Mikolan Skrivet 20 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2005 Det är ju bara slå upp formelsamlingen, leta upp lite värden pilla med lite formler. Har inte den hemma dock. Tyvärr får vi inte nån formelbok :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 20 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2005 (redigerad) Åh herre..... Har löst den nu. Ljushastigheten i glaset får man ut som ljushastighet (vakum) / brytningsindex (glaset). Följande gäller då n(i) är brytningsindex i luften runt staven. Sin i är sinus för infallsvinkeln. n(B ) är brytningsindex för glaset. Sin b är sinus för reflektionsvinkeln: n(i) * sin i = n(b ) * sin b Alltså sin i / sin b = n(b ) Det kluriga är att räkna ut vinklarna men det är då trigonometri kommer i i bilden. Se bifogad sheisse för beräkingar av vinklarna. Röd=ljusstrålen. Gul=centrumlinjen. Grön=trianglar för att kunna beräkna vinklar. Blå = uträkningar. För att lösa ut brytningsindexet i glaset tog jag alltså sin 68,3 / sin 38,7 = 1,486 Slutligen sätter jag in mitt värde i första formeln: 299 792 458 (ljushastighet i vakum) / 1,486 = 200 000 000 m/s Redigerad 20 november, 2005 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 20 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2005 Har löst den nu. Ljushastigheten i glaset får man ut som ljushastighet (vakum) / brytningsindex (glaset). Följande gäller då n(i) är brytningsindex i luften runt staven. Sin i är sinus för infallsvinkeln. n( är brytningsindex för glaset. Sin b är sinus för reflektionsvinkeln: n(i) * sin i = n(b ) * sin b Alltså sin i / sin b = n(b ) Det kluriga är att räkna ut vinklarna men det är då trigonometri kommer i i bilden. Se bifogad sheisse för beräkingar av vinklarna. För att lösa ut brytningsindexet i glaset tog jag alltså sin 68,3 / sin 38,7 = 1,486 Slutligen sätter jag in mitt värde i första formeln: 299 792 458 (ljushastighet i vakum) / 1,486 = 200 000 000 m/s Herregud! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 20 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2005 Herregud! Mm den var faktiskt lite klurig och detta är ändå Fysik A Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moongoose Skrivet 20 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2005 Mm den var faktiskt lite klurig och detta är ändå Fysik A Nej.. Nej.. Neeeeej... Jajust, kommer nog slippa det på GUC Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 20 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2005 Nej.. Nej.. Neeeeej... Jajust, kommer nog slippa det på GUC Fast detta var som sagt ett hemprov och eftersom man har tillgång till boken och vänner ska ju frågorna ligga på en hög nivå. Fysik A är inte sådär svårt. Men jag har lite fruktan inför Fysik B.. dubbelt så lång och dubbelt (?) så svår. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moongoose Skrivet 20 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2005 Fast detta var som sagt ett hemprov och eftersom man har tillgång till boken och vänner ska ju frågorna ligga på en hög nivå. Fysik A är inte sådär svårt. Men jag har lite fruktan inför Fysik B.. dubbelt så lång och dubbelt (?) så svår. Hemprov? Finns det verkligen sånt? Du måste visa lärarna i uppsala hur sådant fungerar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 20 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2005 Hemprov? Finns det verkligen sånt? Du måste visa lärarna i uppsala hur sådant fungerar Det är faktiskt ganska bra, har ju arbetat mer med detta än jag pluggar till ett vanligt prov. Det har tagit typ hela dagen (100% effektivitet dock ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moongoose Skrivet 20 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2005 Det är faktiskt ganska bra, har ju arbetat mer med detta än jag pluggar till ett vanligt prov. Det har tagit typ hela dagen (100% effektivitet dock ) Klart man arbetar mer med provet hemma istället för att plugga. Man har ju mer frihet att söka efter svaren Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 21 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2005 Vad bra med en sån här tråd precis vid rätt tillfälle! Hette Alfred Nobels far samma som Alfred Nobels farfar? Enligt wikipedia är det så? Länk. Låter lite konstigt iaf, vill dubbelkolla! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
saffecool Skrivet 21 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2005 X^0.05=1.15 Was ist da jävla x? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 21 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2005 X^0.05=1.15 Was ist da jävla x? Upphöj båda leden med (1/0,05) så får du att x är 16,37 ungefär. Annars kan du ju också använda 0,05:e roten ur 1,15 så får du samma svar. Fast vanliga miniräknare brukar bara ha andraroten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr Mister Skrivet 21 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2005 Mm den var faktiskt lite klurig och detta är ändå Fysik A Har inte för mig att vi gjorde sånt i Fysik A. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 21 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 november, 2005 Har inte för mig att vi gjorde sånt i Fysik A. Det var på kapitlet som heter stråloptik. En av de roligare grejerna i fysiken tycker jag. Ellära är det typ mest av och det är också tråkigast. Nu läser vi kinematik: rörelse hastighet, acceleration och sånt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 23 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2005 Kan nån förklara hur man räknar ut denna? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2005 Kan nån förklara hur man räknar ut denna? Om trianglarna är likformiga är det bara att ta reda på storleksförhållandet: 3/5=0,6. Det betyder att förhållandena är desamma på högersida: 3*0,6=1,8=x. Eller tänker jag galet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 23 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2005 Om trianglarna är likformiga är det bara att ta reda på storleksförhållandet: 3/5=0,6. Det betyder att förhållandena är desamma på högersida: 3*0,6=1,8=x. Eller tänker jag galet? Du hade faktiskt rätt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZalCiNoWa Skrivet 23 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2005 Någon som har Mattebok X och skulle kunna skriva av Läxa 9? Glömde boken och läraren kommer bli arrrrrrgggg.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 23 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2005 Någon som har Mattebok X och skulle kunna skriva av Läxa 9? Glömde boken och läraren kommer bli arrrrrrgggg.... Gör den på lektionen, 7an matte är inte så svår ju, Går på 1 minut typ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZalCiNoWa Skrivet 23 november, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 november, 2005 Gör den på lektionen, 7an matte är inte så svår ju, Går på 1 minut typ En kompis skickade så det är löst Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts