Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Menade religösa skrifter ja. Aja, hittade några olika på svenska Wikipedia.

En annan fråga: hur kan energi omvandlas till ljus när ljus är partiklar (fotoner)?

Energi ger inte ljus, energin exciterar atomerna i det ämne som används i ljuskällan. Energi går in i atomen och gör så att elektronerna hoppar till ett yttre elektronskal. När elektronen sedan hoppar tillbaka, avges energi i form av elektromagnetisk strålning, bland annat synligt ljus.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Energi ger inte ljus, energin exciterar atomerna i det ämne som används i ljuskällan. Energi går in i atomen och gör så att elektronerna hoppar till ett yttre elektronskal. När elektronen sedan hoppar tillbaka, avges energi i form av elektromagnetisk strålning, bland annat synligt ljus.

Nej, energi ger inte ljus. Men ljus är en energiform. Och energi omvandlas i olika former. Och energi omvandlas till ljus. Och hur går det till, då ljus egentligen är partiklar? (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2. Avsikt att döda, oplanerat. Dråp.

Nån som håller med? (w00t)

Jag tycker fortfarande att man inte behöver ha för avsikt att döda, så länge man gör det själv så är det dråp om det inte är oplanerat. Jag menar, det är ju inte alla gånger man hamnar i bråk och inser mitt i fighten att man vill ha ihjäl människan. Ibland vill man inte det. Men dör personen då så blir man ju intagen för dråp. Men visst, ibland kan man säkert ha för avsikt att döda, även fast det är oplanerat.

Medans jag tycker att vållande till annans död inte är när man gör det själv direkt, utan att man gör så att någonting händer så denne person dör.

Det kan ju till exempel vara att man knuffar iväg någon som är ivägen, denne person halkar och ramlar ut på gatan framför en lastbil och lite senare avlider på ett sjukhus. Vållande till annans död kan nog också vara med Avsikt, låt oss säga att du åker på skidsemester du står i liftkön och någon tränger sig. Du blir förbannad och säger att han ska flytta på sig, det uppstår gräl och du ser rött "Han ska fan i mig dö!". Och du knuffar ner honom för backen så att han slår i huvudet i ett träd och avlider. Vållande till annans död skulle jag kalla det.

Så kort och gott, om man gör det själv, t ex slår ihjäl någon, både med avsikt och utan avsikt så skulle jag kalla det dråp.

Om man gör något som senare leder till att personen dör, både med avsikt och utan avsikt så skulle jag kalla det vållande till annans död.

Jag skulle säga såhär;

1. Avsikt att döda, planerat. Mord

2. Inte avsikt att döda/Avsikt att döda, oplanerat. Dråp.

3. Avsikt att döda/Inte avsikt att döda, oplanerat. Vållande till annans död.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga såhär;

1. Avsikt att döda, planerat. Mord

2. Inte avsikt att döda/Avsikt att döda, oplanerat. Dråp.

3. Avsikt att döda/Inte avsikt att döda, oplanerat. Vållande till annans död.

Blääh, argumentera bäst du vill om 2an men 3an kan du ju inte mena. Med avsikt att döda så dödar man någon och blir dömd för vållande till annans död? Skojar du eller? (w00t) Nej du, ring rätten och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blääh, argumentera bäst du vill om 2an men 3an kan du ju inte mena. Med avsikt att döda så dödar man någon och blir dömd för vållande till annans död? Skojar du eller? (w00t) Nej du, ring rätten och fråga.

Men läs vad jag skrev också.

Jag menar vållande till annans död så dödar man ju inte personen själv, utan man gör något så personen råkar ut för någonting som leder till att den personen dör. Man är inblandad i det som som leder till att personen dör utan att ha gjort själva dödsstöten själv.

Det kan väl vara både med flit och av en olyckshändelse?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men läs vad jag skrev också.

Jag menar vållande till annans död så dödar man ju inte personen själv, utan man gör något så personen råkar ut för någonting som leder till att den personen dör. Man är inblandad i det som som leder till att personen dör utan att ha gjort själva dödsstöten själv.

Det kan väl vara både med flit och av en olyckshändelse?

Men vaddå, grejen är att du inkluderat "med avsikt". Så, exempel:

Adam står på en klippa. Bertil går på en stig nedanför. Adam puttar ner ett stort stenblock, som faller ner på Bertil, som dör.

Inte med avsikt: Vållande.

Med avsikt: Dråp.

Var det dessutom planerat i förväg: Mord.

Som Maim sa, om det är en olycka så är det vållande. Ligger det nån som helst avsikt i det så är det dråp eller mord. Vilket av de två det är, beror på om det var planerat eller inte.

EDIT: Ang. liftkö-exemplet: "Han ska ha struuuk!" + putt + ramla + död = vållande. "Han ska dö!" + putt + ramla + död = dråp. Ser du inte skillnaden?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vaddå, grejen är att du inkluderat "med avsikt". Så, exempel:

Adam står på en klippa. Bertil går på en stig nedanför. Adam puttar ner ett stort stenblock, som faller ner på Bertil, som dör.

Inte med avsikt: Vållande.

Med avsikt: Dråp.

Var det dessutom planerat i förväg: Mord.

Som Maim sa, om det är en olycka så är det vållande. Ligger det nån som helst avsikt i det så är det dråp eller mord. Vilket av de två det är, beror på om det var planerat eller inte.

EDIT: Ang. liftkö-exemplet: "Han ska ha struuuk!" + putt + ramla + död = vållande. "Han ska dö!" + putt + ramla + död = dråp. Ser du inte skillnaden?

Jo, men jag ansåg fortfarande att så länge det inte var en själv som gav döds-stöten utan det var något annat som gjorde det fast man fortfarande var inblandad så var det vållande, men okej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågar igen: Finns det någon som känner till en bra sida med ringsingnaler till mobiler?!

Utan abonomang. Där man kan köpa en signal sen inget mer...!? :rolleyes:

Jag var medlem på ett forum som hade allt till mobilen. Tyvärr har jag helt glömt bort vad den sidan heter, det var nog ett årsedan jag var inne där. :) Men prova att sök på DC++, där finns nog jättemycket att hitta.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...