Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Får man välja nummer i USA?, för att det är ju inte så troligt att man skulle få t.ex 1-800-IAM-COOL

Lätt, "It's the laaand of the freeee". Men du kommer få pröjsa pengar motsvarande 200 svältande afrikaners frukost, lunch och middag i fem år framöver för att få det. :unsure: Förbannade amerikaner, snacka om idioter... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför trycker vi på en kontroll hårdare om batterierna börjar ta slut?

Mja, det kan vara att kontaktytan på den elektriskt ledande gummiplattan och själva kretskortet ger bättre signal om man trycker hårt. Själva signalen i sig är "allt eller inget", men för att kontrollen med dåliga batterier ska fatta att du tryckt, måste du trycka hårt eftersom batterierna är så slöa att de inte leder strömmen lika bra som fräscha batterier.

Jag har märkt att mina nu gamla fjärrkontroller är slöa trots nya batterier, så jag skruvade upp min fjärr till stereon och var noga med att hålla ordning på alla skruvar. Sen gick jag ifrån bordet, gick till brorsan och frågade nån sak, sen gick jag tillbaka. Då var batterifjädern borta och jag kunde inte hitta den nånstans :unsure: Så nu har jag inte bara en dålig fjärr, jag har en fjärr som inte ens funkar alls! :'(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dråp? Det brukar jag försvara mig med, att jag inte hade det planerat... :unsure:

Dråp?

"Brukar försvara mig med". Är du verkligen säker på det du säger?

Dråp är när man mördar någon oplanerat, inte att man gör en impulsiv handling.

T ex. Du är på en pub, och har det skoj, sedan kommer det fram någon och muckar med dig och du slår ner honom så illa att han dör på studs, då är det dråp. Du menade inte att döda honom och du hade inte planerat det. Dråp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dråp?

"Brukar försvara mig med". Är du verkligen säker på det du säger?

Dråp är när man mördar någon oplanerat, inte att man gör en impulsiv handling.

T ex. Du är på en pub, och har det skoj, sedan kommer det fram någon och muckar med dig och du slår ner honom så illa att han dör på studs, då är det dråp. Du menade inte att döda honom och du hade inte planerat det. Dråp.

Ehm... Min kära vän... Han drog ett skämt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och sen är inte dråp "det var inte meningen"-mord/"dödande". Det finns det en annan beteckning för: "Vållande till annans död".

Det var inte så länge sen jag hörde om en som krockade med bilen i en korsning, klev ur sin bil med en yxa och högg ihjäl den han krockat med. Nog var väl det avsiktligt, men inte planerat.

Dråp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och sen är inte dråp "det var inte meningen"-mord/"dödande". Det finns det en annan beteckning för: "Vållande till annans död".

Det var inte så länge sen jag hörde om en som krockade med bilen i en korsning, klev ur sin bil med en yxa och högg ihjäl den han krockat med. Nog var väl det avsiktligt, men inte planerat.

Dråp.

Vållande till annans död är inte det jag beskrev, det är om man gör en handling som leder till att någon dör. Knuffar ner någon från en hög höjd så att denne dör kan kanske kallas vållande till annans död. Men det jag beskrev är just dråp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...