Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Vilket ämne är det i energidrycker som får dig att bli pigg ??

Oavsett hur många burkar energidryck, oavsett märke har jag aldrig blivit piggare...

Jolt är det enda som tycks fungera 'lite' om man dricker typ 5-8 burkar...

I t.e.x Red Bull finns det även taurin, som finns naturligt i kroppen och våra muskler.

Men eftersom taurin är en konditionell essentiell aminosyra (Vad fan betyder egentligen det?) så innebär det att det det kan uppstå brist på det i kroppen och musklerna vid stress och fysisk utmattning. Och en burk Red Bull återställer det.

Källa: RedBull.se

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I t.e.x Red Bull finns det även taurin, som finns naturligt i kroppen och våra muskler.

Men eftersom taurin är en konditionell essentiell aminosyra (Vad fan betyder egentligen det?) så innebär det att det det kan uppstå brist på det i kroppen och musklerna vid stress och fysisk utmattning. Och en burk Red Bull återställer det.

Källa: RedBull.se

Förklarar väl en hel del, men har svårt att tro att en Red bull har så mycket koffein som motsvarar en kopp bryggarkaffe som det står på deras hemsida :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt enkelt hur atomerna är placerade. Kol och diamant t.ex. består av exakt samma saker, men i kol ligger atomerna i lager, medans de sitter ihop i klungor i diamant. Därför blir diamant überhårt och oförstörbart, medans kol är ömtåligt och tjafs.

Är rätt bombsäker på att det är så, annars har mitt liv varit en lögn. :)

Meh, var väl på hyffsat rätt spår. Atom-uppbyggnaden i en diamant, atom-uppbyggnaden i kol.

Är atom-uppbyggnad rätt ord? Vill gärna skriva något annat, men kommer inte på något.

Nu kan jag sova gott och slippa ligga och grubbla i ovisshet.

Tack. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något bra och billigt tvkort till datorn som kan få in kanalerna Discovery Channel och Tv6?

Tv6 får du om du köper en digitalbox från boxer. Behövs inget kort för det. Vill du ha Discovery så får du pynta... jag tror det är 169 kr/ månaden, men jag är inte säker.

Men för helvete. Du snackade datorkort. :ermm:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tv6 får du om du köper en digitalbox från boxer. Behövs inget kort för det. Vill du ha Discovery så får du pynta... jag tror det är 169 kr/ månaden, men jag är inte säker.

Men för helvete. Du snackade datorkort. :ermm:

Kanal 1, 2, 3, 4, 5, 6, mtv, Eurosport, och en massa andra sk*t kanaler får du om du inte bor på landet.

Fixar du box får du dicovery, cnn, cbs, tv4+, tv4film, tv400, animalplanet, och en massa andra sk*tkanaler. :wub:

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något bra och billigt tvkort till datorn som kan få in kanalerna Discovery Channel och Tv6?

Eftersom TV6 ligger bland gratiskanalerna ska det räcka med ett DVB-T-kort.

Discovery är ju inte gratis så då måste du skaffa ett kort med CA-modul och stuff, blir lätt dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tydligen så var en sådan topic i behov, så admin bytte namn på topicen så att det blev den nya TOAO ;)

Fråga: Vad betyder TOAO? EDIT: Nvm, "the one and only" såklart.

Vad gör ett material hårt/mjukt?

Atomuppbyggnaden, hur pass starka bindningarna är mellan de olika molekylerna. Dessutom beror det på i vilken form det är, i fast form är bindningarna starkare än i vätskeform pga att atomerna/molekylerna har högre individuell energi, mest beroende på värme.

Vilket ämne är det i energidrycker som får dig att bli pigg ??

Oavsett hur många burkar energidryck, oavsett märke har jag aldrig blivit piggare...

Jolt är det enda som tycks fungera 'lite' om man dricker typ 5-8 burkar...

Energirika ämnen som kroppen lätt och snabbt kan bryta ned. Socker, taurin, koffein.

Men eftersom taurin är en konditionell essentiell aminosyra (Vad fan betyder egentligen det?)

Att en aminosyra är essentiell betyder att kroppen inte själv kan producera den, och därför måste vi få i oss den via kosten. Nötter har väldigt hög halt av essentiella aminosyror.

Jag har boxers betalkort på nedervåningen och en box utan betalkort på övervåningen. Tv6 kräver kort. Discovery också, men det ingår i det "vanliga" boxerabonnemanget (ett b, två n. Ska komma ihåg det...) och kräver inte nåt påbyggnadsabonnemang (yay, jag kom ihåg!).

Jag märker att jag börjat bli rätt bra på att svara på frågor :lol:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...