Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Nu är jag inte säker men det borde vara så enligt mig. Tror även att de är så.

När bussturen börjar slår chaffören på självaste systemet.

Systemet läser av när dörrarna till bussen öppnas och dörrarna öppnas bara på busshållsplatser.

Då kan man räkna ut resten själv. När det står "Nästa: Skolgatan" och dörrarna öppnas då känner systemet av att det här är skolgatan eftersom dörrarna öppnas och när dörrarna stängs då vet den att dom inte öppnas förän nästa busshållsplats som kanske är Nordgatan.

Och då står de "Nästa: Nordgatan".

Sry om jag använder "Systemet" hela tiden. Kom inte på ett bättre ord :o

Edit: Kom på att dom inte stannar vid varje hållplats :mellow: , men något liknande borde det ändå vara. I alla fall i storstäder

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I de flesta, (alla?), bussar finns det en rullande text längst fram i bussen och en röst som säger vilken som är nästa hållplats:

"Nästa: Skolgatan."

Hur vet rösten, och texten, då den ska byta till nästa hållplats?

Tvivlar på dessa alternativ:

En viss tid - vad händer då bussen är försenad?

Mätare vid hjulen - Bussen står i en glashal backe och slirar, i så fall skulle alla hållplatser rabblas upp.

Sensor vid varje hållplats - Njae?

GPS kanske?

Då undrar jag...

Hur vet dörrarna när dom ska öppnas? :'(

Sitter ju en ljussensor vid dörrarna som reagerar när man går nära.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sensor vid varje hållplats - Njae?

Jo, i Linköping så har hållplatserna en stolpe där det står X och X minuter till nästa och nästnästa buss kommer. De här styrs inte med en inprogrammerad timer eftersom en buss som är försenad ändå har korrekta nedräkningssiffror (utom en gång, då det stod 3 min kvar i 25 minuter :mellow: ). På stolpen sitter dessutom en antenn, så det styrs via radio/andra vågor. Väldigt sannolikt att även tantrösten i högtalaren är kopplad till det systemet.

Sen tror jag annars, i andra hand, att chauffören trycker på en knapp. Fast jag tror inte lika mycket på det som det ovan. ^_^

Automatisk öppning då bussen stannat och någon tryckt på stopp-knappen innan. :)

Öhm, rödljus, någon? Vad händer då? :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vraför spelar inte winamp de låtar jag markerar i samma ordning som de är markerade på?

Jag kom hem igår och så var det så, sket innan men gic bort efter en tid, men jag vill veta hur jag gör så att om jag markerar ca 100 låtar, så spelar den upp de 100 låtarna i den ordningen de står i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vraför spelar inte winamp de låtar jag markerar i samma ordning som de är markerade på?

Jag kom hem igår och så var det så, sket innan men gic bort efter en tid, men jag vill veta hur jag gör så att om jag markerar ca 100 låtar, så spelar den upp de 100 låtarna i den ordningen de står i.

Du har väl kryssat i Random/Shuffle Playlist, eller?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, i Linköping så har hållplatserna en stolpe där det står X och X minuter till nästa och nästnästa buss kommer. De här styrs inte med en inprogrammerad timer eftersom en buss som är försenad ändå har korrekta nedräkningssiffror (utom en gång, då det stod 3 min kvar i 25 minuter :mellow: ). På stolpen sitter dessutom en antenn, så det styrs via radio/andra vågor. Väldigt sannolikt att även tantrösten i högtalaren är kopplad till det systemet.

Sen tror jag annars, i andra hand, att chauffören trycker på en knapp. Fast jag tror inte lika mycket på det som det ovan. :)

Öhm, rödljus, någon? Vad händer då? :o

Okej, Östersund är inte så high-tech. ^_^

Mjo, det där med rödljus kom jag att tänka på. Men chauffören trycker på nån knapp för att öppna bak-/framdörren.

--

New question:

Spelas Scrubs in i ett riktigt sjukhus? I så fall; vart?

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Markera och tryck "q", sen om du menar att den hoppar i listan kan bero på att du har shuffle på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen tror jag annars, i andra hand, att chauffören trycker på en knapp. Fast jag tror inte lika mycket på det som det ovan. :)

Fasen, jag ville ju berätta. :)

Yay, Linköping är allt en flashig stad. Borde det inte fungera likadant på alla ställen? :o

Öhm, rödljus, någon? Vad händer då? ^_^

Hmm, det tål att funderas på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet om det finns fina solglasögon på synsam? Har vunnit ett presentkort på 500 kr och vet inte om det är värt att sälja det, eller köpa ett par solglasögon där.

Jag snackar inte fula solglasögon som sportmodellerna ( :'( ) eller de extremt glassiga, utan snarare åt pilothållet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta vänta vänta. När man trycker på stopp vid en hållplats öppnas den bakre dörren där man ska gå ut. MEN, om det står någon vid hållplatsen som ska med bussen, så öppnas den främre dörren.

Hur skulle det gå till om chaffören inte trycker på någon knapp?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta vänta vänta. När man trycker på stopp vid en hållplats öppnas den bakre dörren där man ska gå ut. MEN, om det står någon vid hållplatsen som ska med bussen, så öppnas den främre dörren.

Hur skulle det gå till om chaffören inte trycker på någon knapp?

I bussarna här i Östersund är det såhär:

Chauffören har två knappar och en spak, jag vet att det där lät väldigt fel, men shit the same. Om någon ska gå av bussen, så trycker han på den ena knappen, och stänger dörren med den andra.

Ska någon kliva på bussen, så vrider han på spaken till ett visst läge, ska någon på OCH av, så vrider han den till ett annat läge, och båda dörrarna öppnas.

Ja, jag studerade det där då jag var mindre. :wub:

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...