R2D2 Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 På motorväg får man köra i 110 km/h. Man får bara köra om i omkörningsfilen (den vänstra). Om någon kör i omkörningsfilen i långsammare hastighet än 110 km/h, får man köra 110 km/h i innerfilen då även fast det då blir en omkörning? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Quattro Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 Skulle behöva ett program där man kan skapa gif-bilder där bakgrunden på bilden blir den samma som på själva sidan (kommer inte ihåg vad det heter ) Ni fattar, hoppas jag. Nån som kan tipsa om nåt bra? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 Skulle behöva ett program där man kan skapa gif-bilder där bakgrunden på bilden blir den samma som på själva sidan (kommer inte ihåg vad det heter ) Ni fattar, hoppas jag. Nån som kan tipsa om nåt bra? Transparent menar du? Det går med phootoshop. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 (redigerad) På motorväg får man köra i 110 km/h. Man får bara köra om i omkörningsfilen (den vänstra). Om någon kör i omkörningsfilen i långsammare hastighet än 110 km/h, får man köra 110 km/h i innerfilen då även fast det då blir en omkörning? Nej, enda tillfället du får köra om till höger är om vägbanorna leder till olika mål och om hastigheten är max 70km/h (har jag för mig). Att köra om till höger på motorväg är ju livsfarligt. Redigerad 30 juli, 2007 av The Dude Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 Gäller för allt? Köpa och dricka liksom. Yes, min systers polare jobbade på Tivoli i Danmark och efter skolan brukade skolbarnen komma och köpa en öl och äta middag, så visst går det. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 (redigerad) Nej, enda tillfället du får köra om till höger är om vägbanorna leder till olika mål och om hastigheten är max 70km/h (har jag för mig). Att köra om till höger på motorväg är ju livsfarligt. Kalrt du får köra om på höger sida på motorvägen. Varför skulle det vara livsfarligt!? Det finns ju 2 filer. Ända gången du inte får köra om på höger sida är då det bara finns en fil. R2, sen är det där bara en myt, som Fantomen ungefär. Finns inget som heter "omkörningsfil" eller "snabbfil". Det finns 2 filer. Och det är 110 på båda. Tyvärr fattar inte folk det utan tror att de är fri hastighet i den vänstra... Redigerad 30 juli, 2007 av Vice. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 Nej, enda tillfället du får köra om till höger är om vägbanorna leder till olika mål och om hastigheten är max 70km/h (har jag för mig). Att köra om till höger på motorväg är ju livsfarligt. Man får väl köra om om man är påväg upp till motorvägen och det finns en bil på motorvägen som åker ut i vänsterfil för att göra plats åt den stackaren. Då måste man ju glida om på höger sida, om man är snabbare vill säga. Eller är det bara en hyffs-sak man gör? Att byta fil för att bilarna ska kunna komma upp på motorvägen? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 (redigerad) Man får väl köra om om man är påväg upp till motorvägen och det finns en bil på motorvägen som åker ut i vänsterfil för att göra plats åt den stackaren. Då måste man ju glida om på höger sida, om man är snabbare vill säga. Eller är det bara en hyffs-sak man gör? Att byta fil för att bilarna ska kunna komma upp på motorvägen? Vad gäller påfarter, (en väg som inte är motorväg som leder in på motorvägen) men även när två motorvägar blir en, gäller "blixlås" principen. Vilket betyder varannan bil. Sen kan man ju underlätta för den som kommer på påfarten genom att byta till vänstra filen. Men om man nu inte gör det så gäller varannan bil Edit: Om du är på en väg med endast en fil, så är omkörningar på höger sida strikt förbjudet! Om, inte bilen som du skall köra om skall svänga vänster, då får man köra om på höger sida. Redigerad 30 juli, 2007 av Vice. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 Har du ens körkort Vice? Jag står fast vid det jag skrev. Sen gäller inte alls blixtlåsprincipen vid påfart, utan ett ansvar från både de på körfältet och påfartsträckat att se till att påfarten sker på ett säkert sätt; reglerna är inte jättetydliga men det finns ingenting om blixtlås... Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 (redigerad) Har du ens körkort Vice? Jag står fast vid det jag skrev. Sen gäller inte alls blixtlåsprincipen vid påfart, utan ett ansvar från både de på körfältet och påfartsträckat att se till att påfarten sker på ett säkert sätt; reglerna är inte jättetydliga men det finns ingenting om blixtlås... Ja jag har körkort! Det finns 2 körfält på motorvägen, om en bil ligger i 70 i vänstra fältet, varför skulle jag inte kunna köra om i höger då?! Jo du, det är blixlåst principen som gäller på en påfart. Du har rätt i att det inte finns en lag som säger att du ska använda dig av blixlået, men vägrar du släppa in folk på motorvägen och det smäller så är det du torskar dit! Men vad gäller omkörning på höger sida så har du 100% fel! Detta är fakta som jag kan backa upp med bevis! Här tex har du en 2 filig motorväg. Varje körbana har två körfält dvs 2 filer! Du får göra omkörningar på båda! http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5f/Motorvag_-_bild.jpg/800px-Motorvag_-_bild.jpg Edit: Alltså, om en bil ligger i höger fil så får du givetvis inte köra om på höger sida. (förvisso går inte det då du i så fall kör på väggrenen) Men ligger en bil i vänstra går det alldeles utmärkt att köra om i höger! Redigerad 30 juli, 2007 av Vice. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 (redigerad) Nu la du förvisso inte fram några bevis, och jag själv misslyckades med min snabba googling att hitta några, förutom en diskussion på FB vilket får duga så länge: http://www.flashback.info/showpost.php?p=5...mp;postcount=13 Gällande blixtlåsprincipen kan jag inte säga att du har fel, men generellt sätt gäller en form av anpassningsplikt (båda har ansvar), men blixtlåsprincipen tillämpas nog ofta och är säkert effektiv. Jag har inte så stor erfarenhet av motorvägskörning, men jag har läst boken. Edit: i länken fanns visst direktcitat från Trafikförordningen... Redigerad 30 juli, 2007 av The Dude Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 Nu la du förvisso inte fram några bevis, och jag själv misslyckades med min snabba googling att hitta några, förutom en diskussion på FB, vilket får duga så länge: http://www.flashback.info/showpost.php?p=5...mp;postcount=13 Gällande blixtlåsprincipen kan jag inte säga att du har fel, men generellt sätt gäller en form av anpassningsplikt (båda har ansvar), men blixtlåsprincipen tillämpas nog ofta och är säkert effektiv. Jag har inte så stor erfarenhet av motorvägskörning, men jag har läst boken. Men det är det jag säger! Du har uppenbarligen inte körtkort! å här står det i Trafikförordningen 3 kap. 31 § ”Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng …” Var svänger man vänster på en motorväg? En motorväg är rak, du kan varken svänga höger eller vänster! Det är landsväg de snackar om! Då får en omkörning bara ske på vänster sida som jag skrev, BORTSETT från när en bil svänger väsnter, då får du köra om på höger sida! Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 (redigerad) Men det är det jag säger! Du har uppenbarligen inte körtkort! å här står det i Trafikförordningen 3 kap. 31 § ”Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng …” Var svänger man vänster på en motorväg? En motorväg är rak, du kan varken svänga höger eller vänster! Det är landsväg de snackar om! Då får en omkörning bara ske på vänster sida som jag skrev, BORTSETT från när en bil svänger väsnter, då får du köra om på höger sida! Jaha, så det var 70 på motorvägen? Men det hör ju till det ovanliga och på övrig motorväg där hastigheten är 90 eller mer, så får du inte blåsa om i högerfil. "Och så här i 3 kap. 7§ (fjärde stycket) ”… På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.”" Nu slutar vi bråka... båda har körkort <3 Edit: Om du kör om mig till höger på 110-motorväg nästa gång jag är i Lund så ringer jag polisen! Redigerad 30 juli, 2007 av The Dude Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 (redigerad) Jaha, så det var 70 på motorvägen? Men det hör ju till det ovanliga och på övrig motorväg där hastigheten är 90 eller mer, så får du inte blåsa om i högerfil. "Och så här i 3 kap. 7§ (fjärde stycket) ”… På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.”" Nu slutar vi bråka... båda har körkort <3 Ja men ser du inte var du har fel?! ”… På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre..." den högsta tillåtna hastigheten är inte 70 på en motorväg, det är 110! Och aldrig 90! Det är motortrafikled, det är nått helt annat! Motorväg och motortrafikled är olika grejer. Du får köra om på höger sida! Ring och fråga trafikpolisen imorgon, eller en körskola. Redigerad 30 juli, 2007 av Vice. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 Jaha, så det var 70 på motorvägen? Men det hör ju till det ovanliga och på övrig motorväg där hastigheten är 90 eller mer, så får du inte blåsa om i högerfil. "Och så här i 3 kap. 7§ (fjärde stycket) ”… På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.”" Nu slutar vi bråka... båda har körkort <3 På hårt trafikerade vägar med många filer kan man inte riktigt rå för att ens fil går snabbare då många idioter lägger sig längt till vänster bara för att den ska vara snabbast. Så där har polisen överseende. Men på lugnare tvåfiliga vägar är det nog inte lika uppskattat. Men, vem gör det inte? Speciellt på ölandsbron råkar man ofta ut för sega idioter som svänger ut för att ta sig förbi en husvagn 100 meter framför, då är det sicksacka mellan bilar och filerna som gäller. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 (redigerad) Ja men ser du inte var du har fel?! ”… På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre..." den högsta tillåtna hastigheten är inte 70 på en motorväg, det är 110! Och aldrig 90! Det är motortrafikled, det är nått helt annat! Motorväg och motortrafikled är olika grejer. Du får köra om på höger sida! Ring och fråga trafikpolisen imorgon, eller en körskola. 70 kilometer i timmen eller lägre 70 kilometer i timmen eller lägre 70 kilometer i timmen eller lägre 110 är högre än 70 det vill säga, INTE tillåtet. Eller är det jag som har blivit vansinnig...? --- Edit: jag vill inte bråka eller så, men du borde faktiskt inte kritisera mig så hårt när du själv inte har koll. Det kan visst vara 90 på motorväg. Motortrafikled betyder att vägen inte håller riktigt samma standard som motorväg, tex kan det finnas mötande trafik. Redigerad 30 juli, 2007 av The Dude Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 (redigerad) 70 kilometer i timmen eller lägre 70 kilometer i timmen eller lägre 70 kilometer i timmen eller lägre 110 är högre än 70 det vill säga, INTE tillåtet. Eller är det jag som har blivit vansinnig...? Nej, nu är det jag som blir förvirrad, det står som du säger där! Sorry för det. Okej jag ska ringa Farbror blå imorgon och dubbelkolla om att man får köra om på höger sida på en motorväg! Om KalleR ligger och mjäkar i vänstra filen i 80 km/h på E4:an och det är fritt i högra filen, ska jag då ligga kvar i vänstra fram tills han lämmnar motorvägen? Klart man måste få köra om i högra. Redigerad 30 juli, 2007 av Vice. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 Nej, nu är det jag som blir förvirrad, det står som du säger där! Sorry för det. Okej jag ska ringa Farbror blå imorgon och dubbelkolla om att man får köra om på höger sida på en motorväg! Gör det, reglerna kanske fungerar annorlunda i teorin. Men notera också editeringen i mitt förra inlägg, och jag vill även tillägga att hösta hastigheten på motorväg även kan vara 120. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 (redigerad) Nej, enda tillfället du får köra om till höger är om vägbanorna leder till olika mål och om hastigheten är max 70km/h (har jag för mig). Att köra om till höger på motorväg är ju livsfarligt. Kalrt du får köra om på höger sida på motorvägen. Varför skulle det vara livsfarligt!? Det finns ju 2 filer. Ända gången du inte får köra om på höger sida är då det bara finns en fil. R2, sen är det där bara en myt, som Fantomen ungefär. Finns inget som heter "omkörningsfil" eller "snabbfil". Det finns 2 filer. Och det är 110 på båda. Tyvärr fattar inte folk det utan tror att de är fri hastighet i den vänstra... Nu säger ni emot varandra. Får man köra om till höger eller inte? *edit* Nu hann ni svara medan jag hade reply-grejen uppe. Ska läsa. Sista inlägget Vice skrev var ganska bra sammanfattning av min fråga. Jag undrade lite vilken av reglerna som väger tyngst - att man får köra 110 på motorväg eller att man bara får köra om på vänster sida. Om någon ligger i 90 km/h i vänsterfilen på en väg där 110 km/h är tillåtet, får man då inte köra i 110 km/h i högerfilen? Ses det som en omkörning? Redigerad 30 juli, 2007 av R2D2 Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juli, 2007 (redigerad) --- Redigerad 30 juli, 2007 av The Dude Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts