Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!


saffecool
 Share

Recommended Posts

Ja, då ska vi reda ut det här med ambulansen.

Nej, vi kan inte styra trafiksignaler från bilen, varken vi eller sos... Hur det är upp mot landet vet jag faktiskt inte.

Jo, vi har ett navigatorsystem, ISPASS. Där har vi GPS där sos sätter ut exakt färdväg till adressen, där mottar vi även all larm information från sos, även för vi vår patientjournal digitalt numera. Sos kan även se exakt var vi befinner oss, även så alla andra ambulanser i hela Skåne.

Ett exempel.

"Martin 910 tillsammans med 991, ambulanslarm, trafikolycka Docentgatan, 2 personer inblandade". Detta får vi i våra sökare två gånger.

När vi sedan kommer ner till bilen kvitterar vi larmet på vår ISPASS, där får vi även person data m.m om uppringaren har fått ur de inblandade detta.

Sen kommer vi fram, trycker "framme" på vår ISPASS, då vet sos att vi är framme, istället som förr kalla upp sos över radion och meddela att vi är framme på plats.

Sen jobbar vi efter våra principer på olycksplatsen.

Lastar skadade, jobbar efter våra principer i ambulansen, kopplar upp saturation, BT med hjälp av MOBIMED, tar ett 12-kanals EKG som vi kan skicka in till en hjärtläkare inne på akuten med MOBIMEDEN, givetvis även andra saker om det är mer livshotande. In mot akuten, trycker på vår radio, öppnas porten in till akuten. Den som har vårdat har suttit bak, där har man fört patientjournal med den bakre ISPASSEN, tar av den, dockar den med stationen inne på akuten så förs all information rakt över till all berörd vårdpersonal, lämnar av patient, gör iordning bilen, skriver larmrapport, hoppar in i bilen, kör ut ur akuten och trycker på ISPASSEN, "På radio", då vet sos att vi är redo för nya uppdrag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det står inget om det matematiska. Jag vill ju veta hur man fick fram elektroner, protoner osv.

Atomnumret (d.v.s. 1 för väte, 2 för helium och så vidare) står för hur många elektroner och protoner det finns (väte med atomnumret 1 har alltså en elektron och en proton).

Antalet neutroner kan du inte få ut av periodiska systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Atomnumret (d.v.s. 1 för väte, 2 för helium och så vidare) står för hur många elektroner och protoner det finns (väte med atomnumret 1 har alltså en elektron och en proton).

Antalet neutroner kan du inte få ut av periodiska systemet.

Kan man inte bara ta Atomnumret MINUS masstalet för att få fram Neutroner?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Masstalet är bara ett snitt på alla isotoper av ämnet om jag inte minns helt fel så det funkar inte riktigt.

Fel. Siffran som står inom parantes i det periodiska systemet är masstalet för den stabilaste eller vanligast förekommande isotopen av grundämnet, och sen är det masstalet minus atomnummret som gäller för att få ut antalet neutroner, och inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fel. Siffran som står inom parantes i det periodiska systemet är masstalet för den stabilaste eller vanligast förekommande isotopen av grundämnet, och sen är det masstalet minus atomnummret som gäller för att få ut antalet neutroner, och inte tvärtom.

Aha okej. Tack R2D2 och Da Dude :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fel. Siffran som står inom parantes i det periodiska systemet är masstalet för den stabilaste eller vanligast förekommande isotopen av grundämnet, och sen är det masstalet minus atomnummret som gäller för att få ut antalet neutroner, och inte tvärtom.

Ojdå. Där ser man.

Jo, då funkar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, då ska vi reda ut det här med ambulansen.

Nej, vi kan inte styra trafiksignaler från bilen, varken vi eller sos... Hur det är upp mot landet vet jag faktiskt inte.

Jo, vi har ett navigatorsystem, ISPASS. Där har vi GPS där sos sätter ut exakt färdväg till adressen, där mottar vi även all larm information från sos, även för vi vår patientjournal digitalt numera. Sos kan även se exakt var vi befinner oss, även så alla andra ambulanser i hela Skåne.

Ett exempel.

"Martin 910 tillsammans med 991, ambulanslarm, trafikolycka Docentgatan, 2 personer inblandade". Detta får vi i våra sökare två gånger.

När vi sedan kommer ner till bilen kvitterar vi larmet på vår ISPASS, där får vi även person data m.m om uppringaren har fått ur de inblandade detta.

Sen kommer vi fram, trycker "framme" på vår ISPASS, då vet sos att vi är framme, istället som förr kalla upp sos över radion och meddela att vi är framme på plats.

Sen jobbar vi efter våra principer på olycksplatsen.

Lastar skadade, jobbar efter våra principer i ambulansen, kopplar upp saturation, BT med hjälp av MOBIMED, tar ett 12-kanals EKG som vi kan skicka in till en hjärtläkare inne på akuten med MOBIMEDEN, givetvis även andra saker om det är mer livshotande. In mot akuten, trycker på vår radio, öppnas porten in till akuten. Den som har vårdat har suttit bak, där har man fört patientjournal med den bakre ISPASSEN, tar av den, dockar den med stationen inne på akuten så förs all information rakt över till all berörd vårdpersonal, lämnar av patient, gör iordning bilen, skriver larmrapport, hoppar in i bilen, kör ut ur akuten och trycker på ISPASSEN, "På radio", då vet sos att vi är redo för nya uppdrag!

Det verkar vara ett roligt jobb. Vad ska man ha för betyg och vilken linje ska man gå?

-

Någon som vet hur man stavar kidnappad på engelska? Är det kidnaped eller kidnapped?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...