istället för bensin så skulle det ju fortfarande släppas samma mängder giftiga gaser samtidigt som vi skulle få kala skogar. Har ingen koll på om det är CO2 som finns kvar längst i atmosfären... antagligen inte.

Dessutom vore det inte lika effektivt att driva bilar med ånga då effekten inte blir det samma i slutet och du måste förbränna mer material för att komma till din destination på längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ganska ballt.

(du markerar en eller flera bokstäver och klickar på rullgardinslistan bredvid smileyknappen. taggen är annars [sup][/sup] för upphöjd och [sub][/sub] för nedsänkt.)

Som Jazz sa så skulle det gå åt en jävla massa träd för att kunna driva alla bilar.

Det skulle förmodligen göra problemen med farliga utsläpp ännu värre då det kol som ligger sparat i träden skulle förbränas och släppas ut i luften i form utav CO2.

Det skulle kunna genomföras om man kunde finna ett material eller en gas som kunde förbrännas otroligt länge och med extrem värme för att vara tillräckligt effektiv.

Det inte bara låter ballt. Tekniken finns som sagt redan. Den är bara för stor för att klämma in i en bil B)

Men fatta sen när alla oljebolag slutar köpa upp alla dessa bra idéer av forskare och bilföretag. Våra bilar kommer drivas utav vatten :(:P;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag planerar att flytta i höst, och då behöver jag lite grejer till mitt nya ställe. De köp jag planerar är en dator, en tv och (i vår, kanske) en PS3. Nog för att jag har pengar, men alla tre är väldigt dyra. Om jag vill ha en värstingdator (vilket jag vill, i rimlig prisklass) så duger det inte med en dålig CRT-skärm. En LCD-skärm krävs nog, men de är också väldigt dyra. Jag kom på en möjlig lösning, och jag undrar om det kommer funka. Grejen är att jag till min framtida PS3 ska ha en HD-tv, storlek okänd.

Kan man koppla datorn till en HD-LCD-tv och strunta i att köpa datorskärm alls, om jag kopplar via digital ut-/ingång mellan dator och tv? På min nuvarande dator finns S-Video out som *funkar* för att kolla på film med. Tror den har någon digital output också, men burkteven här hemma skulle inte klara av det. Hursomhelst duger detta alternativ inte alls till att ersätta en skärm, eftersom bildkvaliteten ute i Windows blir dålig på teven, och att bokstäver och detaljer syns otroligt dåligt. Det är en gammal tv med stora pixlar, men med ny dator och ny HD-LCD-tv, är det ett möjligt alternativ? Det finns ju HDTVs med PC-in... blir det snyggt?

Summering: Jag vill koppla dator + PS3 till en HDTV. Duger en HDTV fullt ut för att koppla en speldator till den? :(

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag planerar att flytta i höst, och då behöver jag lite grejer till mitt nya ställe. De köp jag planerar är en dator, en tv och (i vår, kanske) en PS3. Nog för att jag har pengar, men alla tre är väldigt dyra. Om jag vill ha en värstingdator (vilket jag vill, i rimlig prisklass) så duger det inte med en dålig CRT-skärm. En LCD-skärm krävs nog, men de är också väldigt dyra. Jag kom på en möjlig lösning, och jag undrar om det kommer funka. Grejen är att jag till min framtida PS3 ska ha en HD-tv, storlek okänd.

Kan man koppla datorn till en HD-LCD-tv och strunta i att köpa datorskärm alls, om jag kopplar via digital ut-/ingång mellan dator och tv? På min nuvarande dator finns S-Video out som *funkar* för att kolla på film med. Tror den har någon digital output också, men burkteven här hemma skulle inte klara av det. Hursomhelst duger detta alternativ inte alls till att ersätta en skärm, eftersom bildkvaliteten ute i Windows blir dålig på teven, och att bokstäver och detaljer syns otroligt dåligt. Det är en gammal tv med stora pixlar, men med ny dator och ny HD-LCD-tv, är det ett möjligt alternativ? Det finns ju HDTVs med PC-in... blir det snyggt?

Summering: Jag vill koppla dator + PS3 till en HDTV. Duger en HDTV fullt ut för att koppla en speldator till den? :(

Beror väl på hur pass hög upplösningen är på den, och sedan vilka utgångar som finns tillgängliga? S-Video används ju till datorn (finns säkert mer avancerade utgångar) och HDMI till PS3:n? Sen väljer du själv på TV:n vilken extern utgång du vill använda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du kan ta en TV som datorskärm. Då måste du ha LCD. Plasma bränner in och funkar därför inte som datorskärm.

Det finns en sak att tänka på dock. PS3 kan köras med antingen 720p eller 1080p. Om du köper en 720p-TV (billigast) så kanske du inte kan spela alla PS3-spel med den grafiken som spelet har.

MEN.

Köper du en dator så måste den arbeta hårdare i ett spel på 1080p än 720p. Om du kör datorn i 720p-läge på en 1080p-läge så kommer det att se fult ut och text kommer att vara mycket mycket mer svårläst.

Så tänk efter vad du vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en Sony KDL -40D3000 för några veckor sen, som jag använde både till dator och till 360n. Med vanlig vgakabel från datorn till TVn blir det precis lika bra bild som på en datorskärm, och det går därför jättebra att surfa eller göra vad som helst i windowsmiljö. Med S-video blir bilden värdelös. När jag provade det gick det inte att läsa undertexten till filmen jag skulle se. Det som känns lite konstigt är att man sitter så långt borta från skärmen, men det kanske man kan vänja sig vid. Man har ju inte så skön arbetsställning i soffan heller. Men bilden blir absolut skitbra. :P

http://prisjakt.se/produkt.php?p=168703

----

Var kan man få tag på 3Dglasögon? Ett rött och ett grönt glas.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du kan ta en TV som datorskärm. Då måste du ha LCD. Plasma bränner in och funkar därför inte som datorskärm.

Det finns en sak att tänka på dock. PS3 kan köras med antingen 720p eller 1080p. Om du köper en 720p-TV (billigast) så kanske du inte kan spela alla PS3-spel med den grafiken som spelet har.

MEN.

Köper du en dator så måste den arbeta hårdare i ett spel på 1080p än 720p. Om du kör datorn i 720p-läge på en 1080p-läge så kommer det att se fult ut och text kommer att vara mycket mycket mer svårläst.

Så tänk efter vad du vill ha.

Det låter som du kan det här...

Beträffande PS3 låter det bäst med 1080p. Beträffande dator - är det inte bara att köra 720p och ställa in TVn på 720p?

Jag köpte en Sony KDL -40D3000 för några veckor sen, som jag använde både till dator och till 360n. Med vanlig vgakabel från datorn till TVn blir det precis lika bra bild som på en datorskärm, och det går därför jättebra att surfa eller göra vad som helst i windowsmiljö. Med S-video blir bilden värdelös. När jag provade det gick det inte att läsa undertexten till filmen jag skulle se. Det som känns lite konstigt är att man sitter så långt borta från skärmen, men det kanske man kan vänja sig vid. Man har ju inte så skön arbetsställning i soffan heller. Men bilden blir absolut skitbra. :(

http://prisjakt.se/produkt.php?p=168703

Jag måste ju ändå ha ett skrivbord för studier. Det ska väl inte vara svårt att ha mus och tangentbord på skrivbordet, och sen spela när man sitter i soffan. Trådlösa kanske det blir, då :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som du kan det här...

Beträffande PS3 låter det bäst med 1080p. Beträffande dator - är det inte bara att köra 720p och ställa in TVn på 720p?

Det är problemet. TV:n har ju fortfarande upplösningen 1920x1080 eller något i närheten vilket gör att den måste förstora 720p-bilden och då blir det suddig bild. Om du har en plattskärm till datorn kan du ju prova sänka upplösningen några steg och se hur fint det blir.

Spel funkar utan problem i 720p på en 1080p-TV men text blir suddig och framkallar bara huvudvärk efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...