Tux Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 Hur ser en Tiger Raket ut inuti?. Min gissning är att den består av två olika sorters krut. Ena kruten för upp raketen och den andra gör så att den smäller. Stämmer detta eller? Jag hade tänkt bygga en hemma gjord raket till ett projekt i skolan och jag skulle behöva en "motor" som ska skjuta upp raketen. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 Hur mycket kostar det att beställa från ebay (.com)? Tänker då på frakt, moms, skatt, tull och allt som finns. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 Tror det var Kebab med hans 100 103 var han uppe i. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 Hur mycket kostar det att beställa från ebay (.com)? Tänker då på frakt, moms, skatt, tull och allt som finns. http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_...kalkylatorn.htm Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
santek Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 (redigerad) När och varför blev "hora" ett skällsord? ^^ Nu skall vi se om jag inte missminner mig så kommer "hora" av utrycket att begå hor, dvs ha sex utanför äktenskapet. Förr anklagedes speciellt kvinnor som hade blivit gravida utan att vara gifta för att ha begått hor. Så egentligen är betydelsen av hora en kvinna som bestämmer över sin egen sexualitet, således är det inget skällsord i sin rätta mening men eftersom det har betraktats både fullt och syndigt att ha sexuellt umgänge utanför äktenskapet så har väl utrycket blivit ett skällsord den vägen. Men jag kan vara ute och cykla. Får ta och dra upp en gammal grej också gällande Ankan utan eko. Detta testades som nämnts både av mythbusters och brainiac. Enligt Mythbusters så hade ankan ett eko men det är svårt att urskilja från orginalkvacket. Såg aldrig brainiacversionen men jag misstänker att det gick till något åt det här hållet. Hmm, nu skall vi se om ankan har ett eko. Vi prövar den här i kyrkan där borde det höras; "Kvack" men inget eko då prövar vi att spränga ankan så ser vi om det blir ett eko då. Mythbusters är oftast lite grundligare, de testar vad som krävs för att en myt skall kunna hända, för att sedan kunna bekräfta eller avfärda, medans britterna prövar en grej, sen lägger de in det i en husvagn som de sedan spränger, rätt kul i oc för sig. Redigerad 15 januari, 2007 av santek Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 Hur ser en Tiger Raket ut inuti?. Min gissning är att den består av två olika sorters krut. Ena kruten för upp raketen och den andra gör så att den smäller. Stämmer detta eller? Jag hade tänkt bygga en hemma gjord raket till ett projekt i skolan och jag skulle behöva en "motor" som ska skjuta upp raketen. Kan nog skära upp en senare.. (dokumenterar med bilder/film) Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 Kan nog skära upp en senare.. (dokumenterar med bilder/film) Thank you Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
santek Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 (redigerad) Hur ser en Tiger Raket ut inuti?. Min gissning är att den består av två olika sorters krut. Ena kruten för upp raketen och den andra gör så att den smäller. Stämmer detta eller? Jag hade tänkt bygga en hemma gjord raket till ett projekt i skolan och jag skulle behöva en "motor" som ska skjuta upp raketen. Samma krut är det nog men det är nog packat på lite olika sätt. Jag menar lägger du lite krut på ett plant underlag så kommer det att brinna snabbt men inte explodera. För att du skall få lite drivkraft så behöver du ett hårt rör som du packar med krut, självklart måste du ha en öppning neråt så att det inte exploderar utan bara brinner explosivt. Packar du däremot krut i ett förslutet rör så kommer det att explodera. Sådana här krutmotorer till modeller finns att köpa färdigt, Hobbex hade förr men det verkar ha utgått ur sortimentet. Du kommer ha mycket jobb med att få till en raket som går rakt utan att behöva tänka på att den skall ha tillräcklig drivkraft. Har själv byggt en raket en gång på fysiken när jag gick i skolan. Redigerad 15 januari, 2007 av santek Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 Samma krut är det nog men det är nog packat på lite olika sätt. Jag menar lägger du lite krut på ett plant underlag så kommer det att brinna snabbt men inte explodera. För att du skall få lite drivkraft så behöver du ett hårt rör som du packar med krut, självklart måste du ha en öppning neråt så att det inte exploderar utan bara brinner explosivt. Packar du däremot krut i ett förslutet rör så kommer det att explodera. Sådana här krutmotorer till modeller finns att köpa färdigt, Hobbex hade förr men det verkar ha utgått ur sortimentet. Du kommer ha mycket jobb med att få till en raket som går rakt utan att behöva tänka på att den skall ha tillräcklig drivkraft. Har själv byggt en raket en gång på fysiken när jag gick i skolan. Hmm ok. Hur mycket krut skulle man egentligen behöva för att få upp en Trä raket? (låter wierd men ). Och ifall inte krut är en bra lösning... kan man använda något annat?. Jag läste på något forum att några rekommenderade "Baking soda" och Vinäger. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
santek Skrivet 15 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2007 (redigerad) Hmm ok. Hur mycket krut skulle man egentligen behöva för att få upp en Trä raket? (låter wierd men ). Och ifall inte krut är en bra lösning... kan man använda något annat?. Jag läste på något forum att några rekommenderade "Baking soda" och Vinäger. Hur mycket du behöver har jag ingen aning om men du bör använda dig av balsaträ och papper för att få raketen så lätt om möjligt. På den här länken står det lite om en sådan raket du nämnde. http://pbskids.org/zoom/activities/sci/altertherocket.html Men enklast är nog att försöka få tag på färdiga modellmotorer. om du inte har tillverkat massa krut redan, då får du pröva dig fram. Redigerad 15 januari, 2007 av santek Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 16 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2007 103 var han uppe i. Hmm.. Men sen satte jag mig vid datorn ganska tidigt dagen därpå med, så jag hann upp i 108 innan den började räkna neråt igen. Men det måste väl vara nån annan som har haft fler? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 16 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2007 Hmm.. Men sen satte jag mig vid datorn ganska tidigt dagen därpå med, så jag hann upp i 108 innan den började räkna neråt igen. Men det måste väl vara nån annan som har haft fler? Men om det var en dag kan det ju inte ha synts i medelposts om dagen? Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 16 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2007 Men om det var en dag kan det ju inte ha synts i medelposts om dagen? Det gjorde det inte heller. Han var med på top 10 posters. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 16 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2007 Men om det var en dag kan det ju inte ha synts i medelposts om dagen? Det är dom senaste 24 timmarna som räknas, så det nollställs inte vid midnatt. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 16 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2007 Har för mig att detta har kommit upp tidigare. Men vart ifrån kommer just Z i OMG ifrån? Alltså ZOMG Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 16 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2007 Har för mig att detta har kommit upp tidigare. Men vart ifrån kommer just Z i OMG ifrån? Alltså ZOMG Och Dude hade svaret. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 16 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 januari, 2007 Och Dude hade svaret.Tack, nu är jag en upplyst man Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 17 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2007 (redigerad) Thank you Ska göra det imorgon,förlåt att det inte hände förut (stötte på 1 problem,först när jag öppnade tog jag ett stämjärn(?) och högg fel,(AOUCH!).. Ska ta en såg imorgon.. Redigerad 17 januari, 2007 av chucky.swe Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
santek Skrivet 17 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2007 (redigerad) Ska göra det imorgon,förlåt att det inte hände förut (stötte på 1 problem,först när jag öppnade tog jag ett stämjärn(?) och högg fel,(AOUCH!).. Ska ta en såg imorgon.. Så din tankegång var alltså. Hm tigerraket, den kan jag öppna med ett stämjärn eller vänta jag gör som alla emos och skadar mig lite, knivar är ju lite mesigt, stämjärn orginellt. Akta dig för sågen föresten, eventuella avsågade kroppsdelar skall läggas på is så är det större chans att sy fast dem. Redigerad 17 januari, 2007 av santek Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
yoda Skrivet 17 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 17 januari, 2007 Så din tankegång var alltså. Hm tigerraket, den kan jag öppna med ett stämjärn eller vänta jag gör som alla emos och skadar mig lite, knivar är ju lite mesigt, stämjärn orginellt. Akta dig för sågen föresten, eventuella avsågade kroppsdelar skall läggas på is så är det större chans att sy fast dem. Eller i munen .Har jag hört iaf. Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts