Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Okej, jag har en grej här:

4:a personer åker på semester.

2 personer av dessa 4:a är ett par, således har de 2, en semesterkassa.

De 4:a personerna tar en dag en taxi tillsammans, hur skall räkningen fördelas?

Paret, som har gemensam semesterkassa, har mindre per person än vad resterande av sällskapet har!

Så skall vännerna dela räkningen på 4:a personer, eller på 3?

Personligen tycker jag 3.

Det är klart att man delar på fyra stycken, om det är fyra stycken vuxna.

Om det hade vart en lunch, hur gör ni då? Alla beställer samma mat, betalar du för deras mat då oxå eller bara din?

Och inte heller betalar du väl en del utav deras kostnad om det hade vart tex en resa med flyg?

BOT

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har en grej här:

4:a personer åker på semester.

2 personer av dessa 4:a är ett par, således har de 2, en semesterkassa.

De 4:a personerna tar en dag en taxi tillsammans, hur skall räkningen fördelas?

Paret, som har gemensam semesterkassa, har mindre per person än vad resterande av sällskapet har!

Så skall vännerna dela räkningen på 4:a personer, eller på 3?

Personligen tycker jag 3.

Självklart delar man det på fyra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att man delar på fyra stycken, om det är fyra stycken vuxna.

Om det hade vart en lunch, hur gör ni då? Alla beställer samma mat, betalar du för deras mat då oxå eller bara din?

Och inte heller betalar du väl en del utav deras kostnad om det hade vart tex en resa med flyg?

BOT

Lunch är skillnad!

Har man mindre per person så delar man på tre. Man delar på antalet semesterkassor, inte per person.

Om paret har 4 ungar med sig, ska då de betala 6/8 delar av priset?!

Skulle det vara rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lunch är skillnad!

Har man mindre per person så delar man på tre. Man delar på antalet semesterkassor, inte per person.

Skulle det vara rätt?

Jag skulle säga att det ska betalas på tre. Det med taxin alltså.

Edit: Alltså man räknar de två som var ett par som en, plus de två andra, så blir det tre.

Redigerad av Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lunch är skillnad!

Skulle det vara rätt?

Varför skall man dela på tre? Spelar väl ingen roll hur många "semesterkassor" var person/familj har?

För mig är det en självklarhet att man delar allt på antal vuxna.

Säg så här, Du skall åka taxi tillsammans med en kompis (vi kan kalla honom Bengt) Bengts mor & far och en bror till Bengt (18+).

Dom har en så kallad gemensam "semesterkassa", du tycker alltså att taxiresan skall betalas utav två?

Det tankesättet kan jag inte begripa, och så har/hade jag aldrig gjort.

Ett annat exempel, Du skall tälta med samma gäng, och hyr en tältplats. Vilka betalar?

Och nej barn betalar inte.

BOT

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man delar väl på antalet vuxna, om det nu inte är så att man måste t.ex. beställa större taxi för att den ena familjen har barn och då blir det lite klurigare.

Helt rätt.

Men om man är så pass bra kompisar att man åker på semester tillsammans känns det som att man bör kunna lösa såna situationer utan att det blir pinsamt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur blir man en S.W.A.T ? Arbetar man upp sig i branschen från en ”vanlig” polis till S.W.A.T ,eller får man någon speciell utbildning i början av sin polis utbildning. Snackar om Amerika.

Såg S.W.A.T på tv nyss . >_<

Också en till fråga..

Hörde för långe sen om nått gäng i London, som blinkade till bilister och när bilistarna inte blinkade tillbaks så sköt gänget dom i bilen. Fanns det nåt sånt gäng eller har jag drömt , eller sett det på någon film. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur blir man en S.W.A.T ? Arbetar man upp sig i branschen från en "vanlig" polis till S.W.A.T ,eller får man någon speciell utbildning i början av sin polis utbildning. Snackar om Amerika.

Såg S.W.A.T på tv nyss . >_<

Också en till fråga..

Hörde för långe sen om nått gäng i London, som blinkade till bilister och när bilistarna inte blinkade tillbaks så sköt gänget dom i bilen. Fanns det nåt sånt gäng eller har jag drömt , eller sett det på någon film.:)

Vad jag hört så måste man först ha utbildat sig till polis. Sedan jobbat som polis i ett antal år.

Sedan kan man ansöka om att bli S.W.A.T och det brukar vara en del som ansöker.

Dom bästa (Några få) tas ut och tränas riktigt hårt tills dom blir S.W.A.T-officer:s.

Andra saker är det med FBI och CIA.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag hört så måste man först ha utbildat sig till polis. Sedan jobbat som polis i ett antal år.

Sedan kan man ansöka om att bli S.W.A.T och det brukar vara en del som ansöker.

Dom bästa (Några få) tas ut och tränas riktigt hårt tills dom blir S.W.A.T-officer:s.

Andra saker är det med FBI och CIA.

Hur är det med CIA? Har alltid velat veta men aldrig vågat fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med CIA? Har alltid velat veta men aldrig vågat fråga...

Du kan läsa mycket på deras hemsida.

Här kan du läsa mer om hur man söker jobb dit.

Så som jag förstått det är det så att du inte behöver en polisutbildning då CIA är något helt annat än att vara vanlig polis.

I stort sett söker du dit och om du blir klassifierad som bra material eller ja, du förstår, så är du antagen.

Då tränas du riktigt hårt i några år (?) eller ett år vad jag läste, lite konstigt, men jaja.

Anläggningen där detta sker är strikt förbjudet för normala.

Allt från att spränga bilar till att placera avlyssningsmikrofoner i hus utan att bli tagen.

Om du bara är intresserad av CIA kan jag tipsa dig om filmen The Recruit.

Det är bara film, så du ska inte ta allt för givet, men mycket är liknande hur man tränas som dom visar i filmen.

Edit: Om du inte klarar träningslägret kommer man bli sparkad kan jag tillägga....

Sedan när allt är överklarat får man specifierade yrken, eller jag vet inte hur jag ska förklara, men vi säger att du är bra på datorer, då får du ett jobb inom IT-delen.

Dom flesta skickas runt i världen för att bekämpa terrorismen m.m och många dör i sin tjänst.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan läsa mycket på deras hemsida.

Här kan du läsa mer om hur man söker jobb dit.

Så som jag förstått det är det så att du inte behöver en polisutbildning då CIA är något helt annat än att vara vanlig polis.

I stort sett söker du dit och om du blir klassifierad som bra material eller ja, du förstår, så är du antagen.

Då tränas du riktigt hårt i några år (?) eller ett år vad jag läste, lite konstigt, men jaja.

Anläggningen där detta sker är strikt förbjudet för normala.

Allt från att spränga bilar till att placera avlyssningsmikrofoner i hus utan att bli tagen.

Om du bara är intresserad av CIA kan jag tipsa dig om filmen The Recruit.

Det är bara film, så du ska inte ta allt för givet, men mycket är liknande hur man tränas som dom visar i filmen.

Edit: Om du inte klarar träningslägret kommer man bli sparkad kan jag tillägga....

Sedan när allt är överklarat får man specifierade yrken, eller jag vet inte hur jag ska förklara, men vi säger att du är bra på datorer, då får du ett jobb inom IT-delen.

Dom flesta skickas runt i världen för att bekämpa terrorismen m.m och många dör i sin tjänst.

Tack för infon :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många karaktärer från spel röker...?

Snake från MGS, Tommy Angelo från Mafia... finns det några fler? Behöver inte vara huvudkaraktären, men någon som faktiskt spelar roll i spelet, inte bara någon random snubbe som går på gatorna i San Andreas.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många karaktärer från spel röker...?

Snake från MGS, Tommy Angelo från Mafia... finns det några fler? Behöver inte vara huvudkaraktären, men någon som faktiskt spelar roll i spelet, inte bara någon random snubbe som går på gatorna i San Andreas.

Ryder i San Andreas. :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vice, jag antar att du och din flickvän ska på semester med två andra? Om du vill dela det på tre lär du garanterat få ett rykte som snåljåp, självklart bör det delas på fyra :D

Men hur skulle det betalas på fyra då två personer har en gemsam kassa? Det blir ju som tre personer, även fast man betalar för alla fyra.

Ryder i San Andreas. :teehee:

Och Tommy i Vice City, genom fusk ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur skulle det betalas på fyra då två personer har en gemsam kassa? Det blir ju som tre personer, även fast man betalar för alla fyra.

Och Tommy i Vice City, genom fusk :teehee:

Tommy rökte en cigg, jag tror han menade röka gräs (ja, om man får nämna sådant) etc.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...