Umberto Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Varför skriver folk stavfel över huvud taget, när de ser att alla andra skriver på ett annat sätt? En av livets större gåtor right there. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Hur i fa-an öppnar man en soft air gun, modell Sig Saur P226. Hittar ingen guide 'what so ever' på Google, vet att vi gjorde det när vi var mindre, men vi fick iaf inte tillbaka den. Så, någon som vet hur man ska göra det på riktigt? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Hur i fa-an öppnar man en soft air gun, modell Sig Saur P226. Hittar ingen guide 'what so ever' på Google, vet att vi gjorde det när vi var mindre, men vi fick iaf inte tillbaka den. Så, någon som vet hur man ska göra det på riktigt? Lol, jag hade fått låna en sån av en kompis, och vi visste ju hur man skulle göra med den och så, men vi fick in en fuckad kula som satte sig i packningen. Vi tog ur magasinet och laddade luft ett antal gånger tills packningen åkte ur Sen när vi skulle ha SAG-krig var jag såklart tvungen att visa honom olyckan. "Åhh, neeeej det är packningen!!", vilket fick mig att känna mig extra lugn över att jag just pajat en kompis Soft Airgun :'( Till svaret: Han tryckte in en helt vanlig blompinne i hålet rakt ovanför avtryckarens fäste (kolla det lilla hålet på den här bilden) och drog längs med pipan framåt tills han fick en tillräckligt stor springa han kunde bända upp hela manteln med. Han böjde troligen manteln rakt över pipan, alltså "in i bilden". Sen satt han en timme med sin blompinne och fick äntligen in den Ø6mm stora gummiringen på plats. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Tack så mycket för svar! Har bänt lite försiktigt med en liten skruvmejsel och det verkar verkligen helt rätt, men det känns som att man ska bryta av den. Så jag för väl försöka lite försiktigt, man kan ju bända upp den, sätta en bit plast där, bända lite till, sätta en till bit plast där osv. till att man bara enkelt kan dra över den. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Varför skriver folk ända när de menar enda och vice versa? Varför skriver folk endå när det heter ändå? Varför skriver folk stavfel över huvud taget, när de ser att alla andra skriver på ett annat sätt? Varför klarar man av att äta skållande varm mat, när kroppens enzymer knappt klarar av en temperaturökning (feber) till 40 grader Celsius? Magen och munnen och allt däremellan borde ju ta råstryk av så varm mat/dryck. Varför klarar då inte våra enzymer av en värmeökning på några ynka grader? Just ända när man menar enda ser jag väldigt ofta. Även i storsäljande böcker har jag sett stavfelet. Jag blev själv utskälld flertalet gånger av min lärare i 5an och 6an när jag skrev ända istället för enda, så jag har lärt mig Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Om en människa faller från en relativt hög höjd, hur fort faller han då? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Om en människa faller från en relativt hög höjd, hur fort faller han då? Om det inte hade funnits något luftmotstånd så hade människan accelerarat med 9,82 meter varje sekund ända tills han slog i marken, men luftmotståndet gör att det blir en maxhastighet. Jag är säker på att det finns någon som har räknat på vad maxhastigheten är på snittmänniskan om du googlar lite. Eller var det en kuggfråga? :S Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 (redigerad) Om en människa faller från en relativt hög höjd, hur fort faller han då? Hastigheten ökar konstant. v=at s=(at2)/2 a=gravitationskonstanten 9.82 t=tiden för fallet v=hastighet s=sträckan Du vill veta hastighet, det får du genom att tillämpa v=at, men du har ju inte tiden för fallet. Då tillämpar du s=(at2)/2 om omvandlar formeln så att du löser ut t: t=((2s/a)). När du fått t kan du räkna ut hur hög hastighet man har när man faller till marken. EDIT: Exempel. Du faller från tian på badhuset. Hur hög hastighet har du när du slår i vattnet? v=at s=10 a=9.82 m/s2 t: s=(at2)/2 => t=((2s/a)) t=((2*10/9.82)) = 1.4271159300492750550311396392366 sekunder. v=9.82*1.4271159300492750550311396392366 = 14.014278433083881040405791257304 meter per sekund. Gånger 3.6 = 49.049974515793583641420269400563 kilometer i timmen. I en hastighet av 50 kilometer i timmen krockar du med vattnet. Känns skönt att veta, om du nån gång hade tänkt våga göra det, eh? Redigerad 14 mars, 2007 av Henkibojj Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 "Hastigheten ökar konstant" Inte helt rätt då luftmotståndet spelar in, det sker när gravitationen matchas av luftmotståndet, och det är den högsta hastigheten för ett visst objekt. Och det är för människan 193 km/h. Den här maxhastigheten kan nås på 5,5 sekunder, som ungefär kan uppnås genom att släppa en människa från 150 m upp i luften. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 "Hastigheten ökar konstant" Inte helt rätt då luftmotståndet spelar in, det sker när gravitationen matchas av luftmotståndet, och det är den högsta hastigheten för ett visst objekt. Och det är för människan 193 km/h. Den här maxhastigheten kan nås på 5,5 sekunder, som ungefär kan uppnås genom att släppa en människa från 150 m upp i luften. Sant, men jag förutsatte att han inte föll ifrån en så hög höjd. Dessutom: Maximal hastighet? Då måste man ju beräkna att människan krupit ihop till en droppformad ställning, alternativt ett klot. 150 m? Bara? Coolt. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 (redigerad) Är det någon som kan förklara varför OMXS sjunker när NASDAQ stiger?. Ta dagens börs som ett exempel. OMXS sjönk med -3,21% och NASDAQ steg med +0,90%. Är det verkligen så att när börsen i USA stiger så sjunker börsen i Europa? Redigerad 14 mars, 2007 av Tux Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Sant, men jag förutsatte att han inte föll ifrån en så hög höjd. Dessutom: Maximal hastighet? Då måste man ju beräkna att människan krupit ihop till en droppformad ställning, alternativt ett klot. 150 m? Bara? Coolt. Man brukar prata om en maximal fallhastighet, och jag tror att det är en person i stående position, men som du säger kan det "grovt" variera. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 14 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 14 mars, 2007 Är det verkligen så att när börsen i USA stiger så sjunker börsen i Europa? Inte alls. Oftast sjunker/stiger börserna samtidigt. Dagens nedgång i Europa och Asien beror till stor del på att de amerikanska börserna sjönk igår. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MAFIA_KING Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 (redigerad) Varför blir tiden i en quote +1 timme? Redigerad 15 mars, 2007 av MAFIA_KING Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 (redigerad) Undrar om det är möjligt att få en lodrät text på ena sidan i ett Håller med till 100%! dokument! Och hur man gör för att få det så. Wft!? Är Håller med till 100%!-filtret fortforande på! >< Det skall alltså vara ett W0rd dokument. Redigerad 15 mars, 2007 av Vice. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Varför klarar man av att äta skållande varm mat, när kroppens enzymer knappt klarar av en temperaturökning (feber) till 40 grader Celsius? Magen och munnen och allt däremellan borde ju ta råstryk av så varm mat/dryck. Varför klarar då inte våra enzymer av en värmeökning på några ynka grader? Personlig kemi. Kroppen tål olika saker. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Undrar om det är möjligt att få en lodrät text på ena sidan i ett Håller med till 100%! dokument! Och hur man gör för att få det så. Wft!? Är Håller med till 100%!-filtret fortforande på! >< Det skall alltså vara ett W0rd dokument. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 (redigerad) Vad är håller med till 100% filtret? Håller med till 100%! Redigerad 15 mars, 2007 av kobbe Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Vad är håller med till 100% filtret? Hultan eller någon admin har tröttnat på att folk skriver "W o r d" fast utan mellanrum när de håller med (man brukar skriva "w o r d" när man istämmer alltså). Det blir automatiskt Håller med till 100%! om du skriver "w o r d" utan mellanrum. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Det orsakar en del problem när folk ska skriva "när jag öppnar ett dokument i Word blablabla" Onödigt, men det är en klassiker här. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts