Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Jag skulle snarare peka mot Isaac Newtons lagar.

Newtons rörelselagar

Tröghetsprincipen beskrevs ju av Newton?

"Newtons första lag (Tröghetslagen): Ett föremål förblir i vila eller i likformig rörelse så länge inga yttre krafter verkar på föremålet."

Därför fortsätter kroppen framåt i samma hastighet som bussen sålänge inte någon annan kraft påverkar den.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tröghetsprincipen beskrevs ju av Newton?

"Newtons första lag (Tröghetslagen): Ett föremål förblir i vila eller i likformig rörelse så länge inga yttre krafter verkar på föremålet."

Därför fortsätter kroppen framåt i samma hastighet som bussen sålänge inte någon annan kraft påverkar den.

Trögheten ser inte lika ballt ut som Newtons första lag. :rolleyes:;) ;) (w00t);):(:)

..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, därför hade du fel om att endast ditt var rätt.

Newtons första lag och Tröghetslagen är exakt samma sak.

Jag hade bara pekat mot Newtons första lag pågrund av att det är en summerad form av all text som står på Tröghetslagens wiki.

Ingen har fel, båda har rätt. Vadfan har du sniffat?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man skicka ett meddelande till någons IP/Dator?

Jag menar att meddelandet ska komma upp på offrets datorskärm som en Messagebox och offret ska inte behöva ha något speciellt program för att se detta.

Påminner mig om när en ruta där det stod "Jag knullar din mamma varje dag" kom upp på VARENDA dator i min förra skola.

EÖkngfppv Ehem. För att stanna On Topic så frågar jag en fråga.

Vad är det som påverkar vårat intresse för olika saker? Varför finner olika personer olika saker olika intressant?

Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som påverkar vårat intresse för olika saker? Varför finner olika personer olika saker olika intressant?

Stell kan nog namnet bättre än mig, det är något som utsöndras i hjärnan vid intresse, D-någonting, vilket reagerar på barndom, hur man har blivit uppfostrad etc. Inte så säker, bara läst det någonstans.

Som sagt, Stell vet nog mer än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Påminner mig om när en ruta där det stod "Jag knullar din mamma varje dag" kom upp på VARENDA dator i min förra skola.

Lawl, fick tillåtelse att skicka lite netsends under en rast för våran datoransvarige på skolan. Skrev typ "Please wait, system uppdate", alla 7:or i hela datorsalen typ "vaaaa!? vae det häär? :((((((, jelp mig snela!!!".

Det var kul, men nu har dom bytt ut alla win98/95:or till xp+ så skall jak byta skola.

--

OT. Kan man lära en gammal hund.. eh.. hur man uppför sig? Icecandys kamphund är inte så jätte snäll mot mig ibland.. Jag har försökt med att säga "NEJ FIFFI!", men hon bryr sig inte alls.. Brr, hon sitter och stirrar på mig atm, altså blåstirrar - hotfullt. Jag känner sig iaktagen. Ibland brukar den råffa åt sig mat på bordet och skälla 5 min i sträck. Den är väldigt söt, snäll och gosig, men.. ibland känns det som man ligger i lite underläge..Mhm, nu somnade hon.. låter som en jävla drake.. Eh.. Kan tillägga att jag inte vill göra den sur så att den ska hata mig eller något.. Jag är inte rädd för den, men.. Det är lite segt.. Sure, jag kan leva med det men innan jag ger upp - Någon som har något bra knep på att bemästera denna varelse? :(

edit: och ja, jag har själv hund, och nej jag har inte sett något liknande.. ._.

// SIKORKA VID TANGETBORDET one_eye_gif_913152_0.gif

Redigerad av IceCandy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lawl, fick tillåtelse att skicka lite netsends under en rast för våran datoransvarige på skolan. Skrev typ "Please wait, system uppdate", alla 7:or i hela datorsalen typ "vaaaa!? vae det häär? :((((((, jelp mig snela!!!".

Det var kul, men nu har dom bytt ut alla win98/95:or till xp+ så skall jak byta skola. har själv hund, och nej jag har inte sett något liknande.. ._.

// SIKORKA VID TANGETBORDET one_eye_gif_913152_0.gif

Jaha så jag kan skicka NET Send till alla datorerna i nätverket utan att dem behöver acceptera det? rutan kommer alltså bara upp?.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar bara om dom inte har SP2, vilket alla har nuförtiden

Messenger service är avaktiverat i SP2 :)

Är det dock SP1, eller om du har sprungit runt och aktiverat messenger på alla, så skriver du "NET SEND * Hello World"

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar bara om dom inte har SP2, vilket alla har nuförtiden

Messenger service är avaktiverat i SP2 :)

Är det dock SP1, eller om du har sprungit runt och aktiverat messenger på alla, så skriver du "NET SEND * Hello World"

Presajsly.

Kan ju dock tillägga att asterisken står för infinite, alltså alla IP på nätverket. Vill man skicka NET SEND till just en person så skriver man personens IP-nummer eller datornamnet.

Hela nätverket - "NET SEND * Hello World!"

En persons IP - "NET SEND 192.168.0.1 Hello World!"

En IP-familj - "NET SEND 192.168.0.* Hello World!"

Ett datornamn - "NET SEND StellHell Hello World!"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stell kan nog namnet bättre än mig, det är något som utsöndras i hjärnan vid intresse, D-någonting, vilket reagerar på barndom, hur man har blivit uppfostrad etc. Inte så säker, bara läst det någonstans.

Som sagt, Stell vet nog mer än mig.

För att fortsätta mig lite.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dopamin <- Var "D-någonting" jag tänkte på. Detta är även vad som gör att man blir "fäst" vid ett MMORPG eller någon sådan typ av grej. Lunarstorm whatever. Vid entusiasm, så utsöndras dopamin och vid utsöndringen så kommer intresse, då hjärnan generaliserar det ämnet man blir intresserad av med dopamin.

Inte 100% men kan tänka mig att det är något i den riktiningen. Gör teorier medans jag väntar på att Stell ska rätta mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att fortsätta mig lite.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dopamin <- Var "D-någonting" jag tänkte på. Detta är även vad som gör att man blir "fäst" vid ett MMORPG eller någon sådan typ av grej. Lunarstorm whatever. Vid entusiasm, så utsöndras dopamin och vid utsöndringen så kommer intresse, då hjärnan generaliserar det ämnet man blir intresserad av med dopamin.

Inte 100% men kan tänka mig att det är något i den riktiningen. Gör teorier medans jag väntar på att Stell ska rätta mig.

Dopamin är hjärnans sett att belöna sig själv och kroppen. Som att ge sin hund en godisbit när den har gjort något bra.

Det används också som utsöndring vid aktiviteter som man gillar, oftast mat och sex.

Men som du säger; gillar man en viss sak, och får ett stort intresse för detta belönar man sig själv på samma sätt och dopaminet söndas ut; vid t.ex. ett MMORPG. Kokain och heroin ökar flödet på dopamin, och man vet alla att folk som tar heroin/kokain får en "gladare" syn på livet under sitt rus. Liknande är det då man gör något man gillar, men inte till lika stor proportion. Alltså, gillar man att cykla och man kommer hem efter en lång tur så kommer man känna sig glad och kommer vilja göra det igen, medans når man inte gör något som är kul kommer inget dopamin att utsöndras och man kommer du inte festa sig vid detta.

More or less, ingen rättning bara en födjupning. TRÖTTFITTA! :) SOOOOOVA!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...