Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

RavenE: okej. :teehee:

---

Hur ser den mest förstorade mikroskop-bilden ut? Hur nära kan man komma atomnivå med de starkaste mikroskopen?

Kromosomer: http://www.yorku.ca/kdenning/images/bioant.../chromosome.jpg

Den bilden är på samma nivå som sjunde steget här:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4..._Structures.png

Finns det bilder på samma nivå som första steget?

Ja, jag är intresserad. :)

Edit: detta borde iaf vara tredje steget.

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Två små frågor:

Varför brukar ögonen bli röda på kort?(menar bilder som är knäpptamed kamera)

fattar inte alla dessa sparta skämt :rolleyes: kan nånförklaravad som gör dom så roliga och vart dom kommer ifrån? :wacko:

tack pöjkar

Se filmen 300 så ska det nog klarna serru :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som möjligen har en gammal mp3-spelare att slumpa bort? Min gamla funkar inte, kan inte föra över musik till telefonen längre och ska snart på utlandsresa. Bör tilläggas att jag också är fattig just nu, de sista pengarna kommer nog att gå åt under resan.

:'(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som möjligen har en gammal mp3-spelare att slumpa bort? Min gamla funkar inte, kan inte föra över musik till telefonen längre och ska snart på utlandsresa. Bör tilläggas att jag också är fattig just nu, de sista pengarna kommer nog att gå åt under resan.

Låna nåns?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur uppstår gravitationen? :shifty:
Allting har en dragningskraft. Ju större föremål, desto större gravidation(eller?!). man är tex tyngre på en stor planet än på en liten planet. Det är även skillnad mellan nord- och sydpolen och ekvatorn. Men det är knappast märkbart.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför brukar ögonen bli röda på kort?(menar bilder som är knäpptamed kamera)

@Wikipedia: Effekten kan uppkomma på kameror där blixten är placerad för nära kameralinsen, vilket den är hos de flesta kompaktkameror.

@Cyberphoto.se: Anledningen till att man får röda ögon på sina bilder beror på att blixten sitter nära objektivet. Det som händer när blixten utlöser är att den lyser in i ögat på motivet och lyser upp näthinnan som är röd och då syns den genom pupillen. Ju längre från objektivet blixten sitter, desto mindre risk för att få röda ögon då vinkeln mellan blixt och objektiv ökar. Så man kan säga att inbyggda blixtar alltid ger röda ögon, mer eller mindre.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...