Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Varför avslutar man alltid med "Kom" när man pratar i walkietalkies etc.?

Man ber väl om ett svar. 'Vad är våra orders, kom'? Vet inte riktigt varför just 'kom', kanske en förkortning av 'kom igen svara!'. När ni väl pratat klart säger man ju 'över'/'klart slut'. Alltså 'samtalet är över' eller helt enkelt 'allt klart, slut'.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det hela handlar om att säga någonting som berättar för den på andra sidan walkie talkien att man har pratat klart, och nr.2 kan babbla på. I USA säger man ju "over", men jag tror att "Kom" är som Matteus säger, en förkortning på något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det hela handlar om att säga någonting som berättar för den på andra sidan walkie talkien att man har pratat klart, och nr.2 kan babbla på. I USA säger man ju "over", men jag tror att "Kom" är som Matteus säger, en förkortning på något.

Precis, har för mig att man inte kan höra något när man håller in sin knapp för att prata. Alltså kan det vara bra att visa någon signal att den andra får snacka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ber väl om ett svar. 'Vad är våra orders, kom'? Vet inte riktigt varför just 'kom', kanske en förkortning av 'kom igen svara!'. När ni väl pratat klart säger man ju 'över'/'klart slut'. Alltså 'samtalet är över' eller helt enkelt 'allt klart, slut'.

Hihi, nej, det tror jag knappast :rolleyes:

Precis, har för mig att man inte kan höra något när man håller in sin knapp för att prata. Alltså kan det vara bra att visa någon signal att den andra får snacka.

Ja, när någon pratar är det han och ingen annan som har ordet. Han tar upp hela kanalen för sig själv och alla andra får vänta tills han är klar, eftersom man inte kan prata mer än en samtidigt. Därför måste man på ett eller annat sätt säga "ok, nu är jag klar, vill ni säga nåt?".

Trivia: Om man vill anropa nån, alltså säga "Hörrö, jag vill nåt", så säger man "Henkibojj!". Henkibojj svarar med "Henkibojj, kom?", därefter börjar den som ville nåt prata. När konversationen är slut, säger den som vill avlsuta "slut, kom", och den andra bekräftar med "Klart slut!". :P Man säger alltså inte "Henkibojj, kom" om man vill nåt, och man säger heller inte "klart slut" om man är den som vill avsluta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge tror du att du kommer stanna på Gtasajten forum?

Tills nästa år då forumet läggs ned pga. att Hultenius inom en snar framtid kommer att tappa orken.

Kmr detta att hända :P ?

Tänk om Vice/slew bara haft 1 användare då hade han haft 10232 inlägg och legat top 3 på overall poster ;) , då hade han haft ännu mer respekt än vad han redan har :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk om Vice/slew bara haft 1 användare då hade han haft 10232 inlägg och legat top 3 på overall poster ;) , då hade han haft ännu mer respekt än vad han redan har :rolleyes:

Läste du inte hela intervjun?!

Är det en slump att du och Vice. har medlemsnummer 7899 och 7900 eller Skapade du två konton som en försäkring i fall att ett av dem skulle bli bannat?

Ok, jag och Vice. är faktisk samma person, dags att gå ut med det nu. Be en admin eller mod att bekräfta detta.

:P(w00t) Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är dom :rolleyes:

Men varför, varför har de olika msn-adresser?

Det är väl onödigt (om de nu är samma) att han har två adresser till msn, och dessutom är inne på båda samtidigt.

Föresten, SlewME heter Sebbe på sin msn, och vi alla vet ju att Vice heter Victor. Strange?

Redigerad av x_simpa_x
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl onödigt (om de nu är samma) att han har två adresser till msn, och dessutom är inne på båda samtidigt.

Föresten, SlewME heter Sebbe på sin msn, och vi alla vet ju att Vice heter Victor. Strange?

Hur vet du att han inte har en tredjemsn bara för IRL kompisar och lurar alla Gtasajtare :rolleyes:

Är det en slump att du och Vice. har medlemsnummer 7899 och 7900 eller Skapade du två konton som en försäkring i fall att ett av dem skulle bli bannat?

Ok, jag och Vice. är faktisk samma person, dags att gå ut med det nu. Be en admin eller mod att bekräfta detta.

Edit: Jag fick inge svar på mina fråga om forumet stängs ner, lr var det det du svara på vice :P?

Redigerad av Ante_freeman
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vice. Heter inte Victor på msn.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det möjligt att använda TV som bildskärm till datorn med en VGA - RGB kabel om datorn har VGA utgång?

En sånhär kabel söker jag då. Vet nån var den kan köpas i Sverige. Till billigt pris gärna?

a8_2_825493_0.jpg

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...