Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Varför får folk olika färger på ögonen? varför får inte alla tex blåa?

Det ligger i generna. Bruna ögon är ett dominant anlag, och blåa ögon är ett recessivt anlag. Vad som menas med det är, att om ett barn skulle få anlag till blå ögon från t e x sin pappa, och anlag till bruna ögon från sin mamma, så skulle barnet få bruna ögon. När man får ett blått och ett brunt, så vinner alltid det bruna, det blåa är vikande. Men skulle man få bara blåa anlag skulle man få blåa ögon.

Säg att två föräldrar får fyra barn. Båda föräldrarna har i sin tur ett anlag till blåa ögon, och ett anlag till bruna.

Bilden visar ett rent statistiskt fall.

Barn 1 får två bruna anlag, och får bruna ögon.

Barn 2 får ett blått och ett brunt anlag, men eftersom brunt är dominerande får också barn 2 bruna ögon.

Barn 3 får ett brunt och ett blått anlag, och får precis som barn 2 bruna ögon.

Barn 4 får två blå anlag, och får därför blå ögon.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fråga! hand upp!

alla människor är ju byggda likdant i princip (alla tarmar finns ju på alla) men varför tycker vissa att vissa tjejer är snyggare än andra, mendans andra tycker tvärt emot, till exempel. vart ifrån kommer tycket som skiljer sig på alla människor förutom fjortisar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill gärna veta hur man får text på SVT 1 och 2. Jag vet att man startar tex-tv sen går man till en sida tex 198. (men det är inte den sidan) någon som vet eller har upplysta föräldrar som vet? Hade varit mycket tacksam. >_<

För ettan är det 199, för tvåan är det 299. Men det finns bara till en del program.

Jag har en fråga! hand upp!

alla människor är ju byggda likdant i princip (alla tarmar finns ju på alla) men varför tycker vissa att vissa tjejer är snyggare än andra, mendans andra tycker tvärt emot, till exempel. vart ifrån kommer tycket som skiljer sig på alla människor förutom fjortisar?

Det ligger i männens instinkt att hitta en kvinna man finner passande att föda ens barn. Bland annat ser vi undermedvetet (och medvetet) på deras höfter, eftersom en kvinna med breda höfter har lättare för att föda barn. Stora bröst innebär också bättre amning. Sedan förändras hela tiden synen på hur en attraktiv kvinna ska se ut, precis som mode.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ligger i generna. Bruna ögon är ett dominant anlag, och blåa ögon är ett recessivt anlag. Vad som menas med det är, att om ett barn skulle få anlag till blå ögon från t e x sin pappa, och anlag till bruna ögon från sin mamma, så skulle barnet få bruna ögon. När man får ett blått och ett brunt, så vinner alltid det bruna, det blåa är vikande. Men skulle man få bara blåa anlag skulle man få blåa ögon.

Säg att två föräldrar får fyra barn. Båda föräldrarna har i sin tur ett anlag till blåa ögon, och ett anlag till bruna.

http://img124.imageshack.us/img124/3131/forklaring4au.png[

Bilden visar ett rent statistiskt fall.

Barn 1 får två bruna anlag, och får bruna ögon.

Barn 2 får ett blått och ett brunt anlag, men eftersom brunt är dominerande får också barn 2 bruna ögon.

Barn 3 får ett brunt och ett blått anlag, och får precis som barn 2 bruna ögon.

Barn 4 får två blå anlag, och får därför blå ögon.

Jag förstår inte rikitgt... min kompis är från Gambia. Och han har ändån blå ögon och är vit? Hur kan han ha det? Hans mamma är svart och har bruna ögon... :)

Redigerad av rabarben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...