Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Nej, wikipedia är inte hans källor. Jag trodde också det men så är det inte, allt han vet råkar finnas där bara. Vilka är dina källor? Du kan inte för en sekund tänka att lite av din uppfattning om hur "ubermegastealth-grym" N-I är kommer från din pappas relation till dem? :teehee:

Och jo, du är en liten allvetande uppblåst och självgod 14/15-åring :P

Ja, eftersom min pappa har väldigt god relation med polisen överlag och också NI så baserar jag mina källor därifrån - det anser jag som en bra förklaring.

Tack för att du tycker att jag är allvetande, men upplåst eller självgod är jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, eftersom min pappa har väldigt god relation med polisen överlag och också NI så baserar jag mina källor därifrån - det anser jag som en bra förklaring.

Tack för att du tycker att jag är allvetande, men upplåst eller självgod är jag inte.

Nog har du vett nog att förstå att jag menade att du själv tror att du är allvetandeNog har du vett nog att förstå att jag menade att du själv tror att du är allvetande?

Ingen självinsikt har du heller. Och nej, du är inte upplåst, utan uppblåst.

Ja visst är det en bra förklaring till varför du tror dig veta så mycket, men nog är wikipedia en mer ovinklad källa än poliserna själva :teehee: Till exempel det här med deras psyke, ofta de själva skulle säga "Näe vi har inte psyke alls vi skiter i byxan allihopa så fort någonting händer".

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sagt att jag vet allt, kommer aldrig att göra heller. Det är ni som får uppfattningen om det för att jag är intresserad i många ämnen. I det här fallet vet jag ganska mycket - dock långt ifrån allt och det händer att jag har fel. Jag säger detsamma till Kicken.

.....

Jag kan säga såhär: piketen vet jag inte mycket om, till en början diskuterade vi NI och det var när du replikerade på Vices inlägg "Jodå, de har använts ganska normalt mycket, dock inte lika flitigt som Piketen" diskussionen började. Det jag ville påpeka egentligen är att det var en helt fuckt off mening, då Piketen inte alls har något med NI och göra - de har inte samma utrustning, absolut inte samma eller ens liknande arbetsuppgifter och då är det fel och säga "dock inte lika flitigt som Piketen", som de hade något gemensamt.

Hur i helvet får du det till att jag jämför N-I med piketen?

Piketen används mer än N-I, det är ingen jämförelse, det är fakta.

Piketpoliser finns som jag sa nästan i varje län medans N-I har runt 30-40 medlemmar.

Det är självklart att piketpoliser används oftare och det är ingen som helst jämförelse.

Polisen har ett vapen för att använda det, oavsett om det är NI eller vanliga polisen på gatan. Polisen dödar inte i onödan. Det är väldigt sällsynt med dödsfall med poliser inblandade om du jämför med andra länder med korkade lagar och poliser, t.ex. USA, och NI dödar inte heller dem i onödan. Skulle det vara så mot all förmodan att gärningsmannen vid en gripning skulle börja skjuta är det ingen tvekan - polisen skjuter också, så där har du faktiskt fel. Då stämmer snarare jämförelsen in på poliser och väktare.

Ja, som att jag vore dum. Så klart polisen skjuter också.

Anledningen varför jag inte skrev det var att det borde alla veta, t.o.m en 5-åring som leker med polisbilar.

Dessutom en gång till. Du sade i ett tidigare inlägg att Piketen används ofta där det skulle behövas mer poliser och liknande polisers jobb. Ännu en gång förstår jag dig inte. Jag sa att piketen kallas alltid in när man ska gripa farliga personer och den utbildningen har inte vanliga poliser fått.

Men nu fokuserar du inte runt det, utan hur jag inte skrev att vanliga polisen skjuter mot gärningsmän.

Dessutom förstår jag inte hur jag har helt fel?? Jag påstog aldrig att polisen inte skulle börja skjuta. Jag sa att det är illa ute för dom. Poliser har en vanlig pistol medans gärningsmannen kan springa runt med en MP5 eller i värsta fall AK47:a.

Det mesta där har du ju bara saxat från Wikipedia, vad du nu vill få ut av det. Det är helt irrelevant för diskussionen.

I viss mån menar jag testerna, men helt ärligt: du tror inte att poliserna i NI får lära sig och hantera gisslansituationer? Terrorsituationer? Tror du första dagen på jobbet, efter de har kommit in att de får utryckningar direkt och inte vet hur man hanterar sina vapen? De har så jävla strikta regler på hur saker och ting ska hanteras i nödsituationer och alla vet hur man skall göra. Du tror helt krasst att det enda som krävs är att klara testerna? Nejdå, det krävs också utbildning. Det spelar ingen roll inom vilket yrke du skall uppgraderas - nu har jag inte koll på ambulanser och sjukvård men om du skall gå från.. undersköterska till sjuksköterska (fan vet jag, exempel) så krävs utbildning även där.

Och som jag sade, basera inte alla dina argument från Wikipedia. Det funkar liksom inte.

Oh ja, nu kommer vi till det här. Saxat från wikipedia.

1) Jag har aldrig och då menar jag aldrig gått in där och sökt på "N-I"

2)Lär dig att veta eller fråga folk först innan du kommer med dumma påståenden.

Det jag skrev har jag helt och hållet fått från egna erfarenheter med att söka och fråga.

Och att de flesta stämmer in på wikipedia bryr jag mig inte om.

Jag skrev:

"Alla som blir N-I genomför en träning som kan jämföras med lumpen. Så dom är nästan soldater fast fortfarande poliser..."

Det var detta jag menade under utbildning.

Allt det du skrev visste jag redan när du var 11-12.

Och ja det krävs utbildning, men inte en sådan som jag förstog mig på.

Så klart dom lär sig allting, herregud, jag är inte dum.

Ja, jag kan ge dig ett exempel t.o.m.

En buss åker mot Stockholm, ombord är det 3 terrorister.

En sitter som vanlig passagerare. N-I kommer bakifrån, dom skjuter sönder däcken, åker framför bussen.

Om dom inte skjuter sönder däcken som är svårt, åker dom fram bredvid bussen och krossar in fönstret och kastar in en flashbang och hoppar in som också det är svårt...

Bussen stannar, dom kastar in en s.k flashbang (om den stannar), två springer in fram och en i mitten, medans en krossar sidofönstret på andra sidan för att distrahera terroristerna vart dom kommer ifrån.

Varför det är så att inte någon springer in bakifrån eller varför inte mer kommer in i mitten är därför då skulle kollegorna hamna i skottlinjen om t.ex en terrorist skulle vara bak eller i mitten.

Hur som helst, så griper dom terroristerna om dom kan och i nödfall skjuter.

Detta gör dom om och om i olika positioner, olika gärningsmän, mer än du kan föreställa dig

UTAN att skada civila.

Deras Prio 1 är att gripa gärningsmännen och inte skada civila som alla borde veta.

Ganska hög? Snarare ganska perfekt. Enligt Wikipedia (där du har dina källor) är det 35 år vilket verkar mycket troligt och tänk dig de vanliga poliserna där det finns allt ifrån 20-åringar till 60-åringar. 35 är en perfekt ålder då du är ganska bra fysiskt tränat men det är också vid denna ålder du har det perfekta psyket.

Ännu en gång. Du är verkligen helt rubbad som tror att jag tar det från wikipedia.

Vart tar du din info från då? Skulle vara roligt att höra.

Dessutom borde inte det stämma att medelåldern är 35 år, den borde vara 1-2 år högre.

Om det nu trots allt är 35 år är det en perfekt ålder, men den är fortfarande skapligt hög.

Dom efterlyste människor med mindre ålder för inte så många år sen.

Dom sa själva att det är en normal ålder, men att den fortfarande är hög att dom vill ha lite yngre folk.

Dom sa aldrig vad det var för ålder, men jag antar att dom sökte runt 30-åringar.

Varför dom gjorde det är att alla som jobbar inom N-I påfrestas otroligt mycket.

Träningen och utbildningen tar otroligt hårt och många slutar när dom redan är uppe i 42-45 årsåldern, men långt ifrån alla. Hur som helst vet jag inte exakt årsålder då majoriteten slutar, men kan inte tänka mig att någon jobbar över 50 års-åldern.

Möjligt att jag skrev piketen, men jag menade i vilket fall som helt NI.

Piketen har också krypskytte, men inte lika avancerade vapen m.m som N-I.

Jag är mållös. :teehee:

Edit: Har editarat småfel och lagt till saker några gånger.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kicken,inte för att vara uppkäftig men vet du hur jävla svårt det är att slå sönder en bussruta?(okej,dom har ju speciella ställen där det går lättare antar jag?) Speciellt utifrån? :P

Btw,alla mina ideér är baserat från bilrutor.

Lol. :teehee:

Äsch,justja.

Vi pratar ju om supermän.

Glöm mig

*Ruttnar bort i glömska igen*

Redigerad av chucky.swe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kicken,inte för att vara uppkäftig men vet du hur jävla svårt det är att slå sönder en bussruta?(okej,dom har ju speciella ställen där det går lättare antar jag?) Speciellt utifrån? ;)

Btw,alla mina ideér är baserat från bilrutor.

Lol. :teehee:

Äsch,justja.

Vi pratar ju om supermän.

Glöm mig

*Ruttnar bort i glömska igen*

Men haha, inte för att vara dum men dom har faktist tillgång till material som dom bl.a slår in dörrar med.

Så att slå in ett bussfönster med en sådan murbräcka (kallas dom så?) är inte så svårt.

Dom slår ju inte in bussfönstret med handen precis om du trodde det :D

Edit: Efter lite googlande så använder man en sorts murbräcka för att bl.a slå in dörrar och fönster.

Edit2: Nu åker jag bort, är borta tills på söndag. Kan inte skriva här på ett tag då :PSee you!

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men haha, inte för att vara dum men dom har faktist tillgång till material som dom bl.a slår in dörrar med.

Så att slå in ett bussfönster med en sådan murbräcka (kalla dom så?) är inte så svårt.

Dom slår ju inte in bussfönstret med handen precis om du trodde det :P

Edit: Efter lite googlane så använder man en sorts murbräcka för att bl.a slå in dörrar och fönster.

Jo,näe tänkte inte precis så men,okej.

Då vet jag :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du... Börjar ta efter mig lite grann, min vän.

:teehee:

Lite skillnad att "ge sig på" nykomlingar helt i onödan än att störa sig på en relativt etablerad forumit, på lika villkor. Han är faktiskt uppblåst och självgod, du hoppar på folk när de lägger upp en bild eller liknande.. Aja, skitsamma, vi lär nog inte komma överens om detta :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nationella insattsstyrkan har aldrig användts i sverige. De är bara ett slöseri med skattepengar...

Det betvivlar jag att du skulle säga om du själv sattes i en extrem situation då NI behövs.

Aldrig använts? Slöseri med skattepengar? Lol.

Jag tror att ni har missförstått det lite. Piketen har absolut ingenting att göra med NI, förrutom att de båda jobbar inom polisen. Piketen är som vilka andra vanliga snutar som helst (fast visst, lite special utbildning har de).

Jag påstår inte att jag själv vet något av egen erfarenhet eller kunskap, men jag fick veta av SlewME att piketen och NI byter plats regelbundet, alltså att NI-medlemmar tränas i X veckor för att sedan byta med NI-medlemmar som för tillfället tränas i piketen. Sen byts de också om, regelbundet. Såklart är det inte alla i piketen som byter med NI, men alla (?) NI tränas emellanåt inom piketen. Ska be honom ta en titt på diskussionen, hoppas den fortsätter :teehee: Den var intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite skillnad att "ge sig på" nykomlingar helt i onödan än att störa sig på en relativt etablerad forumit, på lika villkor. Han är faktiskt uppblåst och självgod, du hoppar på folk när de lägger upp en bild eller liknande.. Aja, skitsamma, vi lär nog inte komma överens om detta :P

Jag skulle inte säga att jag hoppas på nykomlingar för att dom är nykomlingar. Snarare för att jag, precis som du, stör mig på folk. Att xemtoth (blev det rätt nu?) börjar grina för att jag stavar hans namn fel är väl en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så klart dom lär sig allting, herregud, jag är inte dum.

Varför är det så jäkla "så klart"? Du skrev ju klart och tydlig i tidigare poster att det INTE krävdes vidare utbildning..

Och de sista meningarna är totalt fel. Vart får du infon ifrån ?

För det första krävs ingen utbildning (då menar vi läsa, studier osv..) efter att ha varit polis.

För att söka jobb till både piketen och N-I måste man ha jobbat som polis minst 5 år som gör att medelåldern i dessa yrkesgrupper är ganska hög.

Piketen är det lättare att bli accepterad av och man gör en fy helvetes fysträning (detta du menade under utbildning?) och man jobbar bara på att skjuta, gripa, samt träna hela kroppen.

Så att bli piket eller N-I är det ingen skillnad på. Man behöver inte mer utbildning för att bli N-I.

Det man behöver är bättre psyke, bättre kondition, bättre egenskaper m.m

VIsst, piketen kräver också detta, men det ligger inte lika högt upp på listan som för N-I.

Medans det är svårt att komma in i N-I. Här gör man nästan samma sak, men man blir indelad i olika grupper.

Alpha, bravo, delta m.m

Detta motsvarar dykning, krypskytte m.m

Jag läste igenom Wikipedia snabbt om NI och även här hittade jag detta om grupper, något som du nämner här som absolut inte har med diskussionen och göra - olika grupper, alpha, bravo, delta, wtf? Får jag fråga varför du nämner detta när allt diskussionen handlar om är skillnaden på piket och NI? Därför fick jag uppfattningen om att du gärna delade med dig om vad du hade läst på Wikipedia.

Hur i helvet får du det till att jag jämför N-I med piketen?

Piketen används mer än N-I, det är ingen jämförelse, det är fakta.

Piketpoliser finns som jag sa nästan i varje län medans N-I har runt 30-40 medlemmar.

Det är självklart att piketpoliser används oftare och det är ingen som helst jämförelse.

När Vice skriver "de har aldrig använts i Sverige, punkt slut" och du drar till med "Jodå, ganska normalt mycket men dock inte lika flitigt som Piketen" får jag det till en jämförelse; vänd på frågan och tänk hur det skulle sätt ut om Vice skrev "Real Madrid har aldrig vunnit en match" och du svarar "Joda, många men inte lika många som Degerfors IF". Det är enligt dig inte en jämförelse utan en ren upplysning?! I detta skede av diskussionen (alldeles i början) hade Piketen ingenting och göra med saken, men sedan säger du "inte lika flitigt som piketen"?

Äsch ett dåligt exempel.. ett annat:

Vice säger "NI har aldrig använts i Sverige" och du svarar "Ganska normalt mycket, dock inte lika flitigt som ordningsväktarna."

Du ser, exakt samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När Vice skriver "de har aldrig använts i Sverige, punkt slut" och du drar till med "Jodå, ganska normalt mycket men dock inte lika flitigt som Piketen" får jag det till en jämförelse; vänd på frågan och tänk hur det skulle sätt ut om Vice skrev "Real Madrid har aldrig vunnit en match" och du svarar "Joda, många men inte lika många som Degerfors IF". Det är enligt dig inte en jämförelse utan en ren upplysning?! I detta skede av diskussionen (alldeles i början) hade Piketen ingenting och göra med saken, men sedan säger du "inte lika flitigt som piketen"?

Men vem fan bryr sig, det är väl ändå inte det den här diskussionen handlar om? Är lite intressant att följa diskussionen, men kan ni inte bara sluta att inrikta er på att hitta misstag i den andres text? :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om något skulle jag kalla det en kub. Eller en grop.

Bildresultat på Google: sandlåda

En kub är lika stora på alla sidor och även på djupet, vilket en sandlåda inte är: då skulle den vara otroligt liten eller otroligt djup. Det finns sandlådor som bara är en grop men då kan du ju lika gärna kalla en strand för en sandlåda. Dessutom är den orginella sandlådan som den på bilden.

Ett rätblock är mer rimligt, då det är som en rymdgeometrisk rektangel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...