Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

*skräp*

Nu är det ju så att just det där kommer dit när du editerar, oavsett edition.

Detta är mitt inlägg

Hej, jag hetter Stellan.

Jag ser att jag stavat fel på heter, så jag editerar. Folk som inte såg det vet då inte vad som är editerat

Hej, jag heter Stellan.

Här har jag editerat och lagt till text. Samma igen, folk som inte läst innan vet inte detta.

Hej, jag heter Stellan. Jag är snel hest.

Då är det smart att slänga in en *edit* och lägga till det efter så folk vet detta.

Hej, jag heter Stellan.

*edit*

Jag är snel hest.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med märkta och omärkta sedlar. Alla sedlar ute i cirkulation är märkta, eller hur? Alla pengar på banker är märkta? Så om jag skulle råna en bank, så skulle de kunna blocka alla serienummer eller vad de nu vet om sedlarna så att så fort jag försökte andvända dom någonstans för att betala för något så skulle de veta om det, och de som satt i kassan skulle vara medvetna om det på något sätt?

Vet inte riktigt hur det där funkar. När märks sedlarna? I "tryckeriet"?

Vad är skillnaden på omärkta och märkta sedlar? Vill gärna lära mig mer om det här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med märkta och omärkta sedlar. Alla sedlar ute i cirkulation är märkta, eller hur? Alla pengar på banker är märkta? Så om jag skulle råna en bank, så skulle de kunna blocka alla serienummer eller vad de nu vet om sedlarna så att så fort jag försökte andvända dom någonstans för att betala för något så skulle de veta om det, och de som satt i kassan skulle vara medvetna om det på något sätt?

Vet inte riktigt hur det där funkar. När märks sedlarna? I "tryckeriet"?

Vad är skillnaden på omärkta och märkta sedlar? Vill gärna lära mig mer om det här.

http://www.riksbank.se/templates/search.as...elm%c3%a4rkning

Inte en jävla pdf funkar. Tror inte dom skriver när/hur/var dom märker sedlarna, då det skulle vara mer eller mindre att bjuda in alla rånare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.riksbank.se/templates/search.as...elm%c3%a4rkning

Inte en jävla pdf funkar. Tror inte dom skriver när/hur/var dom märker sedlarna, då det skulle vara mer eller mindre att bjuda in alla rånare.

Otoligt nog så såg jag ett program om det här på Discovery igår. Märkningen av pengarna är det sista som görs innan de skärs till. 70l53cqg4p.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag har frågat detta förrut, men vad är allt det här snacket med 'babylon' för något (i reggae-sammanhang)?

Och detta är verkligen on topic, då jag tycker att det är lite pinsamt att inte veta :shifty:

http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X...gae&spell=1

|

\/

http://www.mimersbrunn.se/arbeten/434.asp

|

\/

'Babylon är den västerländska världen med kommersialism och materialism som rastas vill undvika. Man tror att de svarta som såldes som slavar blev skickade till Babylon för sina synders skull. Babylon system är en symbol för allt ont i samhället. Målet för rastafaris är ”Let’s get out of Babylon”.'

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag har frågat detta förrut, men vad är allt det här snacket med 'babylon' för något (i reggae-sammanhang)?

Och detta är verkligen on topic, då jag tycker att det är lite pinsamt att inte veta :shifty:

Hehe, minns när du frågade första gången. (w00t)

Du är ju Urban Dictionary-förespråkaren själv :lol:http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Babylon

Och mjo.. lite UD-förespråkare är du allt.

Allt det där finns ju ändå på Urban Dictionary.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, minns när du frågade första gången. :shifty:

Och mjo.. lite UD-förespråkare är du allt.

Oj, jag hade visst fått fina svar också, bla från Corleone:

Uttrycket "babylon" syftar allt som oftast på övermaktens - polisen som KalleR sa - korrupta drag, då det så hatiskt nämns inom hip-hopen såväl som reggaen. "Babylon" beskriver även den för själs- och samlivet skadliga ytligheten och materialismen; ett hinder för frihet.

Vad som ligger i grund för att nationen Babylonien, vilken jag inte kan ett skit om, har stöttat dessa negativt klingande pelare vet jag inte, men antagligen var det ett rike där människan kom i andra hand; våran art agerade svans åt kapitalismen eller någonting sådant.

Men tack, då vet jag (igen)!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en låt som jag ska lägga upp nätet som inte är riktigt klar än eftersom jag vill veta vad andra tycker om låten. Så jag undrar om man kan lägga till ett ord efter låtnamnet som säger att låten inte är klar. Jag har sett att vissa skriver PROMO?... kan man skriva det eller? eller är det något annat man ska skriva?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en låt som jag ska lägga upp nätet som inte är riktigt klar än eftersom jag vill veta vad andra tycker om låten. Så jag undrar om man kan lägga till ett ord efter låtnamnet som säger att låten inte är klar. Jag har sett att vissa skriver PROMO?... kan man skriva det eller? eller är det något annat man ska skriva?

Demo är nog ordet du söker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon bugg som gör att trådar låses?

Jag har flertalet gånger uppmärksammat (i den här tråden) att en tråd är låst utan anledning. Och admin/moderatorerna har aldrig lyckats ge någon vettig förklaring på varför det har varit så, utan bara låst upp den igen.

Den här gången är det Hiphoptråden som är låst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon bugg som gör att trådar låses?

Jag har flertalet gånger uppmärksammat (i den här tråden) att en tråd är låst utan anledning. Och admin/moderatorerna har aldrig lyckats ge någon vettig förklaring på varför det har varit så, utan bara låst upp den igen.

Den här gången är det Hiphoptråden som är låst.

Tyvärr är det så att det räcker med att trycka ett enkelt musklick på denna

eller liknande ikon för att låsa = Lätt att råka låsa genom att klicka fel. Hiphoptråden är upplåst, om någon annan admin/mod mottycker får denne låsa igen med förklaring.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...