Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Fler unibrows är det väl egentligen?

One eyebrow, two eyebrows.

Ja.

Ja! Tack! När jag säger "unibrow" tänker jag på personen, "jag såg en unibrow igår" = "jag såg en person med unibrow". Eller, jag såg två unibrows.

Btw, i min sektion finns det tre unibrows, den ena är en tjej som utan unibrow...en(?) skulle se rätt bra ut. En annan är väl en "vanlig" unibrow, men den tredje har en så äckligt kraftig unibrow att den går ner på näsan ända ut på näsbenet, till gränsen där näsans broskben-skiljevägg går! icon8_700622_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Minns ni frågan om bussars utrop av hållplatser? Jag såg i Extra att det sköts automatiskt, men mer än så sa de inte.

I Linköping och Norrköping sköts hållplatsutropen automatiskt då det finns ett speciellt system som sköter detta i fordonen.

Tack för den, men vi fick ju iaf reda på att chaffisen inte trycker själv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt på två saker jag skulle fråga här, men kommer bara på en nu...

Undrar lite angående ramsan "Andra sidan är ni klara? ...Jajamensan fattas bara!". Frågan är det inte fel på, alltså "Andra sidan är ni klara?", inte heller på första delen av svaret. Men sen kommer vi till det jag undrar om, vad menas egentligen med "fattas bara!"? Har aldrig hört någon säga det förutom i den ramsan, vad betyder det egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar lite angående ramsan "Andra sidan är ni klara? ...Jajamensan fattas bara!". Frågan är det inte fel på, alltså "Andra sidan är ni klara?", inte heller på första delen av svaret. Men sen kommer vi till det jag undrar om, vad menas egentligen med "fattas bara!"? Har aldrig hört någon säga det förutom i den ramsan, vad betyder det egentligen?

Kanske att det enda som fattas är att sätta igång med det som man nu vill sätta igång med, det vill säga, heja på sitt lag? :)

Elle kanske något...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det hjälper dig alls, men en googling gav mig den här sköna tråden:

http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?m...83&tstart=0

Inte vad som fattas, utan vem. Alla är där, utom herr Bara, alltid sen som vanligt, helt hopplös...

Usel humor när den är som bäst. :)

Edit:

Är det fler som har problemet med att ni på datorn skriver "kankse" eller "kansek" iställer för kanske? Jag har verkligen otroliga problem med det här, skriver säkert fel i 95% av fallen. :)

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säger man bytat (istället för bytt) i skåne? :)

(eller någon annanstans i Sverige)

Varför talar man på ett sätt i en del av Sverige, och på ett annat sätt i en annan del? Dialekt behöver inte bara betyda att man har en annan accent och uttal utan att man även böjer/ändrar på vissa ord.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför talar man på ett sätt i en del av Sverige, och på ett annat sätt i en annan del? Dialekt behöver inte bara betyda att man har en annan accent och uttal utan att man även böjer/ändrar på vissa ord.

Mm, och han undrade bara ifall det förekom med ordet bytt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det fler som har problemet med att ni på datorn skriver "kankse" eller "kansek" iställer för kanske? Jag har verkligen otroliga problem med det här, skriver säkert fel i 95% av fallen. :rolleyes:

Jopp, jag skriver ofta det ordet fel. Speciellt på msn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att svaret betyder:

"Ett 'Jajjamensan!' är det enda som fattas för att vi ska bli klara på den här sidan". Dvs, "det behövs bara ett 'jajjamensan!' för att vi ska bli klara".

"Andra sidan, är ni klara?"

"Jajjamensan fattas bara!"

Makes sense? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...