Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Nej, de är utbildade för att hanter olika slag av terrorism, detta har aldrig inträffat i Sverige, och således har de aldrig fått ett uppdrag.

"NI har satts in vid ett flertal tillfällen vid gisslansituationer, fängelseuppror och gripanden då den misstänkta har bedömts för farlig för den vanliga polisen."

I och för sig taget från svenska wikipedia, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men LOL!

Piket, svensk regional insatsstyrka som bildades 1979, liknande USA:s SWAT. Piketenheter finns i Sveriges tre storstäder: Stockholm, Göteborg och Malmö. Piketpolisen har fyra huvudarbetsuppgifter: Ingripande mot farlig person, ingripande mot folkmassor, räddningstjänst och eskort av värde och person. Bortsett från Nationella Insatsstyrkan, är Piketen den grupp inom Polisen som har mest utbildning.

Jag tror inte vanliga poliser får göra sådant?

Rakt kopierat från Wikipedia, sidan med tvärsäkra källor.

Som jag skrev så är de i viss mån specialutbildade men du jämför i princip piketen med NI. Jag glömde visst att piketen har krypskyttar som kan skjuta mitt i en enkrona från 1000 meters avstånd, jag glömde visst att det är de som förhandlar med gärningsmännen i gisslansituationer, terrorantentat m.m. ¨Piketens uppgifter är (enligt din källa) att eskortera, stå emot i folkmassor. Jämför deras arbetsuppgifter med NI:s. Jämför antalet utryckningar med NI:s. Piketen kör bara rakt på i t.ex. demonstrationer medan NI har, som jag skrev ett enormt psyke.

Att uppgraderas från vanlig polis till piketpolis krävs utbildning - men inte lång sådan. Att däremot uppgraderas från vanlig polis till en polis till NI krävs betydligt mer utbildning och inte nog med det - det krävs också något som kallas mentalitet och det kan du inte alla gånger utbilda dig till och få. Kort och gott, sådana poliser växer inte på träd.

Det vet ni väl alla, samuelszon kan förkasta Wikipedia totalt men själv vet han bäst >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, de är utbildade för att hanter olika slag av terrorism, detta har aldrig inträffat i Sverige, och således har de aldrig fått ett uppdrag.

Ja, det har du rätt i, men nu är det så att dom inte bara kämpar mot terrorism.

Taget från polisen.se

Exempel på arbetsuppgifter:

• Gisslansituationer
  • Riskfylld husrannsakan
  • Ingripandet mot beväpnad farlig person
  • Polistaktiska förhandlingar

Exempel på sådana är;

• Kvalificerad spaning och kartläggning av svårtillgänglig miljö
    • Dykuppdrag i olika former
    • Skydds- och insatsberedskap vid statsbesök eller liknande händelser med förhöjd hotbild där insatskapacitet, distansskydd, närskydd, sjukvårdskompetens eller dykkompetens behövs.
    • Övriga fall som ställer stora krav på kompetens.

Rakt kopierat från Wikipedia, sidan med tvärsäkra källor.

Som jag skrev så är de i viss mån specialutbildade men du jämför i princip piketen med NI. Jag glömde visst att piketen har krypskyttar som kan skjuta mitt i en enkrona från 1000 meters avstånd, jag glömde visst att det är de som förhandlar med gärningsmännen i gisslansituationer, terrorantentat m.m. ¨Piketens uppgifter är (enligt din källa) att eskortera, stå emot i folkmassor. Jämför deras arbetsuppgifter med NI:s. Jämför antalet utryckningar med NI:s. Piketen kör bara rakt på i t.ex. demonstrationer medan NI har, som jag skrev ett enormt psyke.

Och jag skrev det i föregående post men editerade ganska snabbt bort det - piketen har liknande uppgifter som vanliga poliser fast där det behövs mer folk - fotbollsmatcher, demonstrationer m.m.

Att uppgraderas från vanlig polis till piketpolis krävs utbildning - men inte lång sådan. Att däremot uppgraderas från vanlig polis till en polis till NI krävs betydligt mer utbildning och inte nog med det - det krävs också något som kallas mentalitet och det kan du inte alla gånger utbilda dig till och få. Kort och gott, sådana poliser växer inte på träd.

Nu är det så att jag inte jämför piketen med NI.

Antagligen är du den personen här på forumet som ska veta allting om allting.

Hur som helst så har du rätt vissa delar.

Vidare, att bli piket är lättare än att bli N-I då N-I har ungefär 30-40 medlemmar, medans piketen finns nästan i varje län.

T.ex har jag sett ett reportage om N-I som var ur efterlyst, det var några år tillbaka.

Man fick se hur dom tränade, vad dom gjorde m.m och det finns en viss skillnad jämfört med piketen.

Du har rätt när du säger att N-I har hårdare psyke, men det är självklart eftersom det är ett svårare jobb med mycket mindre minimaler (?).

Men däremot i meningen "piketen har liknande uppgifter som vanliga poliser fast där det behövs mer folk - fotbollsmatcher, demonstrationer m.m." har du fel.

Ja dom används i dessa situationer, men vanliga poliser får inte göra detta då dom inte är utbildade till det.

Piketen genomför en utbildning som är mycket mer avancerad än en vanlig polis utblidning.

Dessutom krävs det inte mer folk vid gripanden av misstänkta personer, det ignorerade du helt.

Piketen är tränad att gripa dessa personer som kan vara beväpnade eller farliga på något annat sätt.

I nödfall skjuta.

Vanliga poliser har inte den här träningen, dom har träningen att sikta vapen och hota vederbörande tills dom ger upp.

Däremot om vederbörande skulle börja skjuta med automatvapen mot vanliga poliser är det rätt illa ute.

Det är där som piketen kommer in och eftersom man aldrig vet om misstänkta personer kan vara beväpnade eller inte så kallas alltid piketen in.

Och de sista meningarna är totalt fel. Vart får du infon ifrån ?

För det första krävs ingen utbildning (då menar vi läsa, studier osv..) efter att ha varit polis.

För att söka jobb till både piketen och N-I måste man ha jobbat som polis minst 5 år som gör att medelåldern i dessa yrkesgrupper är ganska hög.

Piketen är det lättare att bli accepterad av och man gör en fy helvetes fysträning (detta du menade under utbildning?) och man jobbar bara på att skjuta, gripa, samt träna hela kroppen.

Medans det är svårt att komma in i N-I. Här gör man nästan samma sak, men man blir indelad i olika grupper.

Alpha, bravo, delta m.m

Detta motsvarar dykning, krypskytte m.m

Så att bli piket eller N-I är det ingen skillnad på. Man behöver inte mer utbildning för att bli N-I.

Det man behöver är bättre psyke, bättre kondition, bättre egenskaper m.m

VIsst, piketen kräver också detta, men det ligger inte lika högt upp på listan som för N-I.

Alla som blir N-I genomför en träning som kan jämföras med lumpen. Så dom är nästan soldater fast fortfarande poliser...

Dessutom, alla N-I poliser jobbar i skift. 2 veckor träning och uttryckning och 2 veckor vanlig polis och så jobbar dom hela tiden.

Så om det inte kommer uttryckningar tränar du hela tiden och du får pengar för det.

N-I får inte många uttryckningar nej, men när dom får det så är det sådana uttryckningar som inte ens piketen kan ta hand om. Alltså är N-I bättre tränade för dessa situationer och det är Sveriges bästa elitstyrka, så att jag jämför piketen med N-I kan du glömma.

PS. Förstog inte vad du menade att piketen har krypskytte, men även N-I har det och mycket mer avancerad än piketen.

PS2. Ursäkta för stavfel och liknande.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom, alla N-I poliser jobbar i skift. 2 veckor träning och uttryckning och 2 veckor vanlig polis och så jobbar dom hela tiden.

Så om det inte kommer uttryckningar tränar du hela tiden och du får pengar för det.

Är glad att du äger samuelszon, men där har du väl lite fel? Läste igenom detta på wikipedia (precis som du?) och där stod det att det var så förr i tiden, men nuförtiden jobbar de fulltid.

I might be wrong, though.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är glad att du äger samuelszon, men där har du väl lite fel? Läste igenom detta på wikipedia (precis som du?) och där stod det att det var så förr i tiden, men nuförtiden jobbar de fulltid.

I might be wrong, though.

Jasså du! Wikipedia är säkraste källan som någon sa, men ja, då kan jag ha fel.

Då slutade dom med det 2004.

Då har dom jobbat fulltid i cirkus 3 år nu då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar ingen roll va de kan pyssla med, NI har hittills inte användt en ända gång i Sverige!

Det är bara det jag vill ha fram.

...inte använts i terroristsyfte, nej....

Förstår inte vad du vill få fram?

Dom har använts i allt annat. Dom har tränats för terroristattacker och nu är det så att vi har tur som inte har haft terrorattacker.

Det är samma sak med SÄPO. SÄPO jobbar också emot terrorism, dom har inte använts på något sätt då heller.

Är det det du vill få fram att man inte kan kalla N-I för Nationella Insatsstyrkan tills dom använts i terroristsyfte?

:/

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...inte använts i terroristsyfte, nej....

Förstår inte vad du vill få fram?

Dom har använts i allt annat. Dom har tränats för terroristattacker och nu är det så att vi har tur som inte har haft terrorattacker.

Det är samma sak med SÄPO. SÄPO jobbar också emot terrorism, dom har inte använts på något sätt då heller.

Är det det du vill få fram att man inte kan kalla N-I för Nationella Insatsstyrkan tills dom använts i terroristsyfte?

:/

Nej, det är du som inte förstår! :/

De har aldrig, never, njetski användts till något. De har enbart tränats och utbildats.

De har aldrig kallats in på något, inte ens för att rädda en katt i ett träd.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De har aldrig, never, njetski användts till något. De har enbart tränats och utbildats.

30-åring jagas för rånet; N-I slår till mot hans lägenhet

N-I slår till mot Bandidos

N-I sattes in i Gävle

Okej, nu ska man inte tro Aftonbladet för mycket och media över huvud taget, men jag kan ta artiklar från expressen, DN, SVD etc.

De har kallats in flera åtaliga gånger.

Edit: Leif -GW Persson hatar N-I om du inte vet det. >_<

Han säger att det är slöseri med skattepengar, som du.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kicken äger sönder även Leif GW Persson >_<

Men Kicken, visst kanske man inte ska lita på Aftonbladet alltför mycket, men det handlar ju mest om överdrifter och dylikt, de lär ju inte ljuga om vilka det var som ingrep :blink:

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kicken äger sönder även Leif GW Persson :teehee:

Men Kicken, visst kanske man inte ska lita på Aftonbladet alltför mycket, men det handlar ju mest om överdrifter och dylikt, de lär ju inte ljuga om vilka det va som ingrep :P

Nej, precis.

BTW så skulle jag inte kalla det att "äga" ;)

---

Lyckades hitta artikeln där han "sågar" N-I.

Han kallar det för Vuxendagis.

Ni hittar artikeln här!

Edit: Lite intressant fakta om N-I hittas även där.

Edit2: Vice. , du har antagligen hört det på efterlyst som sagt. Men Leif är en härlig person, men det där är inte sant. Som sagt, som ni kan läsa i artikeln så har han inte ens fördjupat sig i vad dom gör.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det vet ni väl alla, samuelszon kan förkasta Wikipedia totalt men själv vet han bäst :P

Antagligen är du den personen här på forumet som ska veta allting om allting.

Jag har aldrig sagt att jag vet allt, kommer aldrig att göra heller. Det är ni som får uppfattningen om det för att jag är intresserad i många ämnen. I det här fallet vet jag ganska mycket - dock långt ifrån allt och det händer att jag har fel. Jag säger detsamma till Kicken.

Vidare, att bli piket är lättare än att bli N-I då N-I har ungefär 30-40 medlemmar, medans piketen finns nästan i varje län.

T.ex har jag sett ett reportage om N-I som var ur efterlyst, det var några år tillbaka.

Man fick se hur dom tränade, vad dom gjorde m.m och det finns en viss skillnad jämfört med piketen.

Du har rätt när du säger att N-I har hårdare psyke, men det är självklart eftersom det är ett svårare jobb med mycket mindre minimaler (?).

Men däremot i meningen "piketen har liknande uppgifter som vanliga poliser fast där det behövs mer folk - fotbollsmatcher, demonstrationer m.m." har du fel.

Ja dom används i dessa situationer, men vanliga poliser får inte göra detta då dom inte är utbildade till det.

Piketen genomför en utbildning som är mycket mer avancerad än en vanlig polis utblidning.

Dessutom krävs det inte mer folk vid gripanden av misstänkta personer, det ignorerade du helt.

Piketen är tränad att gripa dessa personer som kan vara beväpnade eller farliga på något annat sätt.

I nödfall skjuta.

Jag kan säga såhär: piketen vet jag inte mycket om, till en början diskuterade vi NI och det var när du replikerade på Vices inlägg "Jodå, de har använts ganska normalt mycket, dock inte lika flitigt som Piketen" diskussionen började. Det jag ville påpeka egentligen är att det var en helt fuckt off mening, då Piketen inte alls har något med NI och göra - de har inte samma utrustning, absolut inte samma eller ens liknande arbetsuppgifter och då är det fel och säga "dock inte lika flitigt som Piketen", som de hade något gemensamt.

Vanliga poliser har inte den här träningen, dom har träningen att sikta vapen och hota vederbörande tills dom ger upp.

Däremot om vederbörande skulle börja skjuta med automatvapen mot vanliga poliser är det rätt illa ute.

Det är där som piketen kommer in och eftersom man aldrig vet om misstänkta personer kan vara beväpnade eller inte så kallas alltid piketen in.

Polisen har ett vapen för att använda det, oavsett om det är NI eller vanliga polisen på gatan. Polisen dödar inte i onödan. Det är väldigt sällsynt med dödsfall med poliser inblandade om du jämför med andra länder med korkade lagar och poliser, t.ex. USA, och NI dödar inte heller dem i onödan. Skulle det vara så mot all förmodan att gärningsmannen vid en gripning skulle börja skjuta är det ingen tvekan - polisen skjuter också, så där har du faktiskt fel. Då stämmer snarare jämförelsen in på poliser och väktare.

Och de sista meningarna är totalt fel. Vart får du infon ifrån ?

För det första krävs ingen utbildning (då menar vi läsa, studier osv..) efter att ha varit polis.

För att söka jobb till både piketen och N-I måste man ha jobbat som polis minst 5 år som gör att medelåldern i dessa yrkesgrupper är ganska hög.

Piketen är det lättare att bli accepterad av och man gör en fy helvetes fysträning (detta du menade under utbildning?) och man jobbar bara på att skjuta, gripa, samt träna hela kroppen.

Medans det är svårt att komma in i N-I. Här gör man nästan samma sak, men man blir indelad i olika grupper.

Alpha, bravo, delta m.m

Detta motsvarar dykning, krypskytte m.m

Så att bli piket eller N-I är det ingen skillnad på. Man behöver inte mer utbildning för att bli N-I.

Det man behöver är bättre psyke, bättre kondition, bättre egenskaper m.m

VIsst, piketen kräver också detta, men det ligger inte lika högt upp på listan som för N-I.

Alla som blir N-I genomför en träning som kan jämföras med lumpen. Så dom är nästan soldater fast fortfarande poliser...

Det mesta där har du ju bara saxat från Wikipedia, vad du nu vill få ut av det. Det är helt irrelevant för diskussionen.

I viss mån menar jag testerna, men helt ärligt: du tror inte att poliserna i NI får lära sig och hantera gisslansituationer? Terrorsituationer? Tror du första dagen på jobbet, efter de har kommit in att de får utryckningar direkt och inte vet hur man hanterar sina vapen? De har så jävla strikta regler på hur saker och ting ska hanteras i nödsituationer och alla vet hur man skall göra. Du tror helt krasst att det enda som krävs är att klara testerna? Nejdå, det krävs också utbildning. Det spelar ingen roll inom vilket yrke du skall uppgraderas - nu har jag inte koll på ambulanser och sjukvård men om du skall gå från.. undersköterska till sjuksköterska (fan vet jag, exempel) så krävs utbildning även där.

Och som jag sade, basera inte alla dina argument från Wikipedia. Det funkar liksom inte.

Ganska hög? Snarare ganska perfekt. Enligt Wikipedia (där du har dina källor) är det 35 år vilket verkar mycket troligt och tänk dig de vanliga poliserna där det finns allt ifrån 20-åringar till 60-åringar. 35 är en perfekt ålder då du är ganska bra fysiskt tränat men det är också vid denna ålder du har det perfekta psyket.

PS. Förstog inte vad du menade att piketen har krypskytte, men även N-I har det och mycket mer avancerad än piketen.

Möjligt att jag skrev piketen, men jag menade i vilket fall som helt NI.

Jag är mållös. :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och som jag sade, basera inte alla dina argument från Wikipedia. Det funkar liksom inte.

Ganska hög? Snarare ganska perfekt. Enligt Wikipedia (där du har dina källor) är det 35 år vilket verkar mycket troligt och tänk dig de vanliga poliserna där det finns allt ifrån 20-åringar till 60-åringar. 35 är en perfekt ålder då du är ganska bra fysiskt tränat men det är också vid denna ålder du har det perfekta psyket.

Jag är mållös. :teehee:

Nej, wikipedia är inte hans källor. Jag trodde också det men så är det inte, allt han vet råkar finnas där bara. Vilka är dina källor? Du kan inte för en sekund tänka att lite av din uppfattning om hur "ubermegastealth-grym" N-I är kommer från din pappas relation till dem? :P

Och jo, du är en liten allvetande uppblåst och självgod 14/15-åring ;)

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...