Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Adrenokrom, drogen som Depp/Duke/Thompson tar i Fear & Loathing in Las Vegas, finns den på riktigt eller är det bara påhitt?

Den finns: http://en.wikipedia.org/wiki/Adrenochrome

fast...

Author Hunter S. Thompson mentions adrenochrome in his book Fear and Loathing in Las Vegas. In the book it is derived from a living donor's adrenal gland (removing the gland kills the donor; it cannot be taken from a corpse). As such, it is purported to be very exotic, and very intense: "the first wave felt like a combination of mescaline and methedrine". The adrenochrome scene also appears in the novel's film adaptation. In the DVD commentary, director Terry Gilliam admits that his and Thompson's portrayal is fictional hyperbole.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

fast...

Author Hunter S. Thompson mentions adrenochrome in his book Fear and Loathing in Las Vegas. In the book it is derived from a living donor's adrenal gland (removing the gland kills the donor; it cannot be taken from a corpse). As such, it is purported to be very exotic, and very intense: "the first wave felt like a combination of mescaline and methedrine". The adrenochrome scene also appears in the novel's film adaptation. In the DVD commentary, director Terry Gilliam admits that his and Thompson's portrayal is fictional hyperbole.

Hahah, tack :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

fast...

Läste också nånstans att folk hade kommit fram till Terry Gilliam och sagt "Whoa, dude! You really captured the effect of Adrenochrome! It's just like in the movie!"

Blåsta jävlar. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nord kanske kan svara på detta: När ett utryckningsfordon, till exempel en ambulans, ska ta sig tvärs genom stan kan den antagligen inte vänta på rödljus. Ibland tycker jag mig ha sett att alla färdriktningar i en korsning får rött ljus när en ambulans kommer, är det så? Kan en ambulans styra rödljusen, eller är det tillfällighet eller styrs det på nåt sätt från en central (gatucentral/alarmcentral/annat)?

Sen en kul fråga som säkert många undrat över: Morgonstånd :( Hur kommer det sig att man lätt får stake om man är väldigt trött? Det behöver inte alls vara att man just vaknat efter en natts sömn, utan om man var som helst märker att man slumrar till lite för att man är jäkla trött, resulterar det skrämmande ofta i att man märker att ...saker... börjar... hrmm, växa. :unsure: Varför är det så? Det har ingen sexuell koppling, så varför i all världen ska man få stake bara för att man är väldigt sömnig? Har det med blodomloppet att göra? :lol: Vill ha svar på riktigt, jag skriver inte bara för att folk ska... äh, säger jag vad jag menar så kommer alla göra det. Håller tyst istället :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen en kul fråga som säkert många undrat över: Morgonstånd :P Hur kommer det sig att man lätt får stake om man är väldigt trött? Det behöver inte alls vara att man just vaknat efter en natts sömn, utan om man var som helst märker att man slumrar till lite för att man är jäkla trött, resulterar det skrämmande ofta i att man märker att ...saker... börjar... hrmm, växa. :lol: Varför är det så? Det har ingen sexuell koppling, så varför i all världen ska man få stake bara för att man är väldigt sömnig? Har det med blodomloppet att göra? :) Vill ha svar på riktigt, jag skriver inte bara för att folk ska... äh, säger jag vad jag menar så kommer alla göra det. Håller tyst istället ^_^

Under sömnen har män normalt 4–6 perioder med erektion. (:>) Dessa inträffar under drömsömnen och har inget med sexuella drömmar att göra. Det är ett nattligt program som nervsystemet sätter igång. Ett flertal funktioner aktiveras under drömsömnstadiet, tarmarnas rörlighet ökar, hjärta och kärl ändrar sin aktivitet och vi har också intensiva ögonrörelser i sömnen. De nattliga erektionerna kan vara från några minuter till mer än en timme. Man kan se de nattliga erektionerna som ett träningsprogram som underlättar erektioner i vaket tillstånd. Under dessa erektionsperioder fylls svällkropparna med syrerikt blod vilket gör att hela vävnaden får en ordentlig syresättning. Detta underlättar nya erektioner genom ökad tillgång på syre. Syret behövs för att bilda den viktigaste kärlavslappande faktorn, kväveoxid (NO). En annan viktig funktion som den höga syresättningen fyller är att förhindra bildning av strama bindvävstrådar som förstör elastiska egenskaperna och förmågan att svälla i samband med erektionsstarten.

Eftersom man oftast vaknar i samband med drömsömn är det vanligt att man har erektion på morgonen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Erektion

Edit: Alternativt som Lajnux säger. Trötthets-fetisch. :)

Nä, blev trött nu. Lägger mig. G'natt.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har Boomer, SlewME och Pico lagt upp en bild på sig själv någongång? Om så är fallet skulle jag uppskatta om någon kunde ge mig en länk till det.

Njet, de är för upptagna med att gömma sig själv bakom ett kultiverat internet-alterego.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...