Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!

saffecool
 Share

Recommended Posts

Vad betyder igentligen ordet tabubelagt ?

Om ett ord är 'tabubelagt', betyder det att det inte direkt anses vara lämpligt att tala om det. Tabubelagda ord varierar beroende på vilken umgängeskrets man befinner sig, men det anses ofta vara tabu att t ex. diskutera öppet om sitt sexliv, eller att inom politiken påstå att kvinnor skulle vara underlägsna män.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skjuts STS-116(rymdfarkosten där astronauten Christer Fuglesang är ombord) upp den 8 december 03:36 svensk tid? Varför inte lika gärna 03:37?..

Det kan vara för att den vill vara på skuggsidan av platsen dit de ska.

T.ex. om de ska till månen så vill man landa på skuggsidan, annars blir det för varmt.

Det är lättare att isolera sig mot kyla än mot värme. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är ju smart :) Alla har sina teorier, även jag.. Den bästa lösningen är att maila dit och fråga ;)

Som sagt, vart ska den? :) Om den ska till ISS eller något så kanske den måste åka så exakt eller något, vad vet jag.

Om den ska till månen spelar det nog inte så stor roll när man åker, iaf inte på minuter/timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, vart ska den? :) Om den ska till ISS eller något så kanske den måste åka så exakt eller något, vad vet jag.

Om den ska till månen spelar det nog inte så stor roll när man åker, iaf inte på minuter/timmar.

Den ska till månen :)

Min teori är, månen går runt i omloppsbana, om man åker fler minuter till och med timmar så missar man målet, alltså är månen på andra sidan av jorden..

Dom åker mitt på natten bara för man ser månen klart och den är inom räckhåll..

Det är en terori, men den kan vara fel ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, den ska ju docka med ISS. Men måste den vara så jävla exakt? Snacka om precision som behövs isåfall. Annika Sörenstam kan ju bara gå hem och gråta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, den ska ju docka med ISS. Men måste den vara så jävla exakt? Snacka om precision som behövs isåfall. Annika Sörenstam kan ju bara gå hem och gråta.

Okej. Nej, jag vet faktiskt inte varför det ska vara så exakt isf. :) Enda sättet är väl att fråga då, som Littlemanie sa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...