Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Kom på en klurig fråga, om man är blind från man föds och sen dör, kan man då se där man hamnar efter döden eller är man blind där med?

Det finns inget liv efter döden, om man nu inte tror på Gud, tomten eller stålmannen.

Angående blindhet, en person som är helt blind har absolut mörker. Är du 100% blind, så skulle du kunna operera bort dina ögon, så mycket ser du. Det är också därför blindas siris kan blekas, då dom inte märker om dom kollar in i starkt ljus, alltså, siris bleknar pga av ljuset. Pupillen är också alltid liten, vilket skadar siris ännu mer.

Iofs så kan man inte fråga en person som föddes blind vad han ser, då han inte vet vad som är svart eller vitt. Men folk som förlorar synen pga. en olycka eller pga. ålder menar att allt blir svart. Känner en blind man som bor på samma hem som min handikappade moster, och han är född blind. Eftersom han aldrig sett ett jota så kan han inte beskriva hur det känns. Hans ögon har f.ö. blivigt galet skeva, och kollar typ halvvägs uppåt hela tiden.

Om en vanlig person kollar rakt fram så pekar ögat mot målet ( ● )( ● ) medans hans ögon pekar (` )( ´)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inget liv efter döden, om man nu inte tror på Gud, tomten eller stålmannen.

Angående blindhet, en person som är helt blind har absolut mörker. Är du 100% blind, så skulle du kunna operera bort dina ögon, så mycket ser du. Det är också därför blindas siris kan blekas, då dom inte märker om dom kollar in i starkt ljus, alltså, siris bleknar pga av ljuset. Pupillen är också alltid liten, vilket skadar siris ännu mer.

Iofs så kan man inte fråga en person som föddes blind vad han ser, då han inte vet vad som är svart eller vitt. Men folk som förlorar synen pga. en olycka eller pga. ålder menar att allt blir svart. Känner en blind man som bor på samma hem som min handikappade moster, och han är född blind. Eftersom han aldrig sett ett jota så kan han inte beskriva hur det känns. Hans ögon har f.ö. blivigt galet skeva, och kollar typ halvvägs uppåt hela tiden.

Om en vanlig person kollar rakt fram så pekar ögat mot målet ( ● )( ● ) medans hans ögon pekar (` )( ´)

Eller påskharen! :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en klurig fråga, om man är blind från man föds och sen dör, kan man då se där man hamnar efter döden eller är man blind där med?

Hmm... Mycket intressant fråga.

Enl. Kristendom, vid Jesu återkomst och/eller apokalypsen:

IS 35:3 Stärken maktlösa händer, given kraft åt vacklande knän.

IS 35:4 Sägen till de försagda: "Varen frimodiga, frukten icke." Se, eder Gud kommer med hämnd; vedergällning kommer från Gud, ja, själv kommer han och frälsar eder.

IS 35:5 Då skola de blindas ögon öppnas och de dövas öron upplåtas.

IS 35:6 Då skall den lame hoppa såsom en hjort, och den stummes tunga skall jubla. Ty vatten skola bryta fram i öknen och strömmar på hedmarken.

Jag försökte hitta vad Islam säger men tyvärr med begränsad framgång:

Sura 6:104 Now have come to you, from your Lord, proofs to open your eyes. If any will see, it will be for the good of his own soul. If any will be blind, it will be to his own harm. I am not here to watch over your doings.

Sura 48:15-17 Then shall ye fight, or unless they shall submit. Then if ye show obedience, God will grant you a goodly reward, but if ye turn back as ye did before, He will punish you with a grievous penalty.’ No blame is there on the blind, nor is there blame on the lame, nor on one ill. But he that obeys God and His Apostle, God will admit him to gardens beneath which rivers flow, and he who turns back, God will punish him with a grievous penalty.

Och enligt Buddhism och Hinduism föds man på nytt i Samsaras kretslopp, såvida man inte uppnår Moksha/Nirvana.

Believe it or not! :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

lillfinger, kunde du inte komma på bättre? :)

Det var det som jag trodde.. Har du frågat någon blind snubbe sånt?

Helvete vad dryg du är, nej jag kunde inte komma nåt bättre.

Har inte snackat med någon blind snubbe, det är något som jag läste i KP för ett antal år sedan (nej man borde inte lita på allt man läser i KP :ermm: )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var vad JAG trodde. Bad inte om kritik heller.

Nu är jag lite lost här. Det du trodde, syftar du på det du skrev om blinda? Har inte sagt emot det på något sätt, bara delade med mig av det jag visste, rätt eller fel.

Och om kritiken, är det att jag kallade dig dryg? För jag måste väl inte be om tillåtelse varje gång jag ska förolämpa dig, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men Slewme gör väl?

Saxat från hans intervju:

Om du fick göra precis vad du ville för en dag, ungefär som önskningar, vad skulle du vilja göra då?

Göra polishögskolan på en dag...

Men om man kollar på fortsättningen i hans svar, så börjar man fundera :rolleyes: :

...Råna en bank...
Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har någon en bra förklaring till 'Röda ögon-effekten' vid fotografering med blixt?

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyber...rticle=D70S1870

"Anledningen till att man får röda ögon på sina bilder beror på att blixten sitter nära objektivet. Det som händer när blixten utlöser är att den lyser in i ögat på motivet och lyser upp näthinnan som är röd och då syns den genom pupillen. Ju längre från objektivet blixten sitter, desto mindre risk för att få röda ögon då vinkeln mellan blixt och objektiv ökar. Så man kan säga att inbyggda blixtar alltid ger röda ögon, mer eller mindre."

---

Hur länge får den svenska polisen ha en privatpersons misstänkt brottsanknutna dator i beslag?
Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...