Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Vad i hela friden är en reflektion? Och kan någon ge ett exempel på det.

Exempel: Om du varit elak kan mor din säga till dig: Nu tar du och stannar på ditt rum och reflekterar över vad du har gjort. Hör du det Totte!?

Poängen är då att du skall begrunda vad du har gjort. Dvs. tänka över ditt handlande.

Mer info:

Reflektion.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Exempel: Om du varit elak kan mor din säga till dig: Nu tar du och stannar på ditt rum och reflekterar över vad du har gjort. Hör du det Totte!?

Poängen är då att du skall begrunda vad du har gjort. Dvs. tänka över ditt handlande.

Mer info:

Reflektion.

Okej, det handlar alltså om tankar bara? Men om man ska ta ut ett citat ur en bok och sedan skriva en reflektion om det. Hur ska jag då skriva? Jag kan ge ett exempel på ett citat så får du se.

"Jag öppnade munnen på vid gavel och fyllde lungorna med den härliga friska luften." Hur ska jag kunna skriva en reflektion om detta?

Redigerad av GTApimpfoolife
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, det handlar alltså om tankar bara? Men om man ska ta ut ett citat ur en bok och sedan skriva en reflektion om det. Hur ska jag då skriva? Jag kan ge ett exempel på ett citat så får du se.

"Jag öppnade munnen på vid gavel och fyllde lungorna med den härliga friska luften." Hur ska jag kunna skriva en reflektion om detta?

"Jag gapade och tog ett djupt andetag av den friska luften."

Redigerad av pKz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@GTApimpfoolife: Nu är jag riktigt dålig på svenska. Var inte riktigt med på lektionerna. :">

Men jag tror att du reflekterar det genom att tänka dig in i hur personen som andades kände. Vad han tänkte. Vad betyde det för honom att få andas igen osv.

Hjälp någon? :P

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@GTApimpfoolife: Nu är jag riktigt dålig på svenska. Var inte riktigt med på lektionerna.:">

Men jag tror att du reflekterar det genom att tänka dig in i hur personen som andades kände. Vad han tänkte. Vad betyde det för honom att få andas igen osv.

Okej, så man ska inte fundera ut egna tankar? Tycker iallafall det är äckligt svårt. Men tack så mycket ändå (WUB)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det helt säker på det?

Nej, men jag kollade lite på susning. Fick inte fram så mycket, bara att gb glace är dotterbolag till ett företag i England. Och att det finns i USA också.

EDIT: Dom hette innan Glace Bolaget. Och därmed GB.

Och Glace står för glass. :wub:

Redigerad av pKz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, men jag kollade lite på susning. Fick inte fram så mycket, bara att gb glace är dotterbolag till ett företag i England. Och att det finns i USA också.

Haha tittade själv på Wikipedia där det stod att Företaget grundades 1942 när man slog ihop Mjölkcentralens glassavdelning, Choklad-Thule och Alaska Glace till Glace-Bolaget. Under 1940-, 50- och 60-talet uppgick flera mindre glassföretag i Glace-Bolaget.

Sen stod det också:

Företaget hette Glace-Bolaget från början, men varumärket GB Glace var så välkänt att bolaget år 1991 bytte namn till GB Glace.

Och det har dotterbolaget du pratade om kallas för Unilever stod det också.

Så det kanske var så att Unilever döpte om skiten tilll GB Glace.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Dom hette innan Glace Bolaget. Och därmed GB.

Och Glace står för glass. :lol:

Låter ju trevligt ^_^ eller? :o Glace Bolaget Glass :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har prov imorgon och behöver lite svar:

1.Hur många dagar varar i regel menstruationen?

2.Hur många dagar är det i regel mellan två menstruationer?

3.Varför byggs livmoderns slemhinna regelbundet upp av blodrik vävnad?

4.Vad är det som styr menstruationen?

5.Under vilken period finns det ett moget ägg i äggledaren?

6.På vilket sätt gör sig kroppen beredd för samlag, hos både mannen och kvinnan?

7.Kan befruktning ske trots att ägglossning inte skett vid samlaget?

8.Efter hur lång tid sätter det befruktade ägget sig fast på livmodern?

9.Efter hur många veckor kan graviditetstest utföras?

10.Efter hur många veckor kan fostret överleva utanför moderns kropp?

11.Vad kan orsakerna vara till spontan abort?

12.Vad säger abortlagen om när man får göra abbort?

Jag kan väl redan dom flesta frågorna men är inte riktigt säker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...