Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Hur går det egentligen till då man laddar hem saker? Hur kan en film eller annat transporteras ifrån en/flera personer, genom alla kablar och servrar för att sedan komma in i min dator och slutligen till min skärm?

Nån mer än jag som tänkt på det? :D

Filmen i sig transporteras ju inte genom kablarna, det är bara datat som gör det. Mediapspelare är gjorda för att ex. spela upp .avi-filer och det innebär att om det kommer data som ser ut såhär; ¤#&ehs#"gdSyh37"/"FDJH1346dffhdh45/"hfdhs4572HDFH¤%273hfduh45/3hfsdah34y7325/"#63ghdsrh34636723Y#"ywer

Y%EW#Ywereyhwer671&¤#"/W¤%uyAERhgWER745/weyherhwe545e46UTESHWEt7347345hserhrwt

Så läser min mediaspelare det likadant som din gör. Detta gör det möjligt att spela upp film och lyssna på musik. Inte så konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske kan säga att varje byte är en morsekod, ta ett antal miljarder morsekoder (bytes) och lägg dem i en lista (fil) och låt en person (mediaspelaren) titta på den med sina speciella glasögon. Då kan han (programmet) berätta vad som står där.

(Jag kommer aldrig få stå i PLUS eller liknande och förklara teknik för gamlingar, har jag en känsla av :mellow: )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...